we ae
daBSPz
DaSÖP
uit en thuis in
rÖ6rwusen
oiiSo-S>jfQ28
THE DIMPLE BAR
I8l
EELAND
Nieuwstraat 16
Terneuzen
Tel. 01150-9530*
Maison Bollen van Zwienen
eass-as:
19
CAFÉ BILJART
GROENEWOUD 70
VLISSINGEN
A.J. v.d. Woestijne
TEL. 19476
voor exclusieve damesmode
couture
sint jacobsstraat 9 - vlissingen- tel. 0ll84~l2I94
Nico van de Boezem
In Balans 17 en Art-tltude
Kunst en technieken in Vleeshal
door Nico Out
Provinciale kunstaankopen
Geopend van 9.30 uur's woensdags gesloten
Donderdag
Conlaclpcrsoon H v Tongeren
Adres
Londensekaai 1
4331 JG Middelburg
Teleloon
0118035732
aarbinnen
zellsiand^
belang?»1
accountants-
administratieconsulenten
Vanaf 9 me' toont deze beeldhouwer in
Balans 17 te Middelburg, drie plastieken en
een reeks tekeningen. Van de Boezem
konfronteert de toeschouwer met 3 balken
regon-pine van een zelfde maat: 250x1 Ox
16 cm. Op bepaalde plaatsen brengt hij in
zaagsnedes wiggen aan, waardoor elke
balk, zonder zij neigen karakter te verliezen,
vanvorm verandert: er ontstaat een
spanning. Deze aanpak is typerend voor het
Werk van Van de Boezem: intuïtief kiest hij
voor een ingreep in zijn materiaal, daaruit
volgen weer andere ingrepen: ze zijn
bescheiden, hij verandert hout steen of
metaal niet in iets anders. In de skulpturen
die in Balans 17 te zien zijn brengt de
beeldhouwer de op deze manier in zichzelf
gekeerde balken tot leven. De toeschouwer
kan de overwegingen die van de Boezem
had bij het maken van de skulpturen uit het
werk terug lezen. Kijken naar zijn werk is zo
het ervaren van de beslissingen die de
beeldhouwer nam.
Symetrie is voor Van de Boezem belangrijk;
het levert volgens hem een ruimtelijker
'beeld' op. Dat is ook te zien in de
tekeningen, die hij vaak met zijn rechter-en
linkerhand tegelijkertijd maakt. Het op deze
wijze werken heeft op zichzelf al iets
ruimtelijks. De tekeningen zijn -net als de
skulpturen- geen afbeelding van iets
anders. Van de Boezem probeert het zwarte
krijt zó te gebruiken dat het witte papier zelf
in beweging komt.
Balans 17, Middelburg 14 mei t/m 11 juni
In mei is in Art-titude, Vlissingen, een ander
werk te zien: een soort kollage van
koeiehuiden, uit 1986. De toevalligheden
van de huiden -die zelfs geen vormen
(meer) hebben- met hun vlekken patroon,
prikkelde hem ze zo ten opzichte van en
over elkaar te plaatsen dat er een nieuwe,
geometrische, vorm ontstaat.
Art-titude, Vlissingen 9 mei t/m 19 Juni
De Middelburgse Vleeshal is vanaf 13 mei
toneel voor de kunst van Tony Brown -tot
half juni- en Noël Harding vanaf 22 juni.
Brown en Harding zijn afkomstig uit
Canada, waar nogal wat kunstenaars zich
bezighouden met de relatie van mens en
hedendaagse technologie. Beide kunste
naars bewegen zich op dit gebied, zelf vaak
gebruik makend van geavanceerde tech-
TONY BROWN 'TWO MACHINES FOR FEELING'
(DETAIL) 1984
nieken als video-, film- en laserprojectie,
computers en dergelijke.
Brown toont twee skulpturen, waarin man
en vrouw naast of tegenover elkaar staan. In
één ervan 'Two machines for Feeling', is
een ballerina op de zijden van een perspex
kast geprojekteerd, terwijl een mannelijk
robotfiguur tegenover haar staat. De
ballerina beweegt snel rond haar as, de
robot heft zijn armen op en neer. De
bewegingen gaan gepaard met geluid, en
licht wordt via spiegels in de handen van de
robot in de ruimte weerkaatst.
Brown brengt met deze skulptuur op
expressieve wijze de invloed van de
technologie op menselijk gedrag in beeld.
Harding werkt veel met video-, gekombi-
neerd met andere media. Zijn tentoonstel
ling omvat naast een werk dat speciaal voor
de Vleeshal wordt gemaakt, drie 'beelden'.
Eén ervan is afkomstig uit de reeks 'Blue
Peter', een figuur die staat voor de door de
technologische ontwikkeling overbodig
geworden medewerker uit de 'witte-boor-
den'-klasse. Zeer inventief stelt hij uit
textiel, gegoten kunststof of een ander
materiaal 'Blue Peter' samen, meestal in
relatie tot water. 'Blue Peter' heeft gezicht
noch stem en oogt vol twijfel, niet wetend
hoe hij verder moet.
De tentoonstellingen zijn een eerste ken
nismaking met Canadese kunstenaars van
o'
wie hier hoogst zelden werk is te zien. Op 22
mei is een evenement gepland, waarbij
onder andere de Canadese ambassadeur
aanwezig zal zijn. Zou hij ook een robot
zijn?
De Vleeshal Middelburg, 13 mei/24 juni
In de Grote Kerk te Goes zijn vanaf 4 juni tot
16 juli werken te zien die de provincie de
afgelopen twee jaar aankocht.
De selectie -die nog niet is afgerond- geeft
in elk geval een beeld van hedendaagse
kunst zoals die door in Zeeland werkzame
kunstenaars wordt gemaakt. De verwach
ting is dat er naast schilderijen en
tekeningen ook beeldhouwkunst en objek-
ten te zien zijn.
Grote Kerk, Goes 4 juni- 16 iuli
NOËL HARDING 'BLUE PETER AS A BRONZE
WATER FOUNTAIN' 1986