Het waren jonge predikanten van wie het protest kwam en dat leidde in 1834 tot de eerste Afscheiding te Ulrum in Groningen door Ds. Hendrik de Cock en zijn gemeente,al spoedig gevolgd door Ds. H.P„Scholte van Doeveren in Noord-Brabant. In Zeeland had het daarvoor al geritseld,met name in Axel,waar J.W.Vijgeboom in 1822 de Herstelde Kerk van Christus stichtte. Daadwerkelijke afscheidingen vonden in Zeeland eerst plaats in 1835. Het element van de Nadere Reformatie mag men te dien aanzien zeker niet onderschatten,maar men mag het, zoals in het verleden wel gebeurde,ook niet overschat ten. De beoordeling van de Afscheiding vanuit maatschappe lijk oogpunt heeft nog maar nauwelijks plaatsgevonden. Wat Zeeland betreft is er op dit moment slechts één studie gedaan,nl. naar de Afscheiding te Goes. De conclusie van de schrijver, A.Kort,isdat de Afscheiding te Goes een religieus conflict was met onmiskenbare sociale aspecten,die te Goes sterk op de voorgrond traden.De onderste laag van de bevolking en de kleine middenstanders waren het die de Hervormde Kerk verlieten..Het zal in steden als Middelburg, Vlissingen en Zierikzee niet anders zijn geweest. Nu is het verleidelijk de Afscheiding geheel vanuit een maatschappelijke visie te beoordelen,daarbij de conclusie trekkend,dat het dus de "have-nots" uit die tijd zijn geweest,die een stukje emancipatie ten beste gaven,maar zo simpel ligt de zaak nu ook weer niet. Kort doet dat al niet in zijn studie - de Afscheiding is een religieus conflict - maar bovendien lag de situatie in de kleine dorpen vaak geheel anders. Daar waren het de grote boeren,die de Hervormde Kerk vaarwel zeiden. Jannis van de Luyster uit Borssele, Stoffel Mol uit 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1984 | | pagina 5