TWEEDE ZANGDEEL
ui i - -
TRIUMF-L I E D.
5 O L O.
Triamf! Halleluja! Triumf!
Ja, tot in Eeuwigheid Triumf!
A Glorie alief dhgeri!
Halléluja! Holléiujal
\Vij ftunn nier meer op Golgotha,
Maar bij den Zegewagen,
Die onzen Vorst, met blij gefchal
Op Englenwlekendragen zal,
Ver boven duizend Zonnen
Om, met zijn bloed voor God te fin an
En zijne Vrienden voor te gaan
Die Loop en Strijd begonnen.
t H O R A A U
Triumf! Halleluja! Triumf!
ja, tot in Eeuwigheid Triumf!
De Strijd is afgeArcden.
Staan Dood en Hel verbleekt van fpijr,
De gandfche Ikmcl is verblijd,
Nu Hij zal binnentreden.
Triomflied uit het tweede deel van 'De
Hemelvaart' zoals dat in Den Haag is
uitgevoerd (Gemeentearchief Den Haag).
s
i. CoUliuMc waard, Wfcrttr tast cci* oitï-
vangen In tien brmel: d\aar«l, Tlians op 't
hoog^r verb Hid, Zingc t" allen tyd, Blijde. lof
gezangen
T tr LEDE LA iV G D E E E.
An.JA.
Triomf! tlnlleluisl Triumfl
Ja, tvit in vcuwiglicul TriumJ!
o Glorie aller dagen!
Halleluja! Halleluja!
V ffxti niet mevr op iofqotlj.?
Maar bij den Zegewagen,
Die onzen Vorcr, wet blii gfifchal,
Op ciglcmvti'Vendragen zal,
Ver Hoven duizend /Jonnen;
Oni met ziin bloed voor God te (laan;
En zijne vrienden voor te gaan,
Dia loop en firi'd begonnen.
II V. T OKIOCU KOOR.
Triumf! Halleluja! Triumf!
Ja, tot in eeuwigheid Triumf!
De
Triomflied uit het tweede deel van 'De
Hemelvaart' zoals die in Leiden ten
gehore werd gebracht Koninklijke
Bibliotheek).
de Proeve van liederen en gezangen, noch lijkt het zijn oorsprong te hebben in de Haagse cantate
De Hemelvaart. Wij herkennen wel het tweede lied in de feestzang De Hemelvaart uit de Proeve,
dat wil zeggen, grotendeels: in plaats van zes coupletten zijn hier vier waarbij de tweede en vierde
nieuw gedicht lijken te zijn. Vergelijking met een andere bron biedt helaas geen uitkomst: dit
tweede lied uit De Hemelvaart is met enige wijzigingen opgenomen in de Evangelische Gezangen
als gezang nummer 146. Het bestaat ook uit maar vier coupletten met enige wijzigingen, maar is
niet identiek aan de tekst uit de Zeeuwse Hemelvaart. Is deze tekst door Van Alphen zelf
geschreven, of is hij vervaardigd door een nog onbekende auteur? Als inderdaad een andere
schrijver zich van het werk van Van Alphen heeft bediend, hebben wij dan te maken met een geval
van 'plagiaat' avant la lettre?
Door zijn positie en achtergrond is Antonie van Deinse hoofdverdachte in deze zaak. Net zoals bij
het echte detectivewerk moeten wij constateren, dat hij zowel een motief als gelegenheid had. Als
Van Deinse inderdaad cantates in Middelburg wilde introduceren, kon hij zo op het idee zijn
gebracht aan een eigen productie te beginnen op basis van een bestaande tekst. Van Deinse voelde
16