- 3 - gevolgd door een aantal algebraïsche bewerkingen, de regel cos 5). De rekenkundige bewerkingen werden verdeeld in een aantal species additio (optellen), subtractio (aftrekken), multiplicatio (vermenigvuldigen) en divisio (delen) waarbij de bewerkingen voor hele en gebroken getallen meestal geschei den werden behandeld. Het aantal species is in de oudere boekjes een enkele maal groter. Men vindt daarbij dan de mediatio en duplatio (halveren en verdubbelen, (beide uit de Egyptische rekenkunde stammend), de progressio (machtsverhef- fen) en radium extractio (worteltrekken). Soms wordt ook de numeratio, het uitspreken van de getallen tot de species ge rekend. Aan deze numeratio werd vaak veel aandacht besteed. Voor het uitspreken van grote getallen boven de honderdduizend werden omslachtige methoden gebruikt, vooral omdat het begrip miljoen nog nauwelijks bekend was, om niet te spreken van biljoen en triljoen. We treffen dan ook konstrukties aan als "duysent duysentwerf duysent" (1.000.000.000). Wat nimmer bij de bewerkingen ontbrak was- de regel van drieën. Deze regel werd gebruikt om bij drie gegeven getallen de vierde evenredige te vinden. Zo werden vraagstukjes opge lost als "Als 5 ellen kosten 13, wat sullen 15 ellen kos ten?", zoals ze niet zo lang geleden nog in schoolboekjes te vinden waren. Opmerkelijk is dat van de meeste vraagstukken alleen het antwoord gegeven wordt zonder verder kommentaar of béwijzen. Een nadere bestudering zou vermoedelijk wel kunnen aantonen dat de meeste vraagstukken uit andere rekenboekjes overgenomen zijn en op enkele oorspronkelijke uitgaven zijn terug te voe ren. In het voorwoord van de Utrechtse 6uitgave van Coute- reels' Konstigh Cijfferboeck klapt de uitgever letterlijk en figuurlijk uit de schooi als hij schrijft over het weinig ge bruiken van dit boek. "Want overmits het grootste gedeelte dezer kwestiën alleen zijn voorgesteld met de bloote vragen en het facit, zoo weten ze dikwijls niet, hoe de werking tot oplossing der vraag te doen staat, inzonderheid als ze wat subtyl, of kunstig-verward valt. En willen derhalven dit Boek in hunne scholen niet gedogen, of durven 't niet invoeren vermits ze dan, of vele questien zouden moeten overslaan, of als hunne leerlingen de oplossing verzochten, hunne onkunde voor dezelve zouden moeten ontdekken." Of was dit toen al een vorm van psychologische reclamevoering

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1971 | | pagina 5