Op het gebied van folklore dans neemt Nederland een unieke plaats in de wereld in. Misschien komt het wel door ons zo befaamd grote 'buitenland', maar er is geen natie die er een beroepsgezelschap als ons Folkloritisch Danstheater op na houdt, om dansen uit eigen maar vooral ook uit dndere en verre streken uit te voeren. Een eigen 'natio naal' folklore-gezelschap, d£t is regel in diverse landen (van Rusland tot aaties in Afrika en Latijs- A.merika); een 'internatio naal' gericht folkloritisch dansgezelschap vinden we alleen in ons land. EEN INTERNATIONAAL GERICHT FOLKLORISTISCH DANSGEZELSCHAP BESTAAT ALLEEN IN NEDERLAND folkloristisch danstheater folkloristisch danstheater 16 Jan Baart Het Folkloris tisch Danstheater ver beeldt die afwisseling van stre ken en sferen met een serie fraai ogende, maar wat statische scènes. De daarin gebruikte aankleding en folkloristische dansvormen hebben overeenkomstig het verhaal van Lancelot steeds een ander gebied als uitgangspunt. Dat er voor 'Reidans van Heldendaden' uit diverse wind streken is geput komt bij dit programma de afwisseling ten goede. Wanneer er een scène wat mager uitvalt is er, door het vorderen van de reis, direct daarna in een nieuw land toch een heel andere sfeer. Daarvoor wordt onder meer gebruik gemaakt van diaprojectie, belichting, decorstukken en veel rookwolken. In de regie en choreografie van Ferenc Novak vervult Hans Minnaert de rol van Lancelot. Marlies Hof is zijn geliefde. Andras Asboth geeft gestalte aan de tovenaar Merlijn. Theo Derksen en Carin Koopmans zijn te zien als koning Arthur en koningin Guinever. Lancelot, hoe vaak hij op zijn tocht ook naar het leven wordt gestaan, weerstaat zoals het een historische held betaamt natuurlijk elke beproeving. In erg penibele situaties heeft Lancelot bovendien nog de hulp van de tovenaar Merlijn, die hem is nagereisd en soms goede diensten bewijst bij het bedenken van listen en omzeilen van hinderlagen. Aan het eind van de tocht arriveert Lancelot, gelouterd door de beproevingen, weer op het kasteel van zijn beschermheer Koning Arthur en diens gade Guinever. Hij heeft zich bewezen. De ridderslag die Koning Arthur hem geeft is alleen maar de symbolische bevestiging, dat hij door de andere ridders is geaccepteerd. En natuurlijk krijgt Lancelot dan ook de hand van zijn schone geliefde en volgt de bruiloft als feestelijke apotheose. Het Folkloristisch Danstheater, Zuid- landtheater Terneu- zen, wo. 4 februari, 20.00 uur; Schouw burg Middelburg, do. 5 februari, 20.00 uur; Prins van Oranje, Goes, vrij. 6 februari, 20.00 uur; Concertzaal Zierikzee, zat. 7 febru ari, 20.00 uur. 1 Het Folkloristisch Danstheater bestaat dit seizoerJ vijfentwintig jaar. In dit jubileumseizoen presente^ het Folkloristisch Danstheater het programnd 'Reidans van Heldendaden'. De belevenissen van J jonge ridder Lancelot, een belangrijke figuur uit dl legende van koning Arthuren zijn ronde tafelridder? vormen de rode draad. Lancelot houdt een zwerftocht en komt daarbij 1 vele onherbergzame oorden, vooral in oorden waj hij strijd moet leveren. Vaak dient hij er zelfs zijrj eigen leven te beschermen. Deze zwerftocht mJ gevechten op leven en dood dienen om Lancelot te- laten bewijzen dat hij het volwassen leven aan kan' Het hangt dus alleen van hemzelf af, of hij de moe: en het doorzettingsvermogen heeft om zich alseds en onverschrokken ridder te bewijzen. Die zwerftocht vol onvermoede heldendaden vafi Lancelot, voert in dit programma niet alleen over de- Britse eilanden, de kuststreek van Frankrijk erf Spaanse gebieden. De jonge krijgsman gaat ir 'Reidans van Heldendaden' zelfs naar het verre Rusland, waar Lancelot nimmer is geweest. Deze historische vertekening heeft echter voor het programma het voordeel dat er ook uit die verre streek folklore-vormen kunnen worden gedemon streerd. En dit extra uitstapje doet bovendien het eigenlijke verhaal geen geweld aan. Voor het programma zijn de streken en landen aangeduid met fictieve namen, naar het type gevaar dat moet worden bestreden of het genre dat er I wordt uitgeoefend, wanneer er eens even geen wapens kletteren of draken sneuvelen. Na Lancelots vertrek van het hof, met hoofse dansen van koningspaar hovelingen, voert zijn gevaarlijke tocht onder meer langs het Land van vituoze voeten, het zowel gratieuze als gelukzalige Eiland Sierlijkheid (meteen fraaie solo van Wim Bou- man), het geheimzinnige Ruiterland (met een intri gerend gebruik van grote donkere mantels), het dreigende Krijgersland en een humoris tisch Land van de Ondoordringbaarheid.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 9