publiek en om daarmee weer bezoek te genereren aan onze regio dat leidt tot omzet en werkgelegenheid. Cultuur en toerisme zijn sectoren die elkaar regelmatig weten te vinden. De aandacht voor cultuurhistorisch erfgoed neemt toe. Door de toenemende internationalisering zijn mensen meer en meer geneigd om op zoek te gaan naar hun eigen roots: regionalisering als contramal van internationalisering. De provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland hebben een rijke maritieme historie. De maritieme historie is bij uitstek een thema dat voor de toerist beleefbaar is te maken. In de toeristische sector wordt het belevingsaspect steeds belangrijker. Het gaat niet langer uitsluitend en voornamelijk over de harde zaken (voorzieningen) het gaat steeds meer om de emotie die de activiteit met zich meebrengt, het verhaal erbij en de gevoelens die dat teweegbrengt. Het verhaal moet natuurlijk wel een historische waarde hebben. De toerist is immers steeds hoger opgeleid en laat zich niet alles op de mouw spelden. In het huidige Scheldemond Maritiem-project zien we nu al leuke samenwerkingen ontstaan. Zo zal de Alcyon de gemeente Kruibeke aandoen, hetgeen het bezoek aan de getijdenmolen stimuleert. Het Lampsinshuis en de Stichting Behoud Hoogaars praten over een gezamenlijk arrangement voor scholen. De Mercator maakt voorzichtige plannen om volgend jaar naar Vlissingen te komen. De gemeente Kruibeke zal naar alle waarschijnlijkheid de Westhinder overnemen en laten afmeren bij de getijdenmolen in Rupelmonde. Allemaal initiatieven die waarschijnlijk niet waren geboren als de eerste contacten in het kader van Scheldemond Maritiem niet waren gelegd. Uiteraard hopen Boegbeelden van het Maritiem Erfgoed in de Scheldemond In het project Scheldemond Maritiem is mede met het oog op de toekomst een historisch verhaal geschreven over de Scheldemond.* Vanaf de Romeinse periode tot nu toe is de historie beschreven in een voor ieder leesbaar document. Daarnaast is een beschrijving gemaakt van de thema's waarmee de Scheldemond heeft te maken. Hoofdthema's daarin zijn: Strijd met het water Scheldemond als militair bolwerk Scheepstypen en scheepsbouw Europese handel Scheldemond en de wereld Het ligt in de bedoeling om in een volgend project ('People to People') te komen tot uitgave van deze verhalen. Ze gaan waarschijnlijk ook dienen als een kader waaraan volgende projecten getoetst zullen worden. Wat in de loop van de INTERREG-perioden duidelijk is geworden, is dat het van belang is dat er tussen de verschillende onderdelen enige samenhang moet bestaan. In veel gevallen zijn de afzonderlijke onderdelen namelijk te klein om toeristisch te verkopen. In samenhang met elkaar kan dat wel. Het ligt in de bedoeling om onder de titel 'Scheldemond Maritiem: 2500 jaar mens en delta' te komen tot diverse nieuwe projecten in INTERREG III. 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2001 | | pagina 43