zuidlandtheater terneuzen Weer 'n paar stukjes Zeeuwse Leschiedenis geboekstaafd Salt Lake Jazz Band Cotton City Jazz Band Burgundy Street Jazzmen 20 Noordstraat 31 Terneuzen Gentsestraat 29 Hulst Het Zuidlandtheater sluit het seizoen 1987-1988 af met veel (muzikaal) vermaak. Eind augustus verschijnt de Theaterkrant 88-89, met veel informa tie over meer dan 80(!) professionele voorstellingen in het nieuwe theaterseizoen. De theaterkrant wordt in Zeeuws-Vlaanderen gratis huis aan huis bezorgd. Inwoners van de rest van Zeeland kunnen nu al om toezending van een gratis exemplaar vragen. Bel: 01150-95555. Deze maand o.a.: 6 april: kindervoorstelling van FRANK EN RENÉ GROOTHOF 13 april: tango-orkest EL CHOCLO 16 april: Toneelgroep Duin met HAN DE WIT GAAT IN ONTWIKKELINGSHULP 30 april: WALLY TAX EN THE OUTSIDERS 1 mei: DORINE VAN DER KLEI theaterzuidlandstraat 111,4532 ck terneuzen kaartverkoop evenementen01150-95555 Burgemeesters in oorlogstijd door Kees Slager Gedichten van Andreas Sacrale Komedie De Salt Lake Jazz Band is een puur Zeeuws orkest, dat enkele jaren geleden op camping De Schotman is ontstaan. De band legt zich toe op het brengen van ontspannen, goed in het gehoor liggende jazz. Hier en daar zijn er wat head- arrangementen te herkennen. Niet op papier uitgeschreven arrangementen dus, maar alles uit de blote bol. Daarom ook is een optreden van de Salt Lake Jazz Band nooit hetzelfde. De band is moeilijk in een bepaalde stijl onder te brengen, hoewel gezien de achtergrond van de muzikanten er duidelijke New Orleans invloeden te bespeuren zijn. De Salt Lake Jazz Band heeft op het repertoire een aantal nummers opgeno men, die zeer weinig gehoord worden. De Bussel Goes, 30 april Deze Belgische band speelt sinds haar oprichting zeer goede New Orleans revival- jazz. De 'Cotton' maakte vele toernees over heel de wereld. Van grote klasse zijn de vele Ip's, die de band opnam met muzikanten uit het oude New Orleans, zoals o.a. Alton Purnell, Louis Nelson, Freddie Kohlman, enz. Stuk voor stuk juweeltjes. Onlangs verscheen een nieuwe lp van deze formatie. Een optreden van deze band is zeer de moeite waard; bekende dixieland-stan dards worden afgewisseld met prachtige, gevoelige melodieën en soms Caraïbische ritmen. Café Jopie Sluis, 22 april De konserten van de Jasz in dansscijL DSM, Middelburg mogen zich in een gr! en nog groeiende belangstelling verhl gen. Dit keer een orkest, dat zich toeleg! de Engelse traditionele jazz uit de jaren van Chris Barber, Ken Colyer, Bilk. De Burgundy Street Jazzmen uit h Oost-Brabantse doen dat al jaren met J verve. Enige tijd geleden werd een uitgebracht, die zeker velen zal aansc ken. De band speelt met een frontlijn, trompet, trombone en twee rietblazers stevig ondersteund door een ritmese^ van banjo, kontrabas en drums. Ve aandacht wordt aan het vokale asp* besteed. DSM Middelburg, 16 april niet zo lan geleden werd de Commissie ale Geschiedbeoefening Zeeland Re9lricht, die behalve een regelmatig 0 chiinend bulletin vol feiten en nieuw- (aratis te bestellen bij de Zeeuwse ifhliotheek) ook een scriptie-reeks is gaan i -toeven. Twee scripties zijn intussen L» chenen en voor iedereen voor het Kle bedrag van een tientje in de Sotheek af te halen, ino eerste scriptie is van Paul Kroes en hehandelt een korte, maar bewogen perio de in de geschiedenis van Zeeland, namelijk de jaren 1845/1846, toen er ten Ige van een ekonomische crisis in het tiele land sociale onrust en zelfs honger oproeren ontstonden. Kroes is in de archieven gedoken en heeft 0reen stevige scriptie over vol geschreven, die ons in elk geval leert, dat het proletariaat ook in die tijd alleen maar aandacht kreeg nadat het in opstand was gekomen en de bestaande gezagsverhoudingen daardoor irerstoord dreigden te worden. In eerste instantie werden de marechaussees (nu dus de M.E.) er op af gestuurd, maar uiteindelijk werd onder druk der omstan digheden ook wel gezocht naar oplossin gen, die het leed van de laagste klassen zoveel dragelijker kon maken, dat ze weer rustig werden.... Scriptie nummer twee is dubbel zo dik als de eerste, maar die beslaat ook een langere periode. Om precies te zijn die van 1596 tot 1863. Dat is de periode dat Nederlanders meededen aan de slavenhandel tussen Afrika en de plantages in Amerika. L.R. Priester komt tot de slotsom, dat het Nederlandse aandeel in de totale slaven handel helemaal niet zo groot was (Potugal en Engeland waren veel belangrijker), maar van de Nederlandse slavenhandel namen Vlissingen en Middelburg verreweg het grootste deel voor hun rekening. De slavenhandel, bedreven door reders uit Amsterdam en Rotterdam stelde niets voor met die vanuit Zeeland, die circa tweederde van alle door Nederlandse schepen ver voerde slaven, voor hun rekening namen. Nog interessanter is om te lezen, hoe er met de slaven (en niet te vergeten: de slavinnen) wrd omgesprongen. Priester heeft met taze scriptie een interessante bijdrage aan de Zeeuwse geschiedschrijving geleverd. Jammer alleen, dat de reeks in gestencilde vorm wordt uitgebracht. JACQUES HAMELINK FOTO ALLART BLAANBOER Wel in boekvorm (bij een Middelburgse uitgeverij) verscheen het boek van J. van de Heuvel en D. Ligtermoet over de Zeeuwse burgemeesters tijdens de oorlog en de zuiveringen daarna. Hoewel het hier gaat om een stukje recente geschiedenis, hebben de twee auteurs zich ook beperkt tot schriftelijke bronnen. Die zijn interes sant, zeker omdat er bronnen aangeboord werden, die nooit eerder voor het publiek toegankelijk waren. Maar toch staan er in dit boek zoveel feiten, die nieuwsgierig maken, dat men zou wensen, dat de auteurs ook de —vaak nog levende— getuigen van dit stukje Zeeuwse geschiedenis hadden geïnterviewd om een antwoord te krijgen op vragen die de archieven oproepen. Een tweede bezwaar is de stijl van het boek. Die kan men onmogelijk als 'boeiend' bestempelen. Teveel namen van personen en plaatsen, te weinig moeite gedaan om het bredere beeld te schetsen, zoals bijvoorbeeld L. de Bree dat in zijn boek over Zeeland in de oorlog wèl deed. Niettemin voor hen, die geïnteresseerd zijn in het reilen en zeilen van het Zeeuwse bestuur tijdens en na de oorlog, een boek om aan te schaffen. 'Burgemeesters tussen wanorde en weder opbouw' - uitg. Den Boer -f32,50 Het komt niet vaak voor, dat een Zeeuwse dichter een bundel weet uit te brengen via een landelijke uitgeverij. Maar als we de flaptekst van de bundel 'De bladen terug' mogen geloven, dan is de Zeeuwse dichter Andreas Oosthoek er min of meer toe verleid om zijn gedichten in deze (zijn eerste) bundel samen te brengen. Uit diezelfde flaptekst leren we ook, dat het Zeeuwse land weliswaar veelvuldig in de gedichten van Oosthoek opduikt, maar dat er geen sprake is van regionalisme, doch —in tegendeel— van een cosmopolitische geest, die gedichten schrijft, die aansluiten bij de Europese traditie. 'De bladen terug' - uitg. Meulenhoff - f24,50 Nog een nieuwe dichtbundel van een Zeeuwse dichter, ook al woont die dichter niet meer in Zeeland: Jacques Hamelink laat in zijn nieuwste bundel 'Sacrale komedie' merken, dat hij een bijbelvaste gereformeerde en Zeeuwse jeugd heeft genoten. Want van de honderd verzen die deze bundel telt is driekwart geënt op bijbelverhalen, vooral 'sterke bijbelver halen'. In een stijl, die wisselt van hoog dravend Hebreeuws naar de taal van onze tijd worden de bekende verhalen uit de bijbel teruggebracht tot anekdotes en blijkende in zijn jeugd met zoveel eerbied uitgesproken namen van Mozes, Simsonen Samuel toe te behoren aan personen, die ironisch en kritisch bekeken worden. Hamelink mengt de verhalen en namen van toen met die van nu: Baaipriesters zijn performers geworden en de Jordaan stroomt uit in de Schelde. Tweehonderd pagina's lang maakt Hamelink zo zijn eigen visie op de bijbel en dat kan —zeker voor bijbelvaste Zeeuwen— een nieuwe verfris sende kijk op de dingen opleveren. Sacrale Komedie - uitg. De Bezige Bij - f36,50

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 11