uit Amsterdam,1655).17) Deze band is eenvoudiger bestempeld,met twee kaders en een centrale stempe ling,die d.m.v. een plaat is aangebracht. Beide kaders zijn op de hoeken door stempels aan elkaar verbonden,waaronder het al genoemde stempel met het motto "IN HOOP".Alhoewel ik geneigd zou zijn de band kort na het ontstaan van de vorige banden te dateren,ca. 1750,is voor deze veronderstelling weinig bewijs aan te voeren. Hetzelfde geldt voor de band van het Rijksmuseum.18) Ook deze is vele jaren gemaakt nadat het omsloten boek gedrukt werd, 't Hooqe Heemraedschap van Delf landen kaart gebracht 1712 (een reeks kaarten in plano).Het kalfsleer van de band is subtieler gemar merd dan dat van de vorige band.Want het is in kaders wisselend fijner en groverovereenkomstig de stempeling.De stempeling is in lijsten aangebracht, maar ook weer subtieler dan bij de Cats-band. De buitenste lijst is het rijkst en bestaat op zich uit langgerekte bandwerkpatronen,terwij 1 in de hoe ken grote hart-patronen zijn gestempeld,die mevrouw Foot indertijd al als typerend voor Mandelgreen aanwees.Bijna alle afgedrukte stempels zijn ook op de Brusselse banden te vinden,maar het centraal afgedrukte plaatstempel,met de voorstelling van de, de hemelglobe torsende Atlas,is elders niet terug gevonden. Men kan zich afvragen of het misschien niet vreemd is dat zo'n voortreffelijke binder tegelijkertijd als uitgever werkzaam kon zijn - en dan nog zo'n middelmatige.Het binden was in de achttiende eeuw echter de minst verheven bezigheid voor een lid van het gilde van boekverkopersboekdrukkers en binders.Weliswaar bestond de gilde-proef uit het binden van een of meer boeken en begon menig mees ter zijn loopbaan met het binden waarbij geen kost bare apparaten benodigd waren,maar zo gauw men een kans zag probeerde men zich op te werken naar een 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1984 | | pagina 18