zuidlandtheater terneuzen Barber van de Pol over Borges, Cortdzar, Marquez Johnny van Doorn en Zilte Swing Poesie-albums in IJzendijke Noordstraat 31 Terneuzen Gentsestraat 29 Hulst Ook in februari weer verschillende Zeeuwse primeurs: wo. 3 feb.: DROOM en WEG VAN WAAN (Shakespeare's Storm en Macbeth als poppentheater voor volwassenen) za. 6 feb.: TUCHOLSKY: satirisch rocktheater door de Zwarte Komedie za. 13 feb.: THEO OLOF e.a. in een Frans klassiek programma vr. 19 feb.: TEO JOLING en Rob Boonzaajer in het oerkomische 'Koudvuur' theater: zuidlandstraat 111, 4532 ck terneuzen kaartverkoop evenementen01150-95555 adio Days Fatal Attraction La Famiglia Dirty Dancing De Klomp stopt met filmvertoning Barber van de Pol, vertaalster van Latijns- Amerikaanse literatuur, is donderdag 11 februari in de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg. Voor de Stichting Literaire Aktiviteiten houdt ze een lezing waarin ze het karakteristieke van de Latijns-Ameri kaanse literatuur bespreekt via het werk van de schrijvers Borges, Cortdzar en Marquez. Een lezing van SLAZ is nooit alleen maar een lezing; er volgt ook een diskussie over de literatuur die mede dankzij Barber van de Pol in Nederland populair werd. Johnny van Doorn dichter en performer en ook wel bekend als Johnny the Selfkicker, heeft voor het eerst een eigen theaterpro gramma, getiteld 'Worsteling door de weken heen', op 19 februari staat hij ermee op de planken van de Middelburgse schouwburg: proestend, rochelend, fluiste rend en schreeuwend. Wie Johnny nog kent uit de jaren zestig, of wie hem nog wel eens hoort op de vpro-radio, weet wat hem te wachten staat. Wat men wellicht niet weet is, dat Johnny zich in Middelburg laat begeleiden door de slagwerkgroep Zilte Swing. Deze Zeeuwse groep, door de Slagwerkkrant 'een van de aangenaamste nieuwe groepen van de laatste tijd' genoemd, trad al op voor de vara-radio en op het slagwerkfestival in Leiden. Melodische percussiemuziek met invloeden uit de jazz en de popmuziek. En dat dan in kombinatie met het rauwe stemgeluid van Johnny van Doorn, moet een bijzondere avond opleveren, 'Twee open oogjes/een hartje van g0 een zuiver geweten/zorgd dat je 't behoi Echte poëzie is het niet, wat in de poe; albums werd en wordt geschreven, maa emotionele waarde is meestal veel gr< dan van welk lievelingsgedicht. In streekmuseum van IJzendijke liggen eind maart tachtig poesie-albums ui) stald. Je treft er niet alleen alle bekei versjes, maar je ziet ook hoelang vermanende vinger al via het album opgeheven naar de meisjes. De trots vai tentoonstelling is ongetwijfeld het alh van koningin-moeder Emma uit 1874 IE LAST EMPEROR (he last emperor' —al besproken in het porgaande nummer van het Uitblad— is in Ibruari eindelijk in de Zeeuwse bioscopen zien. En dat geeft iedereen de kans om Bze prachtige film van Bertolucci over de igische levensgeschiedenis van de laat- e keizer van China te gaan bekijken erwacht in Vlissingen, Goes, Terneuzen i Hulst). 3 Nederlandse premières van Fons Ra- iakers nieuwste film 'Dagboek van een ude dwaas' en van 'Amsterdamned' zijn te at om er in dit blad al aandacht aan te unnen besteden, maar waarschijnlijk zul- n die films ook in maart in de Zeeuwse oscopen te zien zijn, dus komen we er dan og op terug. in wat er verder in de Zeeuwse bioscopen I filmhuizen verwacht wordt, pikken we er er uit. Waar alleen de plaatsnaam aan het nde van de recensie staat,wordt de aatselijke bioscoop bedoeld; filmhuizen orden expliciet genoemd. e laatste film van Woody Allen is 'Radio pys'. Het is een hommage aan de rol die de idio speelde in de jaren dertig tot vijftig. |e rol was veel mytischer dan die van de Jevisie; je zat aan het toestel gekluisterd en kreeg allerlei geluiden te horen waarbij je zelf beelden kon fantaseren. Tegen die menselijke verbeeldingskracht kan de t.v. nooit op. Die ontluistert alleen maar. De radio -gezien vanuit het perspektief van een 12-jarige New Yorkse jongen- is dan ook de stet van deze mooie en genoeglijke film, waarin we tussen tweehonderd andere acteurs ook Mia Farrow en Diane Keaton zien figureren. Schitterende songs en belangrijke gebeurtenissen uit die jaren vullen, samen met het wel en wee van de New Yorkse familie, deze film die niet helemaal voldoet aan de hoge verwach tingen die Woody Allen nu eenmaal oproept, ('t Beest Goes) ledereen, die de film 'De wereld volgens Garp' heeft gezien, herinnert zich Glenn Close die daarin de eigenwijze verpleegster Jenny speelt. In 'Fatal Attraction' is ze terug. Nu als vastberaden vrouw, die na een wilde liefdesnacht met een getrouwde man merkt dat ze zwanger is. Ze besluit zich niet te laten afschepen en vecht voorde rechten die ze meent te hebben op haar minnaar van-één-nacht. Afgezien van het begin is het een bloedstol lende film geworden, die in Amerika hét kassukses van 1987 werd. Niet in het minst dankzij het spel van Glenn Close. (Vlissin gen en Goes) Ettore Scola (van o.a. 'Una giornata particolare') staat bijna per definitie borg voor een goeie, barokke Italiaanse film. Dat is 'La Famiglia' dan ook geworden. De film gaat over Carlo, die in 1906 wordt geboren en in datzelfde jaar samen met zijn hele familie op de foto gaat. Tachtig jaar later —aan het slot van de film— poseert Carlo weer met zijn familie voor de fotograaf. Een afgerond verhaal dus, maar er zitten tussen die twee foto's wel veel- fragmentarische RADIO DAYS scènes en een bijna niet uit elkaar te houden hoeveelheid familieleden. Gelukkig blijft de hoofdpersoon tachtig jaar lang in hetzelfde huis wonen. Dat huis en al z'n hoekjes en plekjes speelt een bijna even belangrijke rol als de familie. 'La Famiglia' begint vrolijk en hoopvol, maar met het ouder worden van Carlo verandert dat. Er komt wanhoop (over een Grote Liefde), drama, onenigheid en vertwijfeling (zeker als er gekozen moet worden vóór of tegen het fascisme) binnensluipen. Na de oorlog zijn alle illusies verdwenen en rest nog slechts de melancholie. Bij melancholie hoort het gevoel dat niemand eigenlijk helemaal slecht of helemaal goed is. En dat is dan de boodschap van Scola, die daarbij uitste kende hulp krijgt van hoofdrolspeler Vitto- rio Gassman. (Zuidlandtheater Terneuzen) In 'Dirty Dancing' worden we geconfron teerd met een ideaal Amerikaans gezin anno 1963. Pa is arts en ma doet weinig meer dan golfspelen. En dan hebben ze nog twee tiener-dochters. Tijdens een vakantie raakt de jongste smoorverliefd op een dansleraar en dat is het begin van een lange reeks verwikkelingen, die ons een boeiend kijkje geven op het schijnheilige burgerlijke Amerika van die tijd, dat plotseling wordt geconfronteerd met zeer erotische muziek, dito kleding en vooral danspassen, Door het uitstekende dansen en behoorlijk acteren is het niet eens een echt vervelende film geworden. (Vlissingen, Goes, Hulst, Terneuzen). Het open jongerencentrum 'De Klomp' in Ovezande zal voorlopig geen films meer vertonen.De reden is zowel de teruglopen de belangstelling als de precaire financiële situatie. 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 11