buitengewoon lid, hoewel het niet erg waarschijnlijk is dat hij de vergaderingen regelmatig bezocht ten tijde van het Christen-Zanggenootschap (1802-1807).21 De link is echter hiermee wel gelegd, en dat Van Deinse contact met Den Haag heeft onderhouden, ligt voor de hand. Vergelijkingen Als de teksten van de Haagse, Leidse en Middelburgse versies van De Hemelvaart vergelijkbaar of identiek zijn. hebben we dan met een incident te maken, of kwam dit vaker voor? Sluitende uitspraken hieromtrent zijn niet licht gedaan. Uit voorlopig onderzoek blijkt echter dat het overnemen en bewerken van cantateteksten wel met enige regelmaat voorkwam. Uitgaande van de genoemde cantates van Van Alphen valt het volgende overzicht samen te stellen. Titel Proeve Titel bewerking Jaar Zanggenootschap uitvoering Golgotha idem 1802 Christen-Zanggenootschap Gethsemané Gethsemané 1802 Christen-Zanggenootschap Het Lijden des Heilands 1804 De Harmonie Het Lijden 1806 Chri sten-Zanggenootschap Gethsemané 1813 Tot Meerder Oefening De Hemelvaart idem 1803/'04 Christen-Zanggenootschap idem 1805 Leids koor zonder naam idem 1807 'De Eensgezindheid' De Hoope der Zaligheid idem 1810 Tot Hoger Doel23 idem 1816 'De Eensgezindheid' Door vergelijking van de teksten bij bovenstaande cantates valt te constateren, dat de wijzen van bewerking zeer uiteen liepen. Bij de cantate Golgotha bijvoorbeeld, oorspronkelijk uit de Proeve van liederen en gezangen, gaat het voornamelijk om een verandering van volgorde. Liederen en zelfs strofeseries werden anders gerangschikt ten behoeve van de structuur die uit solo-, ensemble, en koorgedeeltes bestaat. De verschillende incarnaties van Gethsemané geven een nog gevarieerder beeld. Uitgaande van de eerste versie in de Proeve van liederen en gezangen, staat de versie van Gethsemané uit 1802 gemaakt voor het Christen-Zanggenootschap, dicht bij de bron. Deze cantate begint met een voorzang, ook genomen uit de Proeve van liederen en gezangennamelijk nummer 37. Dan volgt de tekst van Gethsemané zoals deze in de Proeve voorkomt, met uitzondering van het tweede lied. In Het Lijden uit 1806 komen gedeeltes voor uit Gethsemané (nogmaals, de tekst uit de Proeve), nu anders gerangschikt. Hieraan zijn toegevoegd grote delen uit Golgotha. Een cantate vervaardigd voor het Haagse zanggenootschap 'De Harmonie' laat een bewerking zien van een geheel andere aard.24 Wat de opzet betreft doet Het Lijden des Heilands ons denken aan de oratoria van Georg Friedrich Handel (1685-1750). Op een soortgelijke manier staan hier koraal- en samenzanggedeelten naast dramatische scènes. Hierbij worden bijbelse figuren ten tonele gevoerd op een manier die een opera uit de late barok niet zou misstaan. De teksten van Van Alphen die hierin voorkomen, zijn eveneens afkomstig uit de Proeve van liederen en gezangen. De overige zijn van nog onbekende herkomst. Ondanks de verschillende vrijheden die men nam in bovenstaande voorbeelden met betrekking tot volgorde en combinatie, werden de liederen en gezangen van Hiëronymus van Alphen wel letterlijk overgenomen bij de verwerking tot cantates. In het geval van 'De Eensgezindheid' en zijn cantate ter gelegenheid van Hemelvaart zien we een andere methode. Dit werk is noch geheel gebaseerd op 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2001 | | pagina 17