Pop in Zeeland
Verkcentrum Dans wil vaste
jlek op Zeeuwse podia
FRANK BOEIJEN
20
2i
gesponsord
door:
Noordstraat 31 Terneuzen
Gentsestraat 29 Hulst
U WILT TOCH
DE BOOT NIET
OOK
MISSEN....
In het Zuidlandtheater Terneuzen vindt u
volop voorstellingen en concerten
die elders in Zeeland niet te zien zijn
EEN KLEINE GREEP UIT
HET JANUARI-PROGRAMMA:
2 jan. DE LIEFDE VOOR DE
DRIE SINAASAPPELEN
feestelijke familievoorstelling
13 jan. :concert met cellist ANNER BIJLSMA
20 jan. RAMSES SHAFFY speelt de titelrol
in 'Hendrik IV' van Pirandello
30 jan. HENK VAN ULSEN jubileert met
'No Exit' van Ton Vorsten bosch
Bel voor kaarten en/of een gratis
abonnement op onze maandelijkse
uitkrant:
01150-95555
ZUIDLANDTHEATER
TERNEUZEN
Staunch
Blote borsten uit Senegal
Scapino met
De Notekraker
Vrijdag 13 november deed een van de
voorrondes van DE GROTE PRIJS VAN
NEDERLAND, een wedstrijd voor popgroepen,
Vlissingen aan. In de Piek probeerden 8
popgroepen door te dringen tot één van de semi-
finales. Onder de acht deelnemende groepen
waren er vijl uit deze provincie: Avital,
Dreams Die First?, The Noise, Trigger en
Carbazol zetten hun beste beentje voor. Het
mocht niet baten, geen van de Zeeuwse groepen
kwam een ronde verder.
En dat terwijl met name Avital en Dreams Die
First? gedegen vakwerk ailcvcrdcn.
De vraag rijst ol de Zeeuwse pop zieh niet kan
meten met pop uit de rest van het land. Het
antwoord is moeilijk te vinden.
Wellicht is een van de redenen, dat het
popklimaat in Zeeland aan groepen nauwelijks
kansen biedt zich echt te ontplooien. Het aantal
poppodia is gering, siudiolaciliteiten zijn
nauwelijks aanwezig, oefenruimtes zijn moeilijk
te vinden en gelegenheden om met andere
muzikanten samen te spelen, anders dan in een
sessie hier en daar, ontbreken nagenoeg.
Een popbeleid van provinciale en lokale
overheden ontbreekt, slechts in Vlissingen en
Middelburg worden pogingen ondernomen
oefenruimtes te realiseren, aarzelend beginnen
provincie en gemeenten na te denken of zij een
taak hebben ten aanzien van de ondersteuning
van deze muziekvorm.
Hier en daar proberen beleidsmakers ambte
naren hun gemeentelijk of het provinciaal
marketing-medewerker van
apparaat toegankelijk te maken voor
serieuze diskussic over popmuziek.
Sinds kort probeert het Zeeuws Popoverh
deze diskussic wat te versnellen. De Popn0|
Zeeland ligt inmiddels bij alle gemeentel^
sturen en bij het College van G.S. ej Willems,
De Zeeland Toer. een popkursus van itrkcentrum Dans, ziet een gat m de markt
Zeeuwse Muziekschool en een Popweek».Xnr ziin gezelschap, 'We gaan de komende seizoenen
kwamen mede tot stand dankzij hel Zeeuw eer de regio in. Dat heeft twee redenen: hel .Vationaa
Popoverleg. n(t bespeelt het Amsterdamse Muziektheater en is
Wellicht levert de evaluatie van de cct.si ^doende minder mobiel en wij zijn het enige gezelschap
akliviteiten van het Zeeuws Popoverleg stoft, ït zich volledig wijdt aan het brengen van de nieuwste
nadenken en volgend jaar een of mccrdei ml wikkelingen.'
Zeeuwse groepen in een van de scmi-lmalcs va Lis het aan Willems ligt bhjlt Zeeland daarvan
de Grote Prijs. verstoken. 'We hebben vier nieuwe programma's
1 jaar> daarvan willen we er telkens minstens twee op
CU) 'Jgaats laten zien. Z° hopen we een vast publiek op te
Jlven De belangstelling voor onze programma's
fvorderen we onder andere door het verspreiden van een
rant in de stad waar we spelen. Iedereen kan zich er
■ouivens gratis op abonneren. Eén telefoontje is genoeg
J10-4364511
kerkcentrum Dans neemt qua tableau en omzet
je vierde plaats in na het Nationaal Ballet, het
Nederlands Danstheater en Introdans. Met wat
foor programma denkt Willems het publiek te
(rekken?
IOnze artistiek leidster Kathy Gosschalk heeft voor het
jpend seizoen een programma samengesteld dat
verschillende facetten van de hedendaagse dans laat zien.
Jat betekent bijvoorbeeld aandacht voor de intellectueel
,n fysiek gedurfde dans van Ton Simons, die in zijn
\horeografie'èn grillige riskante bewegingen verwerkt.
Vlarla Renzi maakte voor ons een nieuw stuk en op dit
Inomen! danst Werkcentrum Dans een avondvullend
brogramma van l oshiko Ghuma.
bhuma is een New Yorksc choreografe die de
dansers vloeiend en energiek laat bewegen en
veel gebruik laat maken van de vloer. In het
programma voor Werkcentrum Dans is ze
geïnspireerd door stadsbeelden, de western (the
good and the bad guys), maar ook door liefde en
relaties. De muziek is een parodie op film
geluiden.
De voorstelling is op 18 december in Zjwkzee te zien.
In april bezoekt Werkcentrum Dans Middel
burg voor de tweede keer dit seizoen. Shusaku, in
Zeeland regelmatig te zien geweest met zijn
eigen groep, en Werkcentrum Dans laten dan
een co-productie zien. Weet W illems daar al wat
meer over te vertellen? 'De première is 22 maart,
maar verder kan ik alleen melden dat het weer een
spannende voorstelling zal worden. Het agressieve en
geladen beivegingsidioom dat Shusaku tegenwoordig
gebruik en de persoonlijke kwaliteiten van onze dansers
slaan daar borg voor.
De beste voorstelling van het Middelburgse
Jeugddansfcstival van oktober j.l. was onge
twijfeld "Staunch" door de dansgroep Kriszlina
de Chatel. Wie die voorstelling miste, kan dat op
9 januari in hel Zuidland in Terneuzen goed
maken.
Het werk van Chatel, al een aantal jaren een der
toonaangevende choreografes van ons land,
wordt gekenmerkt door krachtige fysieke
konfrontaties. "Staunch" is een in intensiteit
toenemend gevecht tussen vijfmannen. De stijl
NATIONAAL BALLET VAN SENEGAL
van de choreografie is deels geïnspireerd op
inheemse dansen uit Ghana, een land waar De
Chatel vorig seizoen langdurig verbleef.
Het Nationaal Ballet van Senegal, dat zijn eerste
toernee in 1961 maakte en sindsdien zo'n 43.000
voorstellingen gaf voor meer dan zes miljoen
kijkers, is ook weer in Zeeland present.
De veertig artiesten zullen ook nu wel volle zalen
trekken met hun spcktakulair kijk- en luister
festijn, hun aklrobatische toeren, de opzwepende
tam-lam ritmes en - vooral -de 12 topless
danseressen. Want vooral die laatslcn zorgen
ervoor dat de zalen meestal dagen tevoren zijn
uitverkocht...
(Zuidlandtheater Terneuzen, 16 jan./ Prins
van Oranje Goes, 23 jan.)
Het Scapino Ballet danst als enige Nederlandse
groep de integrale versie van De Notekraker
Het wereldberoemde ballet speelt zich al tijdens
de kerstnacht als alle geschenken zijn uitgepakt.
Clara, het dochtertje van de burgemeester, ligt
moe in haar bed en ziet alle kadootjes lot leven
komen: de tinnen soldaatjes, de poppen en zelfs
de notenkraker. Hij blijkt een prachtige prins te
zijn. aan wiens hand zij een avontuurlijke reis
maakt naar hel Land van Suikergoed.
Met veertig dansers en danseressen in de
prachtige decors en de sprookjesachtige ensce
nering van Armando Navarro en met de
bekende muziek van Tsjajkowski is het een kijk
en luisterlestijn voor jong en oud.
(Den Dullaert Hulst, 29 jan)
SCAIMNO BALLET FOTO: JORGE FATAL "ROS