carli HEART iddelburg rie ranse' onserten 'DE SPIEGEL' saP rT APARTE DAMESMODE SARIE MAAS LANGE GEERE 28 4331 LX MIDDELBURG 01180-35213 CARLIER TOURS organiseert met diverse touroperators SPECIALE MEERDAAGSE REIZEN VOOR ZEELAND. 12-daagse lentereis naar SOUSSE (in TUNESIË) 10-daagse reis naar PINEDA DE MAR aan de COSTA BRAVA (SPANJE) tel. 01100-309911 jrancis Poulenc door Jean Quist jr. Gabriël Fauré Claude Debussy Irie concerten met een overwegend of leheel Frans programma zijn in fe- Iruari in Zeeland te beluisteren. Op 13 februari brengen Theo Olof (viool), Frans van Ruth (piano), Anja van Wijk [n Ruud v.d. Meer (zang) in het Lidland te Terneuzen een programma jiet o.a. liederen van Fauré en Roussel |n sonates voor viool en piano van Debussy en Roussel. Op 14 februari is |i het Vlissingse Vestzaktheater het feurelia Saxofoonkwartet te beluisteren liet o.a. het Strijkkwartet van Ravel. Het Amsterdamse ensemble Le Groupe des Bept brengt op 27 februari in het Middelburgse Centrum Nieuwe Muziek |en Poulenc-programma. Reden voor Sean Quist om de vijf Franse toon dichters te belichten. vertrek: 15 maart 1988 prijs: 750,- p.p. vertrek: 25 april 1988 prijs: 365,- p.p. Voor nadere informatie en boekingen: Reisbureau Carlier Tours Opril Grote Markt 2 4461 AK Goes touringcarbedrijf Carlier Tours Elektraweg 9 4338 PK Middelburg tel. 01180-15015 jp 30 januari '88 was het precies 25 jaar ileden dat Francis Poulenc (geboren in ,j99) in Parijs overleed. Hij wordt door enners gerekend tot de moderne stroming jnnen de Franse muziek. Als sprekend ewijs daarvoor wijzen ze erop dat Poulenc jt de zogenoemde Groupe des Six lehoorde; een groep van jonge Franse pmponisten die sterk onder invloed van [rik Satie stonden. De in 1917 opgerichte 'roep keerde zich tegen de ernstige muziek h het algemeen,maar vooral tegen Wag ers ethica en Debussy's esthetica. Heil zag len slechts in de Music Hall. Verschillen in pvatting deed de Groupe overigens uiteen allen. 'ooral Poulenc richtte zich daarna op luziek die muziekhistorici niet bepaald erheffend noemen. Karakteristiek voor het rankrijk van die tijd is dat men over het Igemeen de geest op smaakvolle wijze vilde verstrooien in plaats van deze in te pannen. Het grote publiek moest behaagd orden zonder de kenner teleur te stellen. Na de Eerste Wereldoorlog verdween die opvatting overigens vrij snel. Drie elementen kenmerken de muziek van Poulenc: zijn moeder kwam uit Parijs, zijn vader uit het zuiden van Centraal Frankrijk en hij was zelf een uitermate gelovig katholiek. Deskundigen noemen het eerste aspect het belangrijkste: het Parijse ele ment spreekt overduidelijk uit vrijwel al zijn werk. Vooral zijn pianomuziek krijgt om die reden vaak de kwalificatie 'boulevard- muziek'. Over gebrek aan sukses mocht hij dan ook niet klagen. Zijn werk draagt altijd een helder en doorzichtig karakter, klinkt bovenal vrolijk en melodieus. Complexe structuren en experimenten komt men bij hem niet tegen. Volgens de musicologische indeling be hoort Poulenc tot de zogenoemde post- impressionisten. Evenals zoveel anderen die tot deze stroming behoren, bouwde hij een repertoire op uit voor de massa bruikbare muziek. Zoals de post-impres- sionistische schilders boeiden de verhou ding van de afmetingen hen meer dan de kleuren.Men deed concessies aan de smaak van de mensen voor wie men muziek schreef, wat vaak leidde tot valse senti menten en een triviale binding van de muziek aan theatrale gegevens. Kenmer ken, die men rangschikt onder de roman tiek, zij het dat het hier om een valse vorm van romantiek gaat. Vooral Poulenc moet het wat dat betreft vaak ontgelden. Men schrijft hem een bijna irritante onschuld toe en een spelen met de ontaarding. GROUPE DES SEPT In de muziek van Gabriël Fauré (1845-1924) leven eveneens typisch Franse eigen schappen, zoals helderheid van gedachte, soberheid en zuiverheid van vorm. De verfijning die hij nastreefde treedt vooral in zijn liederen aan het licht. Fauré schreef er zestig. Op de eerste reeks oefende Gounod veel invloed uit. Fauré hield de begelei dende piano-partij eenvoudig maar schreef voor latere liederen een begeleiding voor, die als illustratie van de psychische achtergrond van de tekst werkte. Bij elk couplet bedacht hij een nieuwe melodie of begeleiding. Fauré wordt beschoud als een betrouwbare voorganger die in de toendertijd alles overheersende invloed van Wagner en de romantiek een nieuwe muziek maakte en twintig jaar vóór Debussy een nieuwe stijl bedacht: uiterst ingetogen muziek met een wat zwaarmoedig karakter. Muziek die soms ook wat monotoon klinkt omdat Fauré scherpe contrasten weert. Voor avantgardist mag hij zeker niet doorgaan. Hij voelde zich aangesproken door de oude meesters van het clavecimbel en door de componisten van de renaissance. In Fauré's begintijd leefde het lied nauwe lijks in Frankrijk. Gaandeweg groeide de belangstelling om Franse gedichten mu zikaal te bewerken. Een intresse die ook voortkwam uit het feit dat Frankrijk zich na het verliezen van de oorlog van 1870-71 wilde revancheren en de cultuur wilde zuiveren van te sterke buitenlandse invloe den. Het verbinden van woord en muziek eist van de liedcomponist bepaalde literaire kwaliteiten. In de liederen van Fauré vindt men de emoties terug van dichters als Beaudelairé, Hugo en Gauthier. Zijn sobere schrijfstijl en afkeer van alles wat hoog draafde bracht Verlaine ertoe om Fauré als enige componist te zien die zijn gedichten op muziek kon zetten. De grote vernieuwingen in de Franse 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 6