KLOKGEBEIER
In het Zeeuws Tijdschrift no. 5, jrg. 1966, is onder de ru
briek "Zeeuws Prentenboek", verzorgd door L.W. de Bree en M.P.
de Bruin, in een artikel over Kortgene, in het kort iets ge
zegd over de kerkklok aldaar: "In 167^ hebben Hollanders het
eilandje (bedoeld is het Franse eiland Noirmoütier, gelegen
voor de kust van de Vendée, iets ten zuiden van de monding van
de Loire), bezet en de klok meegenomen. Zij blijken ook nog
harten te hebben gebroken, vandaar het liedje "Auprès de ma
blonde"
In eerste instantie riep deze tekst beelden op, die wel ge
ïnspireerd leken door het Franse zangspel "De klokken van
Cornéville"Stoere zeelieden, weggelopen uit boeken als "Pad
deltje" of "De drie matrozen van Michiel de Ruyter" dragen op
sterke schouders de zachtkens beierende klok aan boord van hun
schip, terwijl op de achtergrond een corps de ballet van lieve
Franse meisjes een choreografische uitbeelding geeft van het
chanson "Auprès de ma Blonde".
Al gauw moesten deze arcadische visioenen het veld ruimen voor
alledaagse nieuwsgierigheid naar de avonturen van de klok te
Kortgene
Reeds in het begin van het ingestelde onderzoek bleek, dat zich
in Nederland nog een tweede klok bevindt, evenals de Kortgeense
afkomstig van het eiland Noirmoütier, uit de abdijkerk St.-Phi-
libert. Deze klok, die bij haar wijding de naam MARIE-ANNE ont
ving, hangt thans in de toren van de Hervormde Kerk te Oud-
Loosdrecht
De inscripties op de klok SUZANNE te Kortgene en op de MARIE-
ANNE te Oud-Loosdrecht werden met elkaar en met vroegere note
ringen vergeleken. Teneinde een zo nauwkeurig mogelijke tran
scriptie te verkrijgen werd hier en daar een beroep gedaan op
de detailfoto's, die van beide opschriften waren vervaardigd.
De tekst van de inscriptie op de SUZANNE, die in zes banden,
onderbroken door kroontjes en kruisjes, werd aangebracht, luidt
als volgt
AV NOM DE IESVS ET MARIE ET DE ST PHILBERT NOVS AVONS ESTE
REFFONDVE ET AVGVEMENTEE DE}, 300 DV CONSENTEMENT DE MIEE PIERRE
DANIAV RECTEVRE ET DE MESSES LES BOVRGOIS ET HABITANTS DE NOIRER