beroemde Sir Walter Raleigh kan hebben ontmoet,die op dat ogenblik op terugtocht was van een vergeefse reis naar "El Dorado".De hele expeditie van de Antwerpse zeeman kan worden gereconstrueerd aan de hand van en kele documenten uit het Antwerpse Stadsarchief die op gelukkige wijze konden worden aangevuld met stukken uit het Rijksarchief in Zeeland en uit het Algemeen Rijksarchief te 's Gravenhage. Het is naar mijn gevoelen interessantin dit verband te kunnen opmerken dat de Zuid-Nederlandse emigranten ook in de zeevaart hun steentje hebben bijgedragen tot de "Gouden Eeuw" van de Verenigde Provinciën,en dit in afwijzing van de aloude theorieën van o.m. Henri Pirenne,die beweert dat de "Belgen" nooit erg veel aan zeevaart hadden gedaan,zomin te Brugge in middeleeuwse contekst als te Antwerpen in de moderne tijden,of nieuwe tijden,zoals men in Nederland zegt. Trouwens,Gillis van Dornhoven is niet de enige:men denke maar aan Joris van Spilbergen,ook een Antwerpenaarof aan Pieter van den Broecke,eveneens een geboren Sinjoor. Al met al is de val van Antwerpen,economisch gezien, voor de Scheldestad een ramp geweest. Er wordt steeds wel - en terecht - gewezen op het feit dat de ondergang ook weer niet zó totaal was,en dat Antwerpen steeds een rol van betekenis is blijven spelen,zij het dan ook maar een tweede-rangsrol De overwegende positie in de Europese economie heeft Antwerpen moeten afstaan aan Amsterdam in het bij zonder en andere Hollandse steden,maar ook aan de Zeeuwse haven- en handelssteden op de tweede plaats, waarbij dan vooral moet worden gedacht aan Middelburg. Wat dus anderzijds inhoudt dat de Noordelijke gewes ten uiteindelijk hebben geprofiteerd van het herstel van het "legitieme" gezag van koning Filips II in het Zuiden van de Nederlanden.Men mag echter,naar mijn mening,nooit beweren dat het Noorden al in 1584 en 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1986 | | pagina 17