Clair de femme
Sans toit ni loi
Frida
Tess
8
Koyaanisqatsi
Betty Blue
Death of a salesman
49
rida
Electro Middelburg, 4 februari.
Een film van de Griek Costa-Gravas met Romy
Schneider en Yves Montand in de belangrijkste
rollen. Een man, wiens vrouw op haar ziekbed
zelfmoord heeft gepleegd, komt toevallig in contact
met een vrouw wier kind is verongelukt. Haar man is
bovendien spraakgestoord. Tijdens een nachtelijke
zwerftocht geven ze elkaar moed om verder te gaan
zonder dat er een diepe relatie ontstaat.
Electro Middelburg, 18 februari.
Agnes Varda gaf deze Franse film een sobere maar
expressieve omgeving. Een zwerfster wordt doodge
vroren aangetroffen in een wijgaard. Via gesprekken
met mensen die haar ooit hebben ontmoet en flash
backs uit haar leven leer je haar kennen, of beter
gezegd, leer je de emoties kennen die ze bij anderen
losmaakte. Mona was een einzelganger. Ze maakte
geen deel uit van de traditionele samenleving en
behoorde evenmin tot een alternatief milieu. Ze
leefde zonder de noodzaak zich te verantwoorden of
haar gedrag te verklaren of zelfs maar te praten.
Electro Middelburg, 19, 20, 24 en 25 februari.
Frida Kahlo was een beroemde vrouw in Mexico om
haar muurschilderingen en tegelijkertijd actief in
linkse kringen. In het schilderen en de politiek was ze
even gepassioneerd als de man die er een film over
maakte, de Mexicaan Paul Leduc. De film is een
terugblik van Frida; vanaf haar sterfbed laat ze de
hoogte- en dieptepunten uit haar leven nog eens de
revue passeren. Leduc zet haar leven neer zonder
erg feitelijk te worden of een duidelijke structuur aan
te brengen. Hij gaat te werk als een impressionistisch
schilder en dat is even wennen. Op deze manier
komen haar liefdes aan bod, haar lichamelijke
ongemakken, haar werk, haar politieke vriendjes,
waaronder Trotsky (die Leduc op heel andere
manier laat sterven als wordt aangenomen).
Verwacht in Meccano en Electro in februari.
Deze film van de Brit Neil Jordan zou al in januari
hebben moeten draaien, maar planning ruim van te
voren is niet altijd waar te maken. Bo Hoskins werd in
Cannes afgelopen jaar onderscheiden voor zijn
schitterende rol als de kruimeldief die er moeite mee
heeft om na ontslag uit de gevangenis het normale
levensritme te hervinden. Albert Kok schreef over
Mona Lisa in Mooie Moeite van januari: 'Uiteindelijk
vindt hij werk als taxi-chauffeur in dienst van een
luxe call-girl. Met deze door de onbekende Cathy
Tyson gespeelde vrouw ontwikkelt zich een merk
waardige haat-liefde verhouding en nadat ze eikaars
vertrouwen hebben gewonnen, gaan ze samen op
zoek naar een ook al in prostitutiekringen verzeild
geraakt meisje, met wie Cathy Tyson een soort
moeder-dochter relatie onderhoudt.
Dat vormt de inleiding tot veel bluesy gefilmde
omzwervingen langs nachtclubs en peep-shows in
het red light-district van Londen. Zoals ik eerder al
vanuit Cannes kon berichten, laat de regisseur (die
eerder met het filmsprookje A Company of Wolves
een goede indruk maakte) het kille, onpersoonlijke
decor heel mooi contrasteren met de onderlinge
solidariteit en gevoelens van diepe genegenheid
tussen beide hoofdpersonen. Het resultaat hiervan is
een pakkende tragi-komedie die een bezoek meer
dan waard is.'
Verwacht in Meccano of Electro Middelburg
februari.
Scène uit Betty Blue
Eerste in reeks films van Polanski.
Roman Polanski verfilmde Tess in 1979. Het is een
drama, gesitueerd in het negentiende-eeuwse Enge
land. Een arme boer ontdekt dat hij een afstamme
ling is van een adellijk geslacht. Hij stuurt zijn mooie
oudste dochter naar de stad waar een andere rijke
tak van de adellijke familie woont. Die blijkt te
bestaan uit Alec en zijn zonderlinge moeder. Bij haar
pogingen in het gevlei te komen zodat de familie haar
en haar vader financieel zal steunen, wordt ze door
Alec verleid. Als ze zwanger raakt, verlaat ze de
familie. In haar dorp terug sterft het kind al snel na de
geboorte. Dan verlaat ze ook haar dorp en ontmoet
een domineeszoon Angel Clare. Ze houden van
elkaar en gaan trouwen. Op de vooravond van het
huwelijk vertelt Tess over haar verleden. Het drama
begint.
Verwacht in Meccano of Electro Middelburg in
februari.
De titel is het Hopi (idianentaal) voor: Het leven uit
balans. Regisseur Godfrey Reggio verheerlijkt in
deze film zonder woorden de prachtige en overwel
digende natuur van Amerika en zet die tegenover de
technische ingrepen van de mens die het leven
vernietigt. Maar zo mooi als'hij de natuur als vanuit
het perspectief van de vogel laat zien, zo mooi zijn
ook de beelden als de menselijke ingrepen aan de
orde komen. Wat dat betreft bereikte Reggio zijn
doel niet. Hij maakte gewoon een rijke film. De
rusteloos wentelende muziek van Philip Glass is een
belangrijk onderdeel van Koyaanisqatsi die op veler
verzoek nogmaals zal draaien.
Verwacht in Meccano of Electro Middelburg in
februari.
Met Diva, pas geleden vertoond op het filmcollege,
maakte Jean-Jaques Beineix een geslaagde film,
Betty Blue is even interessant, maar heel anders.
Betty Blue is een losbandig serveerster die het leven
deelt (afwisselend prettig en uiterst moeilijk maakt)
met Zorg, een 35-jarige man die ooit een aantal
schoolschriften vol schreef, maar zijn literaire aspi
raties in een schoenendoos had gegooid. Ze trekken
zich niets aan van het burgerdom en gaan hun eigen,
ehoorlijk rusteloze gang. Betty's onrust groeit soms
ot aanvallen van wilde razernij. Bij zo'n aanval haalt
'J8 h 11610 hu's overh°°P en vindt de schoenendoos.
e bent een schrijver', roept ze verbijsterd uit. Ze
9 at over tot daden: ze verbrandt het huis en alles
n en ze9t tegen de aanstormende Zorg: 'En, ga je
mee?' Ze wil doelbewust werken aan zijn schrijvers
carrière. Ze gaan naar Parijs waar Betty in een
pizzeria van vrienden gaat werken. Als ze daar een
klant beschadigt, weet de kijker dat het een drama
zal worden. Maar met subtiele grapjes weet Beineix
het geijkte sentiment te vermijden.
Filmhuis Zuidland Terneuzen, 5 februari;
't Beest Goes, 6 februari;
De Klomp Overzande, 8 februari.
Arthur Miller schreef De dood van een handelsreizi
ger in 1949 en sindsdien werd het in veel landen
gespeeld. Verfilmd was het nog nooit. Dustin Hoff
man stond als de hoofdpersoon Willy Loman twee
jaar geleden in het theater en met hem durfde
regisseur Volker Schlöndorff het wel aan. Hoffman
speelt een glansrol als de handelsreiziger die na
veertig jaar trouwe dienst aan de dijk wordt gezet.
Tijdens een broeierige zomernacht loopt hij te malen
over zijn loopbaan, een broer die het gemaakt heeft
Dustin Hoffman in
Death of a Salesman