uit Amsterdam,1655).17) Deze band is eenvoudiger
bestempeld,met twee kaders en een centrale stempe
ling,die d.m.v. een plaat is aangebracht.
Beide kaders zijn op de hoeken door stempels aan
elkaar verbonden,waaronder het al genoemde stempel
met het motto "IN HOOP".Alhoewel ik geneigd zou zijn
de band kort na het ontstaan van de vorige banden te
dateren,ca. 1750,is voor deze veronderstelling weinig
bewijs aan te voeren.
Hetzelfde geldt voor de band van het Rijksmuseum.18)
Ook deze is vele jaren gemaakt nadat het omsloten
boek gedrukt werd, 't Hooqe Heemraedschap van Delf
landen kaart gebracht 1712 (een reeks kaarten in
plano).Het kalfsleer van de band is subtieler gemar
merd dan dat van de vorige band.Want het is in
kaders wisselend fijner en groverovereenkomstig de
stempeling.De stempeling is in lijsten aangebracht,
maar ook weer subtieler dan bij de Cats-band.
De buitenste lijst is het rijkst en bestaat op zich
uit langgerekte bandwerkpatronen,terwij 1 in de hoe
ken grote hart-patronen zijn gestempeld,die mevrouw
Foot indertijd al als typerend voor Mandelgreen
aanwees.Bijna alle afgedrukte stempels zijn ook op
de Brusselse banden te vinden,maar het centraal
afgedrukte plaatstempel,met de voorstelling van de,
de hemelglobe torsende Atlas,is elders niet terug
gevonden.
Men kan zich afvragen of het misschien niet vreemd
is dat zo'n voortreffelijke binder tegelijkertijd
als uitgever werkzaam kon zijn - en dan nog zo'n
middelmatige.Het binden was in de achttiende eeuw
echter de minst verheven bezigheid voor een lid
van het gilde van boekverkopersboekdrukkers en
binders.Weliswaar bestond de gilde-proef uit het
binden van een of meer boeken en begon menig mees
ter zijn loopbaan met het binden waarbij geen kost
bare apparaten benodigd waren,maar zo gauw men een
kans zag probeerde men zich op te werken naar een
16