zuidlandtheater
terneuzen
b
Blues-grootheden op
Vlissings Festival
Vijf passie-konserten
Pasen nadert en dat betekent:
passiemuziek van Bach. In Zee
land staan deze maand niet min
der dan vier uitvoeringen van
Johann Sebastians muziekspek
takels op het programma: drie
keer de Mattheus Passion en één
keer de Johannes Passion. En
daarnaast staat ons ook nog een
uitvoering van de Mattheus Pas
sion van Kohnhausen te wachten.
diec inl
in
Noordstraat 31 Terneuzen
Gentsestraat 29 Hulst
In het Zuidlandtheater Terneuzen kunt u in maart
genieten van 11 voorstellingen, 5 films en 1 Big
Band Festival.
Alle informatie in dit Uitblad en in de Zuidland-
Uitkrant van maart, die in Zeeuws-Vlaanderen huis
aan huis verspreid wordt en aan belangstellenden
op aanvraag (01150-95555) gratis wordt
toegestuurd.
Alvast een kleine greep:
wo 2 maart: REINBERT DE LEEUW speelt ERIK
SATIE
za 5 maart: TIE DRIE met de eerste voorstelling
in Nederland van 'RATS'
wo 16 maart: JOSÉE RUITER in 'Vrouw van de
zee' van Ibsen
za 26 maart: DE TIJD met 'Pan', een goddelijke
komedie
theater: zuidlandstraat 111, 4532 ck terneuzen
kaartverkoop evenementen01150-95555
e konsekwent
verechtse muziek
an Erik Satie
Twee gouden en een platina plaat
kreeg Reinbert de Leeuw voor zijn
interpretatie van de pianomuziek
van de Franse componist Erik
Satie. Op woensdag 2 maart speelt
De Leeuw in Terneuzen een
selektie uit de stukken die hij
eerder op de plaat zette. Platen,
waar hele volksstammen met ernst
en ingetogenheid naar plegen te
luisteren. Maar was dat eigenlijk
wel de bedoeling van de compo
nist? Men kan het zich afvragen na
lezing van bijgaand artikel van
Jean Quist.
P:
Een blues-festival in Vlissingen,
een bigband-festival in Terneu
zen, de 'Amazing Stroopwafels' in
Zierikzee en 'de grootste belofte
van België' in Goes. Ziedaar de
belangrijkste gebeurtenissen op
het gebied van pop en jazz in
Zeeland in de maand maart.
Blues-festival
Verleden jaar besloten de organisatoren
van de passie-uitvoeringen in Middelburg
en Kloetinge om elkaar niet langer concur
rentie aan te doen: in Middelburg zou op de
even jaren en in Kloetinge op de on-even
jaren Bachs spektakelstuk worden uitge
voerd. En zo gebeurt het ook: dit jaar geen
opvoering in Koetinge maar wel in de
Middelburgse Concertzaal, waar de Mid
delburgse Oratoriumvereniging samen met
het Westvlaams Orkest de Johannes Pas
sion tot klinken zal brengen. Verleden jaar
werd de uitvoering nog in de Nieuwe Kerk
gegeven, maar de matige akoestiek daar,
zorgde ervoor dat dit jaar weer in de
Concertzaal wordt gespeeld. Jo Ivens is de
dirigent.
Het is overigens de enige keer dit jaar dat
Ivens het Westvlaams Orkest dirigeert,
want bij de uitvoeringen van de Mattheus
Passie in Goes en Hulst, is dat orkest niet
present. Men heeft daar besloten
andere artistieke weg te kiezen. Dat
toch nog als begeleidingsorkest in y
burg optreedt, komt doordat m*
kontraktueel aan vast zit.
In Goes, waar verleden jaar voor hete#
de Grote Kerk de Mattheus Passie
gebracht, zorgt nu het Zeeuws Orkes,
de muzikale begeleiding. Men heef
Ivens met zijn Gentse Oratoriumverem
zo uit de impasse willen halen, dieonts'
door het terugtrekken van het Westvlj
Orkest. Ook de Zeeuwse Koorscho
Goes doet mee aan de uitvoering, die
maart al in dezelfde samenstelling
Basiliek van Hulst wordt gebracht.
Hulst is dus weer terug als 'passie-?
Aan het eind van de jaren zestig werd
die traditie gestopt, maar dit jaar gaa
er na uurlijk ook Aarden-
8Stwaar dit jaar voor de 35ste keer de
U'S- passie wordt gebracht door koor
Piest van de Nederlandse Bachvereni-
met het Rodens Jongenskoor onder
n9 „wan Jos van Veldhoven. Plaats van
?r^oeringis<iesintBavo-
one
wordt dit jaar trouwens erg druk met de
de-uitvoeringen in Zeeuws-Vlaande-
Want de Christelijke zangvereniging
n'f te Terneuzen kondigt een uitvoering
de Mattheus Passion van Kohnhausen
in de katholieke kerk van Axel. Het is
Dassie-stuk dat tot nu toe nog maar
^ee keer in Nederland werd uitgevoerd.
'mek Hulst, Mattheus Passion, 12 maart;
ertzaal Middelburg, Johannes Pas-
ï9 maart; Kath. Kerk Axel, Mattheus
'ion, 25 maart; St. Bavo Aardenburg,
attheus Passion, 26 maart; Grote Kerk
0es, Mattheus Passion, 29 maart
an Erik Satie (1866-1925) weet men
oorgaans niet meer te vertellen dan dat hij
het alles en iedereen, en het liefst met
ga's de draak stak en zichzelf tussen
ie bezigheden door enigszins merkwaar-
lig gedroeg.
en voorbeeld. Toen Debussy eens met het
oncertgebouworkest zijn werk 'La Mer'
epeteerde en zojuist het deel achter de rug
iad met de titel 'Van de ochtendschemer tot
e middag op zee', vroeg hij aan Satie, die
had zitten luisteren in de zaal, hoe hij het
vond. 'Prachtig mooi!', riep Satie, 'vooral
dat stukje van kwart over elf!'
Door zijn excentrieke gedrag en door het
feit dat hij muzikaal nauwelijks geschoold
was, stellen velen dat Satie niet zelf in staat
was om het nieuwe idee uit te werken. Wel
zouden zijn pianostukken anderen tot
nieuwe wegen hebben geïnspireerd. Vrij
wel iedereen is het eens over zijn rol als
historische figuur in de Franse muziek van
na de Eerste Wereldoorlog.
Onder zijn leiding ontstond de 'Groep van
zes', waarvan de leden slechts enkele anti-
romantische gevoelens deelden. De nuch
terheid van muzikaal denken en de klaar
heid van de muzikale lijnen gaf de Franse
muziek een totaal ander karakter.
Zelfs in kringen van impressionisten keerde
men zich van het romantische aspekt af en
zocht naar een nieuw klassicisme. Debussy
bijvoorbeeld zag in Saties Gymnopédies uit
1888 de werkelijk nieuwe en vooral Franse
muziek die definitief afrekende met wat
Richard Wagner dikteerde. Ook in de opera
kreeg het nieuwe standpunt een plaats.
Men bevrijdde het drama uit de greep van
de muziek en verbrak het dienstverband
van de muziek tot de tekst. En daarmee
kwam men in feite tot de ontbinding van de
opera.
Satie sprak van 'musique d'ameublement'
en streefde naar een hoorbare stoffering
van de ruimte zoals de geluiden van de
onbeluisterde radio dat doen. Musique
d'ameublement slaat de brug tussen ge-
bruiksmuziek en funktionele muziek die
dienstbaar is aan de lichamelijke arbeid.
Deze muziek boeit de geest niet maar
stimuleert de lichaamsbewegingen. Het
zou Satie zonder twijfel een groot genoe
gen doen wanneer hij wist dat sommige
warenhuizen en horecagelegenheden zijn
werk als achtergrondmuziek gebruiken.
Zijn muziek is opzettelijk beperkt, beheerst
en vrijwel emotieloos. Zijn muziek is zo
konsekwent averechts dat ze nog dezelfde
waarde heeft als destijds. Voor een deel een
pleidooi voor eenvoud en alledaagsheid.
Satie vond dat zijn muziek een andere
"Werkelijkheid presenteerde dan die van
anderen. Met grote zorgvuldigheid perfek-
tioneert hij zijn werk, ongekunsteld en
realistisch, onverwacht en even leeg als de
rest van 's mensen bezigheden.
In zijn poging alles overboord te zetten wat
hij als overbodige ballast beschouwt, (en
dat is zowat alles wat de muziek van die tijd
UST
5
C~2.
mr-=_z;
ïf£
rzjs=. M
Ch
voor hem betekent) maakt Satie gebruik
van transpositie en herhaling. Die sluiten
elke ontwikkeling uit. Onopvallende mi
nuscule veranderingen in een transpositie
of herhaling van een bepaald fragment zijn
in sommige vroege stukken nog de enige
gebeurtenissen die plaatsvinden.
Saties koncentratie op het 'bijna niets' kan
een bezwerende of slaapverwekkende
werking hebben. Satie hield er een verbin
ding van mysticisme en absurditeit, naïvi
teit en maskerade op na. Zijn bijna
principieel excentrieke manier van leven
vormde het uiterlijk beeld ervan. Raadsel
achtig zijn veel titels van zijn komposities
die er meestal volkomen los van staan.
Twee van de belangrijkste gasten van het
Amsterdam Bluesfestival komen op 18
maart naar Vlissingen. Het zijn Gatemouth
Brown en Eddy Boyd, die behalve in
Amsterdam en Vlissingen nergens in
Nederland te horen zullen zijn. Het konsert,
dat georganiseerd is door de Culturele
Raad Vlissingen wordt gegeven in de Pup,
Voltaweg Vlissingen.
Clarence Gatemouth Brown is eigenlijk al
een legende. Al meer dan 35 jaar speelt hij
zijn Texas swing: een unieke kombinatie
van rhythm 'n blues, country, jazz en cajun
muziek. Vele grammofoonplaten en kon-
serten over de hele wereld bevestigen zijn r
reputatie. Zelfs in Rusland kennen ze hem t