verloren dreigen te gaan. Vandaar dat ambachten als de
kuiper,de vakwerker,de strodekker en de mandenmaker nu
nu al onderzocht en gedeeltelijk beschreven zijn,hoewel
de aflevering over deze beroepen pas over een aantal ja
ren zal verschijnen.
Wie het boek doorbladert ziet dat Zeeuws-Vlaanderen niet
in het woordenboek is opgenomen:bij de rijksgrens stopt
het werk,omdat het Zeeuwse Woordenboek dit alles al heeft
beschreven.Jammerwant het Zeeuwse Woordenboek is gewel
dig,maar niet volmaaktvandaar dat we het betreuren dat
dit woordenboek bij de rijksgrens ophoudtterwij 1 juist
het noorden van Frankrijk,de Westhoek genoemd,er wel is
in opgenomen.Wie daarentegen de moeite neemt om het regio
boekje over West-Zeeuws-Vlaanderen erbij te nemen,ziet
dat het bijzondere taalgebruik van Eedevolkomen aansluit
op een "dialectstroom" door het midden van de provincie
West-Vlaanderen lopende en waarvan het uiteinde net over
de rijsgrens bij Eede in Nederland komt.
Een interessant boek,waarmee we de samenstellers van
harte gelukwensen.
R.W.
Een oud gebruik.
De heer C.de Koning uit Oud-Vossemeer schrijft ons:
Het zal U wellicht bekend zijn,dat de katholieken in de
nacht voor Kerstmis de geboorte van Jezus vieren in de
nachtmis.Mijn vader vertelde mij dat deze viering in zijn
jeugd op 25 dec. 's morgens om 5 uur begon.Ik herinner
mij nog dat om 12 uur s avonds de dienst begon en tegen
woordig is in Oud-Vossemeer de begintijd half 12 (op 24
dec.dus).Vroeger gingen de mensen dus eerst naar bed en
stonden rond 4 uur half 5 op gingen dan naar de kerk.
Gegeten werd er niet,want om de H.Communie te ontvangen
moest je "nuchter" zijn.Na de mis die toen wel 2-2^ uur
duurde,kwam men thuis en dan werd er wel gegeten:het
traditionele "brood mi koppast".Toen later de aanvangs
tijd van de dienst werd verzet naar 12 uur werd dit
48