Clair de femme Sans toit ni loi Frida Tess 8 Koyaanisqatsi Betty Blue Death of a salesman 49 rida Electro Middelburg, 4 februari. Een film van de Griek Costa-Gravas met Romy Schneider en Yves Montand in de belangrijkste rollen. Een man, wiens vrouw op haar ziekbed zelfmoord heeft gepleegd, komt toevallig in contact met een vrouw wier kind is verongelukt. Haar man is bovendien spraakgestoord. Tijdens een nachtelijke zwerftocht geven ze elkaar moed om verder te gaan zonder dat er een diepe relatie ontstaat. Electro Middelburg, 18 februari. Agnes Varda gaf deze Franse film een sobere maar expressieve omgeving. Een zwerfster wordt doodge vroren aangetroffen in een wijgaard. Via gesprekken met mensen die haar ooit hebben ontmoet en flash backs uit haar leven leer je haar kennen, of beter gezegd, leer je de emoties kennen die ze bij anderen losmaakte. Mona was een einzelganger. Ze maakte geen deel uit van de traditionele samenleving en behoorde evenmin tot een alternatief milieu. Ze leefde zonder de noodzaak zich te verantwoorden of haar gedrag te verklaren of zelfs maar te praten. Electro Middelburg, 19, 20, 24 en 25 februari. Frida Kahlo was een beroemde vrouw in Mexico om haar muurschilderingen en tegelijkertijd actief in linkse kringen. In het schilderen en de politiek was ze even gepassioneerd als de man die er een film over maakte, de Mexicaan Paul Leduc. De film is een terugblik van Frida; vanaf haar sterfbed laat ze de hoogte- en dieptepunten uit haar leven nog eens de revue passeren. Leduc zet haar leven neer zonder erg feitelijk te worden of een duidelijke structuur aan te brengen. Hij gaat te werk als een impressionistisch schilder en dat is even wennen. Op deze manier komen haar liefdes aan bod, haar lichamelijke ongemakken, haar werk, haar politieke vriendjes, waaronder Trotsky (die Leduc op heel andere manier laat sterven als wordt aangenomen). Verwacht in Meccano en Electro in februari. Deze film van de Brit Neil Jordan zou al in januari hebben moeten draaien, maar planning ruim van te voren is niet altijd waar te maken. Bo Hoskins werd in Cannes afgelopen jaar onderscheiden voor zijn schitterende rol als de kruimeldief die er moeite mee heeft om na ontslag uit de gevangenis het normale levensritme te hervinden. Albert Kok schreef over Mona Lisa in Mooie Moeite van januari: 'Uiteindelijk vindt hij werk als taxi-chauffeur in dienst van een luxe call-girl. Met deze door de onbekende Cathy Tyson gespeelde vrouw ontwikkelt zich een merk waardige haat-liefde verhouding en nadat ze eikaars vertrouwen hebben gewonnen, gaan ze samen op zoek naar een ook al in prostitutiekringen verzeild geraakt meisje, met wie Cathy Tyson een soort moeder-dochter relatie onderhoudt. Dat vormt de inleiding tot veel bluesy gefilmde omzwervingen langs nachtclubs en peep-shows in het red light-district van Londen. Zoals ik eerder al vanuit Cannes kon berichten, laat de regisseur (die eerder met het filmsprookje A Company of Wolves een goede indruk maakte) het kille, onpersoonlijke decor heel mooi contrasteren met de onderlinge solidariteit en gevoelens van diepe genegenheid tussen beide hoofdpersonen. Het resultaat hiervan is een pakkende tragi-komedie die een bezoek meer dan waard is.' Verwacht in Meccano of Electro Middelburg februari. Scène uit Betty Blue Eerste in reeks films van Polanski. Roman Polanski verfilmde Tess in 1979. Het is een drama, gesitueerd in het negentiende-eeuwse Enge land. Een arme boer ontdekt dat hij een afstamme ling is van een adellijk geslacht. Hij stuurt zijn mooie oudste dochter naar de stad waar een andere rijke tak van de adellijke familie woont. Die blijkt te bestaan uit Alec en zijn zonderlinge moeder. Bij haar pogingen in het gevlei te komen zodat de familie haar en haar vader financieel zal steunen, wordt ze door Alec verleid. Als ze zwanger raakt, verlaat ze de familie. In haar dorp terug sterft het kind al snel na de geboorte. Dan verlaat ze ook haar dorp en ontmoet een domineeszoon Angel Clare. Ze houden van elkaar en gaan trouwen. Op de vooravond van het huwelijk vertelt Tess over haar verleden. Het drama begint. Verwacht in Meccano of Electro Middelburg in februari. De titel is het Hopi (idianentaal) voor: Het leven uit balans. Regisseur Godfrey Reggio verheerlijkt in deze film zonder woorden de prachtige en overwel digende natuur van Amerika en zet die tegenover de technische ingrepen van de mens die het leven vernietigt. Maar zo mooi als'hij de natuur als vanuit het perspectief van de vogel laat zien, zo mooi zijn ook de beelden als de menselijke ingrepen aan de orde komen. Wat dat betreft bereikte Reggio zijn doel niet. Hij maakte gewoon een rijke film. De rusteloos wentelende muziek van Philip Glass is een belangrijk onderdeel van Koyaanisqatsi die op veler verzoek nogmaals zal draaien. Verwacht in Meccano of Electro Middelburg in februari. Met Diva, pas geleden vertoond op het filmcollege, maakte Jean-Jaques Beineix een geslaagde film, Betty Blue is even interessant, maar heel anders. Betty Blue is een losbandig serveerster die het leven deelt (afwisselend prettig en uiterst moeilijk maakt) met Zorg, een 35-jarige man die ooit een aantal schoolschriften vol schreef, maar zijn literaire aspi raties in een schoenendoos had gegooid. Ze trekken zich niets aan van het burgerdom en gaan hun eigen, ehoorlijk rusteloze gang. Betty's onrust groeit soms ot aanvallen van wilde razernij. Bij zo'n aanval haalt 'J8 h 11610 hu's overh°°P en vindt de schoenendoos. e bent een schrijver', roept ze verbijsterd uit. Ze 9 at over tot daden: ze verbrandt het huis en alles n en ze9t tegen de aanstormende Zorg: 'En, ga je mee?' Ze wil doelbewust werken aan zijn schrijvers carrière. Ze gaan naar Parijs waar Betty in een pizzeria van vrienden gaat werken. Als ze daar een klant beschadigt, weet de kijker dat het een drama zal worden. Maar met subtiele grapjes weet Beineix het geijkte sentiment te vermijden. Filmhuis Zuidland Terneuzen, 5 februari; 't Beest Goes, 6 februari; De Klomp Overzande, 8 februari. Arthur Miller schreef De dood van een handelsreizi ger in 1949 en sindsdien werd het in veel landen gespeeld. Verfilmd was het nog nooit. Dustin Hoff man stond als de hoofdpersoon Willy Loman twee jaar geleden in het theater en met hem durfde regisseur Volker Schlöndorff het wel aan. Hoffman speelt een glansrol als de handelsreiziger die na veertig jaar trouwe dienst aan de dijk wordt gezet. Tijdens een broeierige zomernacht loopt hij te malen over zijn loopbaan, een broer die het gemaakt heeft Dustin Hoffman in Death of a Salesman

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 25