Vrieslant ende andere landen,daer deur pricipalyck de steden van Hollant ende Zeelant van qroote macht ende rijckdomme midtsqaders van gebouwe syn geworden.(12) 40.000 emigranten vertrekken uit Antwerpen in vier ja ren tijds,tussen 1585 en 1589,de termijn van vier jaar die de niet-roomsen te Antwerpen van Farnèse als bedenk tijd hadden gekregen,om ofwel terug te keren in de roomse kudde,ofwel te emigreren,met medenemen van al hun goed.Daar we nu heel zeker weten dat honderden calvinisten en lutheranen zich,vooral tijdens de laat ste maanden van voornoemde vierjarige perioderecon- ciliëerden met de triomferende roomse kerk,die van het protestantse centrum,dat Antwerpen ongetwijfeld was, in een minimum van tijd als het ware een voorpost en een vesting van de contra-reformatie zou maken,waar de zoon van de protestantsgezinde emigrant,Jan Rubens, Peter-Paul met name,hoge toppen zou scheren,samen met Antoon van Dyck(die ook wel wat protestanten in zijn familie telt) en,o ironie der geschiedenisandermaal de overtuigde calvinist Jacob Jordaens - dit om nog maals de impact van de hervorming op Antwerpen aan te tonen - ligt de conclusie voor de hand dat ook heel wat katholieken uit Antwerpen geëmigreerd zijn, niet terwille van religie,maar uit economische be weegredenen.Om kort te gaan,in vier jaren tijds, tussen 1585 en 1589,wordt de bevolking van Antwerpen bijna gehalveerd,van 82.000 inwoners pijlsnel naar 42.000! Vanaf de negentiger jaren is er echter onmiskenbaar weer een stijging waar te nemen,een stijging die de hele XVIIe eeuw door zal voortduren,en tegen het einde van die eeuw Antwerpen meer dan 65.000 inwoners be zorgen (13).Dit toont aan dat Antwerpen niet,zoals men lang heeft gezegd,na 1585,totaal ten onder is gegaan,maar integendeel wel een economisch centrum bleef,maar niet meer de eerste rang bekleeddedie 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1986 | | pagina 13