Op het gebied van folklore
dans neemt Nederland een
unieke plaats in de wereld
in. Misschien komt het wel
door ons zo befaamd grote
'buitenland', maar er is
geen natie die er een
beroepsgezelschap als
ons Folkloritisch
Danstheater op na houdt,
om dansen uit eigen maar
vooral ook uit dndere en
verre streken uit te
voeren. Een eigen 'natio
naal' folklore-gezelschap,
d£t is regel in diverse
landen (van Rusland tot
aaties in Afrika en Latijs-
A.merika); een 'internatio
naal' gericht folkloritisch
dansgezelschap vinden
we alleen in ons land.
EEN INTERNATIONAAL
GERICHT
FOLKLORISTISCH
DANSGEZELSCHAP
BESTAAT
ALLEEN IN NEDERLAND
folkloristisch danstheater
folkloristisch danstheater
16
Jan Baart
Het Folkloris
tisch Danstheater ver
beeldt die afwisseling van stre
ken en sferen met een serie fraai
ogende, maar wat statische scènes. De daarin
gebruikte aankleding en folkloristische dansvormen
hebben overeenkomstig het verhaal van Lancelot
steeds een ander gebied als uitgangspunt. Dat er
voor 'Reidans van Heldendaden' uit diverse wind
streken is geput komt bij dit programma de
afwisseling ten goede. Wanneer er een scène wat
mager uitvalt is er, door het vorderen van de reis,
direct daarna in een nieuw land toch een heel andere
sfeer. Daarvoor wordt onder meer gebruik gemaakt
van diaprojectie, belichting, decorstukken en veel
rookwolken.
In de regie en choreografie van Ferenc Novak vervult
Hans Minnaert de rol van Lancelot. Marlies Hof is zijn
geliefde. Andras Asboth geeft gestalte aan de
tovenaar Merlijn. Theo Derksen en Carin Koopmans
zijn te zien als koning Arthur en koningin Guinever.
Lancelot, hoe vaak hij op zijn tocht ook naar het
leven wordt gestaan, weerstaat zoals het een
historische held betaamt natuurlijk elke beproeving.
In erg penibele situaties heeft Lancelot bovendien
nog de hulp van de tovenaar Merlijn, die hem is
nagereisd en soms goede diensten bewijst bij het
bedenken van listen en omzeilen van hinderlagen.
Aan het eind van de tocht arriveert Lancelot,
gelouterd door de beproevingen, weer op het kasteel
van zijn beschermheer Koning Arthur en diens gade
Guinever. Hij heeft zich bewezen. De ridderslag die
Koning Arthur hem geeft is alleen maar de
symbolische bevestiging, dat hij door de andere
ridders is geaccepteerd. En natuurlijk krijgt Lancelot
dan ook de hand van zijn schone geliefde en volgt de
bruiloft als feestelijke apotheose.
Het Folkloristisch
Danstheater, Zuid-
landtheater Terneu-
zen, wo. 4 februari,
20.00 uur; Schouw
burg Middelburg,
do. 5 februari, 20.00
uur; Prins van Oranje,
Goes, vrij. 6 februari,
20.00 uur; Concertzaal
Zierikzee, zat. 7 febru
ari, 20.00 uur.
1
Het Folkloristisch Danstheater bestaat dit seizoerJ
vijfentwintig jaar. In dit jubileumseizoen presente^
het Folkloristisch Danstheater het programnd
'Reidans van Heldendaden'. De belevenissen van J
jonge ridder Lancelot, een belangrijke figuur uit dl
legende van koning Arthuren zijn ronde tafelridder?
vormen de rode draad.
Lancelot houdt een zwerftocht en komt daarbij 1
vele onherbergzame oorden, vooral in oorden waj
hij strijd moet leveren. Vaak dient hij er zelfs zijrj
eigen leven te beschermen. Deze zwerftocht mJ
gevechten op leven en dood dienen om Lancelot te-
laten bewijzen dat hij het volwassen leven aan kan'
Het hangt dus alleen van hemzelf af, of hij de moe:
en het doorzettingsvermogen heeft om zich alseds
en onverschrokken ridder te bewijzen.
Die zwerftocht vol onvermoede heldendaden vafi
Lancelot, voert in dit programma niet alleen over de-
Britse eilanden, de kuststreek van Frankrijk erf
Spaanse gebieden. De jonge krijgsman gaat ir
'Reidans van Heldendaden' zelfs naar het verre
Rusland, waar Lancelot nimmer is geweest. Deze
historische vertekening heeft echter voor het
programma het voordeel dat er ook uit die verre
streek folklore-vormen kunnen worden gedemon
streerd. En dit extra uitstapje doet bovendien het
eigenlijke verhaal geen geweld aan.
Voor het programma zijn de streken en landen
aangeduid met fictieve namen, naar het type gevaar
dat moet worden bestreden of het genre dat er I
wordt uitgeoefend, wanneer er eens even
geen wapens kletteren of draken
sneuvelen.
Na Lancelots vertrek van het
hof, met hoofse dansen
van koningspaar
hovelingen,
voert
zijn gevaarlijke tocht onder meer langs het Land van
vituoze voeten, het zowel gratieuze als gelukzalige
Eiland Sierlijkheid (meteen fraaie solo van Wim Bou-
man), het geheimzinnige Ruiterland (met een intri
gerend gebruik van grote donkere mantels),
het dreigende Krijgersland en een humoris
tisch Land van de Ondoordringbaarheid.