iöl KLEINKUNST/CABARET G Over Sophisticated Lady door de New York Harlem Opera 'Rinus' van F.Act Kleinkunst is ook dit seizoen weer de populairste der podium-kunstvor men. In oktober komt de stroom al direct op gang tijdens het feestelijke totaalprogramma ter gelegenheid L de her-opening van de gerenoveerde Middelburgse Stadsschouw- irg. Op woensdag 5 oktober zullen [ar tijdens een non-stopvoorstel- Lg van 7 tot 11 uur 's avonds de abaretgroepen Waarden berg De ong en Verreck Pleijsiertezien en horen zijn alsmede Liesbeth List, iram Vermeulen, de Belgische zan- Bf van het moderne levenslied iUido Belcanto, de vrouwengroep lagnolia en de Brabantse muziek- roep Ollum. De tentoonstelling jonderd jaar amusement in Neder- nd' blijft een week lang te bezichti- >i in de schouwburg, p deze pagina's een inventarisatie m wat er deze maand op klein- mstgebied in Zeeland te doen is Verreck Pleijsier Waardenberg De Jong Zindroom De Meisjes Zak en As Jenny Arean/George Groot "i i*< theaterproductie 'De Sonetten van de Kleine Waanzin, naar de gelijknamige gedichten van Hans Andreus en muzikaal begeleid door een trio. Batenburgh speelde ooit de hoofdrol in de musical 'Hair', later speelde hij bij toneelgroep De Appel en bij Poëzie Hardop. Vijf l.p.'s met eigen werk en drie theatersoloprogramma's maken zijn biografie compleet (21 oktober). En ru'rïJ een week later (29 oktober) speelt United Sweat Produkties uit Amsterdam het tweeluik 'Wasserette/Biljart' van Marsha Normann, schrijfster van ondermeer 'Nacht, moeder'. Vestzaktheater Vlissingen, 21 en 29 oktober F.Act is voortgekomen uit de toneelgroep Nieuw West, die zich toelegde op het creëren van on-theater, daarbij alle con venties negerend. Ten aanschouwen van hun publiek dronken zij zich laveloos, ze stopten honderd gulden in de uitnodigin- qen aan de pers voor de première, ze kleedden zich in slechte kostuums van Zeeman als reactie op de prachtpakken van de spelers van Maatschappij Discordia. Ze maakten de bestaande vormen van theater belachelijk en deden datgene waaraan het publiek een hekel had. Met hun laatste voorstelling 'Rinus lijken De Graaf en jongewaard een andere weg te zijn ingeslagen. Daarin wordt iemand gespeeld waarvan de achtergrond over eenkomst vertoond met hun eigen achter grond in de deprimerende wijken van Amsterdam's Nieuw West. Aandacht voor de kwaliteit van het acteren heeft een belangrijke plaats ingenomen in deze voorstelling waarin Jongewaard zowel de moeder, de verloederde prostituée, als de zoon uitbeeldt. F.Act geeft daarmee zijn visie op de persoon van Marinus van der Lubbe; de door zijn moeder verwaarloosde, eenzaam opgroeiende jongeman met een hoofd vol idealen. De voorstelling is filmisch en vol symboliek en wordt muzikaal en visueel omsloten door muziek van Bach. Vanwege de opmerkelijke inhoud en vorm, en vanwege Jongewaards vermogen om zijn persona ges neer te zetten stond de voorstelling deze zomer geprogrammeerd op het theaterfestival in de Rotterdamse Schouw burg. 't Beest Goes, 14 oktober Waardering wisten de beoefenaren van de klassieke muziek zeer wel voor Edward Kennedy Ellington op te brengen. Maar weinig meer dan de waardering die men voor een niet onverdienstelijke pianoleer ling toont die zich zonder al teveel kleerscheuren door een werk van Scriabin weet heen te worstelen hield die niet in. In de tijd dat men zich afvroeg of jazz op een of andere manier tot de serieus genoemde muziek kon behoren wisten velen al zeker dat het werk van Ellington daar in elk geval niet tot behoorde. Voor hen bleef het niet onverdienstelijke kleinkunst die een plaats je binnen de eigentijdse muziek verdiende zolang dat plaatsje bescheiden bleef. Hieraan zal het feit dat Ellington zwart was zeker niet vreemd zijn geweest. Daarbij hield hij zich bezig met jazz. Muziek waar men hoogstens op danste of een glaasje bij dronk en waar men slechts bij hoge uitzondering met aandacht naar luisterde. Dat gold niet alleen voor het blanke deel van de Verenigde Staten. Bijvoorbeeld ook de zwarte componisten lieten zich aanvan kelijk weinig gelegen liggen aan de man die bekend stond als Duke Ellington. Onder meer in de jaren dertig en veertig streefde een niet onaanzienlijk deel van hen naar blanke waardering voor hun muziek. Waardering die men anderszins nauwelijks ontving. De zwarte Amerikaanse academische mu ziek uit bijvoorbeeld die jaren week niet zo heel veel af van wat blanke componisten produceerden. Jazz kwam daarin over het algemeen niet aan de orde. Teveel hing deze muziek samen met de kwalificatie die het blanke deel van de bevolking voor het zwarte deel in gedachten had: een laag allooi. Ondanks de bergen die Ellington verzette om jazz als concertmuziek geac cepteerd te krijgen. Muziek waarmee Ellington ook meer wilde doen dan alleen te spelen als achtergrond bij een rondje over de dansvloer. Sophisticated noemde men zijn muziek. Beschaafde swing, maar echter zodanig in elkaar gezet, dat het naderhand als grensverleggend te boek kwam te staan. Doorgaans comfortabel voor een groter publiek, dat gaandeweg ontdekte dat het zeer veel kenmerken van de academische muziek in zich droeg. Kenmerken waa^NY arean en george groot in 'neem je blanke componisten dankbaar gebi n apie voor me mee*, foto andré van maakten bij het samenstellen van hu ei ai eren werk. En waar Ellington op zijn beurt i dankbaar uit putte. Mede door de invi van zijn arrangeur Billy Strayhorn blei altijd sophisticated. Jazz zoals diens g voorbeeld Claude Debussy wellicht! schreven zou hebben. Zoveel jaar nadien bestaat er nog nay lijks twijfel over de muziek van J Ellington. En zoveel jaar nadien blijkj nog steeds interessant, in tegenstellinj vele andere stromingen binnen de j Wellicht bracht die vrijwel perfecte bi tussen muzikale avonturen en een comfortabel resultaat de New York Ha Opera tot het samenstellen van Ellington-programma. Sophisticated naar een thema dat een vast ondéj vormde van de meeste optredens. He; erop of Ellington de plaats krijgt die hem aanvankelijk onthield. Die van klassiek Amerikaans componist. Eer deautje van de maitresse die tot het toe zijn leven deelde als een sophisti lady. Muziek Schouwburg Middelburg, 7 oktober Marcel Verreck en Paul Pleijsier, verleden jaar winnaars van het Leidse Cabaretfesti val, komen dit seizoen met hun eerste avondvullende voorstelling. 'Zij is er van door met een yup' is de titel van de aangrijpende geschiedenis waarin verslag wordt gedaan van de problemen die de moderne mens kunnen kwellen: radio actief vruchtwater, ECl-abonnementen, hartvormige zwembaden, het Russische volk en dikke lippen. Het is een programma vol scherpe, actuele conférences, opwin dende choreografieën en ongecontroleer de acts, maar ook prachtig gitaarspel en rustige chansons. Stadsschouwburg Middelburg, 5 oktober Een van de leukste en in elk geval mafste cabaret-voorstelling van dit seizoen is 'de Gekkengalerij' van het Rotterdamse duo 'Waardenberg De Jong'. Nummers die niets met elkaar te maken hebben, behalve dat ze allemaal even idioot zijn. Absurde taalgrappen en schitterende vormvondsten zijn volop aanwezig in deze tweede show van het reeds als 'gouden duo' omschreven tweetal. Daarnaast zijn ze in staat om alles wat niet spijkervast op het toneel aanwezig is, te slopen, waardoor sommige schouw burgdirecteuren de twee lefgozers niet zonder een licht gevoel van bezorgdheid in hun heiligdom toelaten. Schouwburg Middelburg, 5 oktober 't Beest Goes, 6 oktober -Herman Boon en Bert Schuiling wonnen in '86 de eerste prijs op het Camarettenfestival in Delft en startten verleden jaar oktober met hun eerste programma 'Bekijk het maar'. Daarin spelen ze een bekend artiesten-duo. Zoon Kees (19) en vader Maurits (42) werken hard maar worden geteisterd door gezelligheid en toekomst perspectief. Desalniettemin proberen Kees en Maurits door samenzang en samenloop van omstandigheden toch nog wat cake bij de koffie te krijgen. Veel absurditeiten, die borg staan voor een gezellige avond met veel lachbuien. Dorpshuis Rilland, 6 oktober Een perfecte mengvorm van popmuziek en cabaret. Dat leverden in het voorgaande seizoen De Meisjes met hun programma 'Stuck with a fantasy'. Het bracht de vier dames onder meer naar het Knokke festival, terwijl ze ook begin dit jaar een weekiang De Kleine Komedie platwalsten met hun monologen en samenspraken over span ning, sex, sensatie, vriendschap en verlan gen, met hun prachtvolle close harmony- optreden en hun dan weer 'gewoon mooi' en dan weer komisch gezongen covers van meer dan twintig bekende en minder bekende popsongs. Zuidlandtheater Ter neuzen, 14 oktober Stadschouwburg Middelburg, 21 oktober Kritisch cabaret in de traditie van Don Quishocking. Daar zorgt de cabaretgroep Zak en As voor in het programma 'Het nut van de neushoorn'. Een scherp oordeel zonder wijze lessen of moraal over onder werpen als vandalisme, playback-shows en bejaarden-berg. De muziek is al even eigenzinnig als de tekst en varieert van barok-ensemble tot jazz-band. Fred Flo- russe zorgt voor de spijkerharde regie. Dorpshuis Wemeldinge, 15 oktober Concertzaal Zierikzee, 20 oktober Het verrassendste cabaret-duo van het afgelopen seizoen was ongetwijfeld dat van Jenny Arean en George Groot (ook al ex- Don Quishocking) met 'Neem je een apie voor me mee'. Trouw schreef over 'een juweel van een programma, dat ontroert, tot nadenken stemt, vrolijk is en verwarmt: een avond die je omarmt'. Jenny en George maakten samen de dialogen, George schreef de meeste liedjes en verwante schrijvers zorgden voor aanvullende liede ren en sketches. Schouwburg Middelburg, 15 oktober Prins van Oranje Goes, 17 november Zuidlandtheater Ter neuzen, 18 november

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 6