ER BESTAAT BLIJKBAAR EEN IJZEREN WET DIE WIL DAT EEN VERHAAL SLECHT AFLOOPT' Mijnheer Gregoor Wim Hofman, geboren in Oost- kapelle en nu wonend in Vlissingen, hoort bij de top van de Nederlandse kinderboeken schrijvers. Al te bescheiden denkt hijzelf dat '2000 Nederlanders weten dat ik wel eens een boek schrijf. Het afgelopen jaar was Hofman bijzonder productief: hij schreef de tekst voor een boek met tekeningen van Joost Roelofsz, zijn boek Zip kwam uit, in de Slibreeks verscheen Ursula, hij vertaalde een boek van John Burningham en schreef het scenario voor een t.v.-film van het IKON. Alle reden voor een gesprek over kinderliteratuur. 'Er is al jaren een beweging gaande alles wat met jeugd te maken heeft niet goed te vinden.' Mijnheer Gregoor was schrijver. Hij schreef elke dag wel een stukje. Eerst stond hij een tijdje te denken. Ging dan aan een tafeltje zitten. Deed zijn handen over elkaar. Zijn voeten over elkaar. Zijn hoed op. Hij zette zich in postuur. Voor hem lag een nieuw vel papier, dan nam hij zijn pen. Doopte die diep in de inktpot. Tot op de bodem. De penpunt piepte over de bodem van het potje. Even naar het papier kijken.... In het hoofd van mijnheer Gregoor zaten duizenden gangetjes. Daar leef den gedachten als kriebelende diertjes. Hij voelde dat er net eentje uit zijn eitje kroop en door zo'n gedachtengangetje rende. Zo door zijn achterhoofd. Zo wim hofman Jan Smeekens wim hofman (tekeningen en verhaal door Wim Hofman) 'Hooguit tweeduizend Nederlanders weten dat weieens een boek schrijf.' Een bekende Nederlander lijkt Wim Hofm inderdaad niet te zijn, maar de prijzen die hij voorzi boeken kreeg, de vele artikelen waarin zijn w& geanalyseerd wordt en de talloze keren dat zijn naa valt in studies over jeugdliteratuur maken zi schatting beslist te bescheiden. Bovendien weten sinds enige tijd ook een paj miljoen voetballiefhebbers wie hij is. Op zondag december 1986 was het educatieve kinderprograrr ma Afwas in de IJskast aan hem gewijd en het lii voor de hand te veronderstellen dat ouders Sesamstraat en in afwachting van Studio Sport m ieder geval met één oog en één oor daarvan iets opgevangen hebben. Van meer inzicht geeft hij blijk als hij de redener noemt waarom zijn boeken bij minder kinderen ze populair zijn als die van enkele andere schrijvers 'Ik schrijf voor heel verschillende leeftijden waardooj lezers meestal niet meteen van het ene boek naar hei andere kunnen. Wie AAP EN BEER gelezen heeft n nog lang niet toe aan WIM en oudere kinderen moeten na AFSCHEID VAN BULGAROV te lang wachten op iets anders. Daarnaast is het natuurlijk ook nog zo dat ik nooit heb meegedaan aan bepaalde trends in kinderboJ ken. In de tijd dat realistische verhalen in de mode waren schreef ik gewöon op wat me te binnen viel en mijn realistische boeken later schreven zichzelf doordat ik naar kinderen keek en zag hoe ze zich gedroegen. De laatste jaren schrijf ik ook leesboekjes voor school. Ik vind het een eer dat te mogen doen en tegelijkertijd een hele uitdaging, omdat ik er geen leerboekjes van wil maken.' Geitje in de klok Zes uur. De zon is weg. De deur staat open. Een tafel ligt om. Een stoel is kapot. Op de vloer ligt meel en bloed. De klok tikt. Een geitje zit in de klok en snikt. (uit Zip) Hoe groot de belangstelling bij kinderen voor de boeken van Wim Hofman is valt moeilijk te zeggen. Een aanwijzing is in ieder geval het aantal herdrukken dat de meeste beleefden. Hij mag dan niet mopperen. Op enkele na (waaronder de recente verhalenbundels met bijdragen van ook andere auteurs) werden ze minstens één keer herdrukt. Bm dat is voor maar betrekkelijk weinig kinderboekerfl weggelegd. 1 Een tweede aanwijzing vormen de verhalen die kinderen naar aanleiding van een op school voorgelezen boek verzinnen. Leerkrachten komen mi

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 3