'T BEEST RENOVEERDE GEBOUW EN BELEID' KEIZERIN VAN DE FADO ZINGT IN ZEELAND GOES HEEFT 'VOLWASSEN JONGERENCENTRUM Sinds maart van dit jaar is het opmerkelijk stil geweest in en rond 't Beest in Goes. Wegens een ingrij pende verbouwing was het centrum genoodzaakt haar deuren zo'n zeven maanden te sluiten voor bezoekers. Eind oktober wordt de zaak heropend. Het Uitblad stuurde een reporter om poolshoogte te nemen en te informe ren naar de plannen. De buitenkant van het centrum ziet er nog weinig uitnodigend uit; ramen zijn stuk of dichtgespijkerd en op het dak staat een wat uit het lood geslagen stok met een verweerd 'Jongeren bouwen voor jongeren' vaandel. Binnenin oogt het voormalig schoolgebouw al niet minder rommelig. Pas bij aandachti ger observatie kan men zich een globaal beeld vormen van het beoogde resultaat. Temidden van de chaos en het bouwstof een gesprek met de programmeurs. Ton van de Repe en Chris Tangelder. Waarom deze verbouwing? Chris: 'Het heeft te maken met de aanblik van het gebouw. De buitenkant wordt dan ok opgeschilderd. Maar ook met de vraag: Hoe kom je in zo'n gebouw binnen? De binnenkomst is veel aantrekkelijker geworden en het gebouw is ook veel meer een eenheid geworden.' Ton: 'Vóór de verbouwing was het eigenlijk een lange gang met daaraan verschillende lokalen. Niet uitnodigend en ook onoverzich telijk. Belangrijk detail hierbij is ook de nieuwe toiletgroep, die beter is afgestemd op grotere bezoekersaantallen.' De bar krijgt een belangrijke plaats, aange zien deze ruimte tevens een foyer-functie krijgt tijdens de aktiviteiten. Daartoe is de ruimte vergroot en opnieuw ingericht, zodat ze niet alleen meer bezoekers kan opvangen, maar ook gezelliger oogt. Dat is noodzakelijk omdat naast de renovatie van het gebouw ook een renovatie van het beleid heeft plaats gevonden. 'Intensivering' en 'verbreding' zijn hierbij de kernwoorden. Het ligt in de bedoeling om drie keer in de week film te gaan vertonen, één keer per veertïen dagen 10 theater en drie keer per maand concerten te organiseren. Daarnaast ook aandacht voor literatuur en incidentele aktiviteiten die in het verlengde van deze cultuurvormen liggen. FILMZAAL Om aan de eisen van het publiek tegemoet te komen is in een bestaande ruimte een filmzaal gecreëerd, waar een kleine tachtig bezoekers kunnen genieten van professio nele 35 mm projektie met stereo-geluid. Chris: 'Het voordeel is dat nu veel beter een filmklimaat kan ontstaan. Wij verwachten er veel van.' Met de plaatselijke bioscoop zijn afspraken gemaakt. De kans dat men elkaar beconcu- reert is klein, want in 't Beest wordt vooral plaats ingeruimd voor films die de commer ciële bioscoop niet halen. Ton: 'Film spreekt ook meerdere leeftijdscategorieën aan. Je hebt natuurlijk typisch jongerenfilms, maar ik denk niet dat wij die gaan draaien. We proberen dan wel jongerencultuur te bren gen, en een groot deel van onze aktiviteiten zal daaruit bestaan, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen boven de dertig jaar daar niet in geïnteresseerd zijn.' Chris: 'Misschien kun je het ook goed samenvatten in onze naamsverandering; 'jongerencentrum' gaat eraf, het wordt nu: 't Beest 'podium voor muziek, theater, film en literatuur'. Daarbij liggen natuurlijk moge lijkheden' voor het volgen van jongerencul tuur, maar daarnaast heb je veel meer mogelijkheden om ook andere terreinen te verkennen.' Naast de projektie van films ziet men in de nieuwe zaal mogelijkheden om er lezingen en voordrachten te organiseren, maar men hoopt de ruimte ook te kunnen verhuren aan organisaties die elders in Goes geen geschikte lokatie kunnen vinden. Hierbij mag gedacht worden aan samenwerking met scholen, bijv. op het gebied van film en literatuur. KWEEKVIJVER De concertzaal is op enkele details na niet gewijzigd. De frequentie van m.n. theater voorstellingen zal drastisch worden ver hoogd: Met een regelmaat van tweemaal per maand worden voorstellingen vertoond die elders nog onvoldoende aandacht krijgen, 't Beest funktioneert hierbij als kweekvijver voor de grotere zalen. Op concertgebied zijn de plannen om aandacht aan wereldmuziek en minimale muziek te schenken nieuw, naast de popmuziek waarbij de nadruk ligt op buitenlandse acts die nog niet echt zijn doorgebroken. Ton: 'Sommige van deze bands zijn vernieuwend bezig, andere misschien wat minder, maar er moet toch een zekere integriteit vanuit stralen. We blijven vooral zoeken naar bands die op muziekgebied iets te vertellen hebben en frisheid uitstralen.' Gedurende de vier weken na de opening staat een intensief programma op de rol. Er moet tenslotte enige achterstand worden weggewerkt na zoveel maanden van stilte. Op theatergebied worden hierbij namen genoemd van bijvoorbeeld Bavo Galema, Vincent Bijlo en Adelheid Roosen. De entreeprijzen zijn in deze periode gehal veerd, maar zullen ook daarna laag blijven, met name voor houders van een CJP-pas, die met ingang van dit seizoen korting krijgen op alle aktiviteiten. Tot slot merkt Chris op: 'Het is belangrijk om bij alle aktiviteiten je eigen gezicht naar voren te brengen, die lijn heeft er bij 't Beest tenslotte altijd ingezeten.' Vanaf eind oktober mag Zeeland zich gelukkig prijzen in het bezit van een volwassen jongerencentrum dat, in de vorm van 't Beest, een professioneel podium zal bieden voor muziek, theater, film en literatuur. Op vrijdag 20 oktober vindt de opening plaats middels een gratis verrassings concert van een unieke gelegenheidsforma tie. Voor de andere aktiviteiten verwijzen we naar de agenda van dit nummer. Het belangrijkste optreden in de sfeer van de niet-klassieke muziek is deze maand onge twijfeld dat van Amalia Rodrigues, ook wel 'de keizerin van defado'genoemd. De fado is dé muziek, waarin de ziel van het Portugeese volk ligt een mengeling van melancholie en satire, van geloof en verzet. Al eeuwenlang wordt in Portugal de fado gespeeld en gezongen. Maar het was Amalia Rodrigues, die deze muziek tot ver buiten de grenzen beroemd maakte. Veertig jaar geleden al stond ze met haar begeleiders in het Parijse Olympia: een zwarte sjaal op een lang zwart kleed, een gepassioneerde stem, begeleid door drie in 't zwart geklede artiesten. Nu, veertig jaar later maakt de wereld-ster een jubileum-toernee. Voor degene, die haar ooit zagen op t.v. of die alleen maar platen van haar hebben, is dat dé kans om een optreden mee te maken. En dat zal een onvergetelijke ervaring blijken te zijn. Het optreden is op 27 oktober in het Zuidtand- theater in Terneuzen. FLAIRCK Een mengeling van muzikale stijlen zoals jazz, folk, klassiek en pop, gelardeerd met theatrale grappen en dat alles in een fraaie aankleding. Zo kun je een optreden van de suksesvolle Nederlandse groep Flairck om schrijven. Ruim tien jaar geleden werd de groep opgericht en daarna volgden gouden en platina platen. Plus optredens, die zeker niet beperkt bleven tot Nederland; toernees in landen als Australië, Indonesië, Japan en Amerika zijn inmiddels suksesvol afgeslo ten. Nu is Nederland weer eens aan de beurt om te genieten van dit bijzondere kwartet, dat bestaat uit Erik Visser (gitaren, bouzouki, banjo en zang), Peter Weekers (panfluit, dwarsfluit, piccolo, bamboefluit, basfluit en zang), Sylvia Houtzager (violen en harp) en Stan Stolk (kontrabas en basgitaar). Zuid- landtheater Terneuzen, 4 okt.; Stads schouwburg Middelburg 5 okt. AMSTERDAM STRING TRIO Hoewel ze gebruik maken van altviool, cello en contrabas, valt het repertoire van dit drietal niet onder de noemer 'klassieke muziek'. Dat repertoire bestaat uit eigen komposities, maar ook veel improvisaties, die titels dragen als 'Moeilijk en Makkelijk' of 'De schuiftrompet van Julius'. Een menge ling van jazz, geïmproviseerde en eigentijdse kamermuziek, dat dan soms week en fluisterend en dan weer keihard en door merg en been gaand gespeeld wordt. Kloveniersdoelen Middelburg, 8 okt. MARILYN MIDDLETON POLLOCK 'Een in honing gedoopte schuurspons', Zo karakteriseerde een kritikus ooit de stem van Marilyn Middleton Pollock. Ooit begon de uit Chicago afkomstige zangeres in de folk- traditie, maar al snel bleek dat te beperkt voor haar veelzijdige stem. Ook rock 'n roll, jazz en blues staan intussen op het repertoire van deze kleine vrouw met een 'grote' stem. Vestzaktheater Vlissingen, 8 okt. JIMMY KNEPPER/CEES SLINGER Toen slagwerker John Engels verleden jaar de Boy Edgarprijs won mocht hij traditiege trouw in het BIM-Huis een gala-konsert FLAIRCK AMSTERDAM STRING TRIO verzorgen met enkele door hemzelf uitge kozen coryfeeën. Bovenaan zijn verlanglijs tje stond Jimmy Knepper. Meteen na het konsert maakte Knepper samen met Engels en Cees Slinger een toernee, dat zó goed verliep dat besloten werd om het dit najaar nog eens over te doen. Daardoor kunnen jazz-liefhebbers nu in Terneuzen genieten van het optreden van het Cees Slinger Kwartet én Jimmy Knepper. Jimmy Knepper (die van 1957 tot 1978 samenwerkte met Charles Mingus) wordt door kenners beschouwd als de beste trombonist ter wereld. Hij speelt in Terneu zen met een jazz-formatie. Cees Slinger is een van Europa's beste jazz-pianisten, die vrijwel alle grote solisten begeleidde op hun Europese toernees. John Engels, de drum mer, is de beste slagwerker die Nederland kent. Van groot formaat is ook Ferdinand Povel, die als tenor-saxofonist aan de formatie is toegevoegd. Hij was solist bij alle grote Europese orkesten en menig Ameri kaans gezelschap. Porgy and Bess Terneu zen, 14 okt. DE GIGANTJES Als de rock 'n roll niet had bestaan, hadden De Gigantjes haar ongetwijfeld uitgevon den. Dat deze muziek de band op het lijf geschreven is, weet iedereen die ze wel eens op t.v. heeft bezig gezien. Het is niet verwonderlijk dat de groep tot de meest

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 6