niet in ons ZWB. 'n Faolje is 'n overdoek van zwarte stof, vroeger behorend bij de boerin— nenkleding en strieke(n) is gladstrijken, dan zou 'n faol- jestrieker ieifoand kunnen zijn, die met mooie smoesjes iets goed wil praten? Maar aangezien dat slechts een veronderstel ling is, moet verder gezocht worden. Dan gaan we allereerst te rade bij de leden van onze Vereeniging voor Dialectonder zoek. Graag uw reacties.' Dan hebben wij nog een vraag, n.a.v. een mededeling van dhr. W.P.Roose(Kod). Hij heeft in de bezettingstijd vaak gehoord: Die is geklipseerd, als er iemand gedood was.Nu meent hij, dat klipseeren betekende: op geweldadigde wijze om het leven worden gebracht. Wie heeft dat woord ook gehoord? Kan het met eclipseren te maken hebben in de betekenis van verdwijnen? LANDBOUWUOORDENSCHAT Naar aanleiding van de opmei king van dhr.Danker (Neh. 69 blz. 40) over de dop schrijft dhr. li. J. Geuze (Ha), dat ook bij hem, de naam A. Verhage ingeprikt stond in de buitenste rand van het vel van de dop. Na beëindiging van zijn bedrijf heeft hij die doppen geschonken aan het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes. N.a.l.v. de vragen op blz. 38 over de uitdrukking: Dat land leit voor donnee, geeft dhr. Geuze het hem bekende: 't Lig* voe doeniete, een woord, dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Dhr.W.P.Roose (Kod) zei: Dat land leit voor doenie. In veel plaatsen op Walcheren, Tholen, Schouwen en Goeree- Overflakkee kent men blijk baar: t Liek wel, of'n deu de renne gevoerd wordt (als iemand mager was. Dhr.Roose voegde er nog aan toe: D'r waere plekken, wae Je als meid of knecht 't slecht van de kost ao, en dan zeide ze tegen mekaere: 't Is 'n slechte plekke, om te dienen, want Je wor tr deu de renne gevoerd. Over kant ööi weet deze in formateur: Stikken land wiere vroeger gescheije deu nrêê. Die wier dan elk Jaer uutge— snêöje: 't gos wier gesnêêje, as 't in 't zaed was. En dan waere 'r, die dat kant'ööi zo op 't land leide, dat 't zaed bie zn buurman lag en dae kwam dan wè's ruzie over, want da ao Je 't volgend Jaer 'n óöp alg van vee hoszaed. KantÖöi wier op bosjes gebonde en in stuken gezet, tot 't goed dröftge was. t Was bestemd vo heite—eten. Mevr.H.M.de Man-Geldof hoorde van een oude boer op Flakkee, hoe kant'ööi behandeld werd: Eerst met de zekel 't gras of— snieje. Elke handvol gras met de halmen naer omlêêge op de slöötkante lègge, netjes neffen mekaere. Dan 1 of 2 dagen wach— te, en 't op bossen lëgge en opbinde met 'n wis of kruus- bandje. As 't nat weer was natuurlijk eerst 't gras nog 's wenno (keren). Dan de bossen over Je schoere lëgge, eerst 3 bossen gelieke. Dat was 'n han digheid, om ze op Je schoere te zwiepen Dan naer de dreef draege en op 'n waegen laeje. 't Was slecht werk. De koeien lusten dit kant'ööi graog. Dhr.M.J.Geuze (Ha) schreef over t kant ööi Eihulluk is kantööisnieje een verkèérde naem, wan Je snie hin 'ööi, mè hos, mè 't wier oal- tied 'ezeid van 't sniejen van 't hos an de kanten van de mid denduifjes, die Je voor ëz overoal trineerden overoal in 't land oa. 't Wier oaltied 'n stuitje voor d'n oest 'edae,

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1988 | | pagina 49