ebbe - en sandelhout uitgangspunt is in de orgel kas,werden de engelen nu tamelijk vormloze poppen, zoals men ze zo vaak op orgels aantreft. Een recenter voorbeeld is de beschildering van de preekstoel in de Oostkerk te Middelburg. Vóór de aanvang van de werkzaamheden heeft de met de uitvoering belaste schilder het kerkbestuur er op gewezen dat de preekstoel blijkens een inter1 rieurfoto van het einde van de vorige eeuw in witte marmer-imitatie was geschilderd,evenals het hek werk rondom het liturgisch centrum,terwij 1 de achterliggende panelen in grijs marmer waren beschilderd. Bij een onoordeelkundige opknapbeurt in deze eeuw heeft men de beschildering verwijderd.Hekwerk panelen,banken en trap bleken uit eikehout te zijn vervaardigdmaar de preekstoel en het paneel daar boven waren van grenehout.Men besloot daarom deze beide onderdelen in een eikehout-imitatie te schil deren,maar realiseerde zich daarbij niet dat de in 1779 als eenheid ontworpen wandpartij van preek stoel en orgel hiermee verbroken werd:de marmer schildering verenigde hekwerkbanken,panelen,preek stoel en orgelgalerij tot een geheel,het donkerbruin bracht nu een scheiding teweeg.Bij de recente schilderbeurt had deze fout kunnen worden hersteld, in ieder geval voor wat betreft de preekstoel. Gezien het bijzonder karakter van orgel en orgel architectuur in de Oostkerk is het te betreuren dat men de kans om recht te doen aan het oorspron kelijk ontwerp niet heeft waargenomen. Als derde voorbeeld van onzorgvuldig met kleuren omspringen vermeld ik de Lutherse Kerk te Middelburg. Deze werd gebouwd in de jaren 1737-1742 naar ontwerp van de Middelburgse stadsarchitect Jan de Munck. Het is een voorbeeld van barokbouw met het streven naar het scheppen van een enkelvoudigeallesomvat tende ruimte. 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1986 | | pagina 47