zuidlandtheater
terneuzen
Weer 'n paar stukjes Zeeuwse
Leschiedenis geboekstaafd
Salt Lake Jazz Band
Cotton City Jazz Band
Burgundy Street Jazzmen
20
Noordstraat 31 Terneuzen
Gentsestraat 29 Hulst
Het Zuidlandtheater sluit het seizoen 1987-1988 af
met veel (muzikaal) vermaak. Eind augustus
verschijnt de Theaterkrant 88-89, met veel informa
tie over meer dan 80(!) professionele voorstellingen
in het nieuwe theaterseizoen. De theaterkrant wordt
in Zeeuws-Vlaanderen gratis huis aan huis bezorgd.
Inwoners van de rest van Zeeland kunnen nu al om
toezending van een gratis exemplaar vragen. Bel:
01150-95555.
Deze maand o.a.:
6 april: kindervoorstelling van FRANK EN RENÉ
GROOTHOF
13 april: tango-orkest EL CHOCLO
16 april: Toneelgroep Duin met HAN DE WIT
GAAT IN ONTWIKKELINGSHULP
30 april: WALLY TAX EN THE OUTSIDERS
1 mei: DORINE VAN DER KLEI
theaterzuidlandstraat 111,4532 ck terneuzen
kaartverkoop evenementen01150-95555
Burgemeesters in
oorlogstijd
door Kees Slager
Gedichten van Andreas
Sacrale Komedie
De Salt Lake Jazz Band is een puur Zeeuws
orkest, dat enkele jaren geleden op
camping De Schotman is ontstaan. De
band legt zich toe op het brengen van
ontspannen, goed in het gehoor liggende
jazz. Hier en daar zijn er wat head-
arrangementen te herkennen. Niet op
papier uitgeschreven arrangementen dus,
maar alles uit de blote bol. Daarom ook is
een optreden van de Salt Lake Jazz Band
nooit hetzelfde. De band is moeilijk in een
bepaalde stijl onder te brengen, hoewel
gezien de achtergrond van de muzikanten
er duidelijke New Orleans invloeden te
bespeuren zijn.
De Salt Lake Jazz Band heeft op het
repertoire een aantal nummers opgeno
men, die zeer weinig gehoord worden.
De Bussel Goes, 30 april
Deze Belgische band speelt sinds haar
oprichting zeer goede New Orleans revival-
jazz. De 'Cotton' maakte vele toernees over
heel de wereld. Van grote klasse zijn de vele
Ip's, die de band opnam met muzikanten uit
het oude New Orleans, zoals o.a. Alton
Purnell, Louis Nelson, Freddie Kohlman,
enz. Stuk voor stuk juweeltjes. Onlangs
verscheen een nieuwe lp van deze formatie.
Een optreden van deze band is zeer de
moeite waard; bekende dixieland-stan
dards worden afgewisseld met prachtige,
gevoelige melodieën en soms Caraïbische
ritmen.
Café Jopie Sluis, 22 april
De konserten van de Jasz in dansscijL
DSM, Middelburg mogen zich in een gr!
en nog groeiende belangstelling verhl
gen. Dit keer een orkest, dat zich toeleg!
de Engelse traditionele jazz uit de
jaren van Chris Barber, Ken Colyer,
Bilk. De Burgundy Street Jazzmen uit h
Oost-Brabantse doen dat al jaren met J
verve. Enige tijd geleden werd een
uitgebracht, die zeker velen zal aansc
ken. De band speelt met een frontlijn,
trompet, trombone en twee rietblazers
stevig ondersteund door een ritmese^
van banjo, kontrabas en drums. Ve
aandacht wordt aan het vokale asp*
besteed.
DSM Middelburg, 16 april
niet zo lan geleden werd de Commissie
ale Geschiedbeoefening Zeeland
Re9lricht, die behalve een regelmatig
0 chiinend bulletin vol feiten en nieuw-
(aratis te bestellen bij de Zeeuwse
ifhliotheek) ook een scriptie-reeks is gaan
i -toeven. Twee scripties zijn intussen
L» chenen en voor iedereen voor het
Kle bedrag van een tientje in de
Sotheek af te halen,
ino eerste scriptie is van Paul Kroes en
hehandelt een korte, maar bewogen perio
de in de geschiedenis van Zeeland,
namelijk de jaren 1845/1846, toen er ten
Ige van een ekonomische crisis in het
tiele land sociale onrust en zelfs honger
oproeren ontstonden.
Kroes is in de archieven gedoken en heeft
0reen stevige scriptie over vol geschreven,
die ons in elk geval leert, dat het proletariaat
ook in die tijd alleen maar aandacht kreeg
nadat het in opstand was gekomen en de
bestaande gezagsverhoudingen daardoor
irerstoord dreigden te worden. In eerste
instantie werden de marechaussees (nu
dus de M.E.) er op af gestuurd, maar
uiteindelijk werd onder druk der omstan
digheden ook wel gezocht naar oplossin
gen, die het leed van de laagste klassen
zoveel dragelijker kon maken, dat ze weer
rustig werden....
Scriptie nummer twee is dubbel zo dik als
de eerste, maar die beslaat ook een langere
periode. Om precies te zijn die van 1596 tot
1863. Dat is de periode dat Nederlanders
meededen aan de slavenhandel tussen
Afrika en de plantages in Amerika.
L.R. Priester komt tot de slotsom, dat het
Nederlandse aandeel in de totale slaven
handel helemaal niet zo groot was (Potugal
en Engeland waren veel belangrijker), maar
van de Nederlandse slavenhandel namen
Vlissingen en Middelburg verreweg het
grootste deel voor hun rekening. De
slavenhandel, bedreven door reders uit
Amsterdam en Rotterdam stelde niets voor
met die vanuit Zeeland, die circa tweederde
van alle door Nederlandse schepen ver
voerde slaven, voor hun rekening namen.
Nog interessanter is om te lezen, hoe er met
de slaven (en niet te vergeten: de slavinnen)
wrd omgesprongen. Priester heeft met
taze scriptie een interessante bijdrage aan
de Zeeuwse geschiedschrijving geleverd.
Jammer alleen, dat de reeks in gestencilde
vorm wordt uitgebracht.
JACQUES HAMELINK
FOTO ALLART BLAANBOER
Wel in boekvorm (bij een Middelburgse
uitgeverij) verscheen het boek van J. van de
Heuvel en D. Ligtermoet over de Zeeuwse
burgemeesters tijdens de oorlog en de
zuiveringen daarna. Hoewel het hier gaat
om een stukje recente geschiedenis,
hebben de twee auteurs zich ook beperkt
tot schriftelijke bronnen. Die zijn interes
sant, zeker omdat er bronnen aangeboord
werden, die nooit eerder voor het publiek
toegankelijk waren. Maar toch staan er in
dit boek zoveel feiten, die nieuwsgierig
maken, dat men zou wensen, dat de auteurs
ook de —vaak nog levende— getuigen van
dit stukje Zeeuwse geschiedenis hadden
geïnterviewd om een antwoord te krijgen
op vragen die de archieven oproepen.
Een tweede bezwaar is de stijl van het boek.
Die kan men onmogelijk als 'boeiend'
bestempelen. Teveel namen van personen
en plaatsen, te weinig moeite gedaan om
het bredere beeld te schetsen, zoals
bijvoorbeeld L. de Bree dat in zijn boek over
Zeeland in de oorlog wèl deed.
Niettemin voor hen, die geïnteresseerd zijn
in het reilen en zeilen van het Zeeuwse
bestuur tijdens en na de oorlog, een boek
om aan te schaffen.
'Burgemeesters tussen wanorde en weder
opbouw' - uitg. Den Boer -f32,50
Het komt niet vaak voor, dat een Zeeuwse
dichter een bundel weet uit te brengen via
een landelijke uitgeverij. Maar als we de
flaptekst van de bundel 'De bladen terug'
mogen geloven, dan is de Zeeuwse dichter
Andreas Oosthoek er min of meer toe
verleid om zijn gedichten in deze (zijn
eerste) bundel samen te brengen. Uit
diezelfde flaptekst leren we ook, dat het
Zeeuwse land weliswaar veelvuldig in de
gedichten van Oosthoek opduikt, maar dat
er geen sprake is van regionalisme, doch
—in tegendeel— van een cosmopolitische
geest, die gedichten schrijft, die aansluiten
bij de Europese traditie.
'De bladen terug' - uitg. Meulenhoff -
f24,50
Nog een nieuwe dichtbundel van een
Zeeuwse dichter, ook al woont die dichter
niet meer in Zeeland: Jacques Hamelink
laat in zijn nieuwste bundel 'Sacrale
komedie' merken, dat hij een bijbelvaste
gereformeerde en Zeeuwse jeugd heeft
genoten. Want van de honderd verzen die
deze bundel telt is driekwart geënt op
bijbelverhalen, vooral 'sterke bijbelver
halen'. In een stijl, die wisselt van hoog
dravend Hebreeuws naar de taal van onze
tijd worden de bekende verhalen uit de
bijbel teruggebracht tot anekdotes en
blijkende in zijn jeugd met zoveel eerbied
uitgesproken namen van Mozes, Simsonen
Samuel toe te behoren aan personen, die
ironisch en kritisch bekeken worden.
Hamelink mengt de verhalen en namen van
toen met die van nu: Baaipriesters zijn
performers geworden en de Jordaan
stroomt uit in de Schelde. Tweehonderd
pagina's lang maakt Hamelink zo zijn eigen
visie op de bijbel en dat kan —zeker voor
bijbelvaste Zeeuwen— een nieuwe verfris
sende kijk op de dingen opleveren.
Sacrale Komedie - uitg. De Bezige Bij -
f36,50