handschrift met schitterend gekalligrafeerde partijen. Voorts behoorde dit exemplaar vermoedelijk tot Emiles eigen bezit, aangezien op de keerzijde van de partijen telkens de initialen 'E.v.B.F.' zijn te lezen. Verder staat deze serenade van Emile te boek als 'het enige van hem bekende kamermuziekwerk'.11 Het stamt uit 1924 en behoort daarmee tot Emiles laatste composities.12 Indien men tenslotte bedenkt dat de catalogus van de Zeeuwse Bibliotheek van Gerard 34 titels telt, terwijl Emile slechts eenmaal voorkomt, wordt duidelijk dat de serenade een prachtige aanvulling vormt op de collectie.13 Muziek rondom de Nieuwe Kerk en de Lange Jan Een volgende Zeeuwse meester betreft de 19de- en 20ste-eeuwse organist van de Nieuwe Kerk te Middelburg A. van Os.14 Van hem werd het omvangrijke werk voor koor en orkest De Zeven Vreugden van Maria aangetroffen. De compositie van dit werk heeft vermoedelijk een aantal jaren in beslag genomen. Het magnum opus lijkt te getuigen van een gedegen kennis van instrumentatie en orkestratie. Ook in dit geval gaat het om een handschrift. Behalve als organist was Van Os actief als dirigent. Omstreeks 1895 richtte hij een 'Middelburghs Mannenkoor' op dat echter weer even snel verdween als het was verschenen.15 In 1913 werd hij dirigent van het 'Vlissing's Mannenkoor'.16 Van Os heeft eveneens in 1901 het orgel in de concert- en gehoorzaal te Middelburg ingewijd.17 Ook verzorgde hij concerten.18 Met betrekking tot de Middelburgse abdij dient voorts te worden gewezen op een grote bundel gevonden partituren, wederom handschriften, voor carillon. Een groot deel van deze muziek dateert uit 1897-1923 en is geschreven voor het klokkenspel van de abdijtoren (de Lange Jan). In de betreffende bundel bevinden zich tevens werken voor de carillons van Tholen en Eindhoven. Aangezien op de map waarin deze muziek zich bevindt thans de naam 'Morks' staat te lezen, is het waarschijnlijk dat de betreffende handschriften in zijn bezit zijn geweest. Dit impliceert niet noodzakelijk dat hij tevens de componist is. Op de composities ontbreekt namelijk zijn anders altijd aanwezige naam. Wél treft men de namen aan van andere componisten, zoals bijvoorbeeld Schumann en Haydn. Derhalve bestaat het vermoeden dat het om bewerkingen gaat van bestaande composities door Morks voor carillon. Misschien is het een aardige gedachte om deze bundel geschriften op termijn door een beiaardier te laten inspecteren, teneinde naast het thans niet zelden en voor sommigen wellicht tot vervelens toe klinkende 'Hopsa, heisasa' en 'In een blauwgeruiten kiel' eens de klanken van onder anderen Schumann en Haydn op de Lange Jan ten gehore te brengen. Meesters uit Schouwen-Duiveland, Veere, Middelburg en Goes Behalve van Witsen, Von Brucken Fock en Van Os is een enorme bundel handschriften aangetroffen van de op Schouwen-Duiveland woonachtige P.C. Tak. Hoewel de kwaliteit van diens werk op het eerste gezicht beslist niet moet worden overschat, kan niet worden uitgesloten dat verdere studie van de gigantische verzameling (waaronder trouwens enige publicaties) enkele aardige werkjes oplevert. Bovendien kan men de composities van Tak behalve vanuit musicologisch tevens vanuit Jan Morks (1865-1926), dirigent en componist te Middelburg. 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2001 | | pagina 6