- 21 -
Renaissance (wedergeboorte der antieke kuituur)
Omstreeks 1420 ontstaan in Italië. Werkt pas veel later door in het
noorden. In de tweede helft van de 16e eeuw verschijnen de eerste re-
naissance-gevels in onze stad. Juist in deze tijd vallen de grote uit
breidingsplannen. Dan ontstaan de prachtige gevels van de Gouden Sonne
in de Lange Delft en de Steenrotse op de Dwarskaai. Ook veel eenvoudi
ge gevels. Het (laat) gothische huis is dan ook niet uitgestorven maar
wordt vaak opgesierd met renaissance-motieven.
Ook de openbare gebouwen in deze tijd, zoals de Kloveniersdoelen,
de St. Jorisdoelen en de Stadsschuur zijn, ieder op eigen wijze, voor
beelden van deze stijlperiode.
Kenmerk der renaissance is het teruggrijpen op de antieke architek-
tuurvormen. Inzonderheid de verschillende zuilenordes (ïoscaans, Do
risch, Ionisch en Corinthisch)Een en ander niet als nabootsing van
de oudheid, maar als een streven om door te dringen in de wetmatighe
den die eraan ten grondslag liggen.
De Barok, 1600 - 1750.
Evenals bij de renaissance zijn in onze stad de invloeden uit het
Noorden en uit het Zuiden merkbaar.
In het Noorden ontwikkelt zich het z.g. Hollands Classicisme (Jacob
van Campen, Hendrik de Keyser), In het Zuiden (Vlaanderen) voert de
Franse Barok de boventoon.
In het derde kwart van de 17e'eeuw worden in Middelburg enkele bijzon
der fraaie gevels in klassieke stijl opgetrokken, Dam 31Vlasmarkt 51
en Balans 11 zijn gevels van ongekende schoonheid.
Na 1700 treedt de uitgesproken pilasterstelling terug en wordt de ge
vel vlakker. De verbindingen van raam- en deurpartijen worden belang
rijker. Veel voorname huizen worden in de 18e eeuw gezet: Koepoort-
straat 36, de Provinciale Bibliotheek (in 1940 verwoest), het Obser
vatorium, Zuidsingel 126, Wagenaarstraat 1, het Zeeuws Museum en Gist-
straat 30, het hotel "Le Baron chassé".
De Renaissancehuizen worden veelvuldig met nieuwe lijstgevels in de
verschillende Lodewijkstijlen gemoderniseerd. Meestal wordt dan het
bovenste gedeelte van de kap afgeschuind, waardoor het typisch effekt
ontstaat van de boven de lijst uitstekende en toch terugliggende kap.
Samen met de vaak hoge schoorstenen vormen deze gevels statige doch
bewogen gevelwanden van grote allure.
Als grootste monument der barok in onze stad moet wel de prachtige