'ZOALS EEN PLAYBOY DE LIEFDE WIL BEDRIJVEN MET EEN MEISJE1 MET ROOD HAAR, ZWART HAAR OF EEN CHINESE, ZO WIL IK KUNNEN DOLLEN MET ZOVEEL MOGELIJK GENRES' Moe geworden van de films met een boodschap besloot Roman Polanski tien jaar geleden al tol een amusementsfilm in de trant van Robin Hooq Vroeger hadden dat soort films hem mateloos geboeid. Zo ontstond Pirates, een dertig miljoen gulden! dure jongensdroom, die de piratenmythologie] met een grote grijns laat zien. Albert Kok over het met rampen gevulde leven] van een regisseur wiens meeste films interessanter zijn dan Pirates. De Stichting Filmtheaters vertoont in februari] enkele van zijn vroegere films. roman polanski Albert Kok jongensdroom roman polanski rampen 11 Dick Maas zei onlangs naar aanleiding van vragen naar de eventuele boodschap die we uit Flodder zouden moeten halen: 'Boodschappen doe je maar bij Albert Heijn.' Maas' Pools-Amerikaans-Franse collega-filmmaker Roman Polanski zou het hem waarschijnlijk zo na willen zeggen. Moe geworden van alle films-met-boodschap waarop hij in de bioscoop werd getracteerd, besloot Polanski een dikke tien jaar geleden al dat het de hoogste tijd was geworden voor een regelrechte amusementsfilm in de trant van Robin Hood, die hem ooit als kleine jongen zo mateloos had geboeid. In samenwerking met Gérard Brach schreef Polanski het script voor een piratenfilm waarin Jack Nicholson een kaper kapitein zou spelen en Polanski zelf zijn hulpje. Maar Nicholson liet het afweten en mede als gevolg daarvan verloren alle potentiële geldschieters hun belangstelling voor het project. Pas vorig jaar kon de eigenzinnige doordouwer die Polanski altijd is geweest, toch nog zijn 'Pirates' presenteren; op 's werelds meest prestigieuze filmfestival, dat van Cannes. Het houten schip waarop het leeuwedeel van de handeling zich voltrekt lag trots in de haven van de Zuidfranse badplaats te dobberen, maar wat Polanski toen nog niet kon weten is dat de film later in 1986 in Amerika behoorlijk zou floppen. Op de vraag of de jaren die verloren gingen met het zoeken naar een andere hoofdrolspeler dan Nicholson de film schade hebben gebracht, moet hij het antwoord schuldig blijven: 'Of de film beter of slechter was als ik hem eerder had gemaakt? Ik weet het niet.' Onlangs ging Pirates in ons land in première en deze maand verwachten we de met zijn budget van dertig miljoen dollar peperdure jongensdroom van Po lanski (geb. 1933) in Middelburg. In tegenstelling tot Treasure Island en andere klassieke piratenfilms uit het begin van de jaren vijftig is Polanski's versie voor alles een komedie, 'want', zoals Polanski onlangs tijdens een persconferentie in Amsterdam opmerkte: 'de piratenmythologie kun je natuurlijk niet serieus nemen.' De film zoals die uiteindelijk is geworden, is voor alles een satirisch spelletje met de cliché's uit het genre. Niet in de laatste plaats dankzij hoofdrolspeler Walter Matthau. In hem heeft Polanski de ideale vervanger van Nicholson gevon- den.Met zijn grote neus, een houten poot en een Cockney-accent is Matthau een prachtige, komisch- ruige en alom gevreesde piratenkapitein Red. Ook Polanski zelf is over de keuze voor de hoofdrol achteraf zeer tevreden: 'Walter Matthau benadert in fysiek opzicht veel meer het personage van Red dan dat Nicholson ooit gekund zou hebben.' Een opmerkelijke uitspraak, want Polanski heeft lang geaarzeld voordat hij met Walter Matthau accoord kon gaan: 'Tien jaar geleden was zijn naam ook al eens gevallen. Hij had toen het juiste smoel, maar ik was toen bang dat er niet genoeg kracht van hem zou uitgaan. Pas veel later realiseerde ik me dat je hem natuurlijk ook extra kracht kon geven door hem een speciaal kostuum aan te meten. En dat bleek inderdaad te werken. Maar het was op zich voor Walter wel een regelrechte kwelling om hele dagen in zo'n zwaar opgevulde zeeroversjas te moeten rondlopen. Speciaal in de scènes die we bij tropische temperaturen in de Seichellen hebben opgenomen.' Liefst dertien miljoen dollar trok Polanski uit voor de \aT Van het P'ratensch'P waarop Matthau de baas ■S- Was dat nu echt noodzakelijk, was de veelgehoor de vraag bij Polanski's bezoek vorige maand aan ons ar>d. 'Nee, niets is absoluut noodzakelijk', liet de regisseur zich bij die gelegenheid ontvallen. 'Maar het was wel de beste manier. Oorspronkelijk had ik gedacht het te kunnen stellen met het nabouwen van slechts enkele stukken van zo'n schip. Dat is mijn natuurlijke manier van denken. Ik ben een professio neel filmmaker, afkomstig van een Poolse film school, en daar leren ze je wel hoe je zo economisch mogelijk met de schaarse middelen moet omgaan. Maar na het shot voor shot geanalyseerd te hebben, kwamen we tot de conclusie dat het bouwen van een hele boot waarschijnlijk veel goedkoper was dan het creëren van heel veel nep en het treffen van een eindeloze hoeveelheid camouflerende maatregelen. Nu bleef er tenminste nog een boot over die we als toeritische attractie aan de gemeente Cannes hebben kunnen verkopen. Daar ligt hij nog altijd aan de kade.' Tot zover Pirates, want het mag dan Polanski's laatste film zijn, het is zeker niet zijn interessantste. Boeiender en persoonlijker waren de vroegere films: Repulsion, Le Locataire, Chinatown, Tess. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is Polanski niet in Polen geboren, maar in Parijs.Zijn vader was een Pools-joodse handelaar die op de derde Roman Polanski voor de boeg van zijn acht- miljoen-dollar boot 'Neptune' gebouwd voor zijn film 'Pirates' The Pirates wordt in februari verwacht in Meccano of Electro.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 6