we ae daBSPz DaSÖP uit en thuis in rÖ6rwusen oiiSo-S>jfQ28 THE DIMPLE BAR I8l EELAND Nieuwstraat 16 Terneuzen Tel. 01150-9530* Maison Bollen van Zwienen eass-as: 19 CAFÉ BILJART GROENEWOUD 70 VLISSINGEN A.J. v.d. Woestijne TEL. 19476 voor exclusieve damesmode couture sint jacobsstraat 9 - vlissingen- tel. 0ll84~l2I94 Nico van de Boezem In Balans 17 en Art-tltude Kunst en technieken in Vleeshal door Nico Out Provinciale kunstaankopen Geopend van 9.30 uur's woensdags gesloten Donderdag Conlaclpcrsoon H v Tongeren Adres Londensekaai 1 4331 JG Middelburg Teleloon 0118035732 aarbinnen zellsiand^ belang?»1 accountants- administratieconsulenten Vanaf 9 me' toont deze beeldhouwer in Balans 17 te Middelburg, drie plastieken en een reeks tekeningen. Van de Boezem konfronteert de toeschouwer met 3 balken regon-pine van een zelfde maat: 250x1 Ox 16 cm. Op bepaalde plaatsen brengt hij in zaagsnedes wiggen aan, waardoor elke balk, zonder zij neigen karakter te verliezen, vanvorm verandert: er ontstaat een spanning. Deze aanpak is typerend voor het Werk van Van de Boezem: intuïtief kiest hij voor een ingreep in zijn materiaal, daaruit volgen weer andere ingrepen: ze zijn bescheiden, hij verandert hout steen of metaal niet in iets anders. In de skulpturen die in Balans 17 te zien zijn brengt de beeldhouwer de op deze manier in zichzelf gekeerde balken tot leven. De toeschouwer kan de overwegingen die van de Boezem had bij het maken van de skulpturen uit het werk terug lezen. Kijken naar zijn werk is zo het ervaren van de beslissingen die de beeldhouwer nam. Symetrie is voor Van de Boezem belangrijk; het levert volgens hem een ruimtelijker 'beeld' op. Dat is ook te zien in de tekeningen, die hij vaak met zijn rechter-en linkerhand tegelijkertijd maakt. Het op deze wijze werken heeft op zichzelf al iets ruimtelijks. De tekeningen zijn -net als de skulpturen- geen afbeelding van iets anders. Van de Boezem probeert het zwarte krijt zó te gebruiken dat het witte papier zelf in beweging komt. Balans 17, Middelburg 14 mei t/m 11 juni In mei is in Art-titude, Vlissingen, een ander werk te zien: een soort kollage van koeiehuiden, uit 1986. De toevalligheden van de huiden -die zelfs geen vormen (meer) hebben- met hun vlekken patroon, prikkelde hem ze zo ten opzichte van en over elkaar te plaatsen dat er een nieuwe, geometrische, vorm ontstaat. Art-titude, Vlissingen 9 mei t/m 19 Juni De Middelburgse Vleeshal is vanaf 13 mei toneel voor de kunst van Tony Brown -tot half juni- en Noël Harding vanaf 22 juni. Brown en Harding zijn afkomstig uit Canada, waar nogal wat kunstenaars zich bezighouden met de relatie van mens en hedendaagse technologie. Beide kunste naars bewegen zich op dit gebied, zelf vaak gebruik makend van geavanceerde tech- TONY BROWN 'TWO MACHINES FOR FEELING' (DETAIL) 1984 nieken als video-, film- en laserprojectie, computers en dergelijke. Brown toont twee skulpturen, waarin man en vrouw naast of tegenover elkaar staan. In één ervan 'Two machines for Feeling', is een ballerina op de zijden van een perspex kast geprojekteerd, terwijl een mannelijk robotfiguur tegenover haar staat. De ballerina beweegt snel rond haar as, de robot heft zijn armen op en neer. De bewegingen gaan gepaard met geluid, en licht wordt via spiegels in de handen van de robot in de ruimte weerkaatst. Brown brengt met deze skulptuur op expressieve wijze de invloed van de technologie op menselijk gedrag in beeld. Harding werkt veel met video-, gekombi- neerd met andere media. Zijn tentoonstel ling omvat naast een werk dat speciaal voor de Vleeshal wordt gemaakt, drie 'beelden'. Eén ervan is afkomstig uit de reeks 'Blue Peter', een figuur die staat voor de door de technologische ontwikkeling overbodig geworden medewerker uit de 'witte-boor- den'-klasse. Zeer inventief stelt hij uit textiel, gegoten kunststof of een ander materiaal 'Blue Peter' samen, meestal in relatie tot water. 'Blue Peter' heeft gezicht noch stem en oogt vol twijfel, niet wetend hoe hij verder moet. De tentoonstellingen zijn een eerste ken nismaking met Canadese kunstenaars van o' wie hier hoogst zelden werk is te zien. Op 22 mei is een evenement gepland, waarbij onder andere de Canadese ambassadeur aanwezig zal zijn. Zou hij ook een robot zijn? De Vleeshal Middelburg, 13 mei/24 juni In de Grote Kerk te Goes zijn vanaf 4 juni tot 16 juli werken te zien die de provincie de afgelopen twee jaar aankocht. De selectie -die nog niet is afgerond- geeft in elk geval een beeld van hedendaagse kunst zoals die door in Zeeland werkzame kunstenaars wordt gemaakt. De verwach ting is dat er naast schilderijen en tekeningen ook beeldhouwkunst en objek- ten te zien zijn. Grote Kerk, Goes 4 juni- 16 iuli NOËL HARDING 'BLUE PETER AS A BRONZE WATER FOUNTAIN' 1986

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 10