dans Introdans Werkcentrum Dans 6 Stichting Dansz Dans Plus 47 Zuidlandtheater Terneuzen, 13 februari. Deze groep brengt eigentijdse dans dietoegankeliit is voor een breed publiek. In het algemeen gespro ken bestaat het repertoire uit dansen die afwisselen® vrolijk, dramatisch, lyrisch of alleen maar mooi-orJ naar-te-kijken zijn. Van de snel furore makende choreograaf Nils Christe danst Introdans Four sea interludes. Het is een ballet dat hij oorspronkelijk ontwierp voor het Nederlands Danstheater. Het ij niet verhalend, het wil de vier delen van de muziek in beginsel geschreven voor de opera Peter Grimes verbeelden. De componist Benjamin Britte zei ooit over zijn compositie: 'Ik wilde mijn bewustzijn uitdrukken van de eeuwigdurende strijd van mannen en vrouwen, wier leven afhankelijk is van de zee.'J Ed Wubbe, evenals Nils Christe vaste gast-choreo- graaf, ontwierp de dansen White streams en AfstandJ De eerste is een drieluik, gezet op muziek van Arvo Part. Deze dans heeft een min of meer ceremonieel karakter, met een constante wisseling van stemmig gen en sferen. Na een korte aanzet wordt steeds weer afgebroken om aan iets nieuws te beginnen. Hoewel de verschillende duetten van karakter en intensiteit verschillen, danst de groep mannen en vrouwen, bijna als één lichaam. Afstand wordt gedanst op een Marokkaans liefdeslied en schetst een beeld van culturele vervreemding. Als decor fungeren objecten die geluid kunnen voortbrengen. De klankvormteen tegenstelling met de muziek, vertegenwoordigt het element agressie en dient als afreageermiddel. j irlotte Besijn en Ernest Ramses van Intro Dans in een choreografie van Nils Christe Schouwburg Middelburg, 13 februari. De Rotterdamse dansploeg laat vier choreografieën zien. Cattabio Hlif Svavarsdottir werd door de meeste recensenten als niet interessant terzijde geschoven of als niet passend bij het krachtiger en harder repertoire dat het Werkcentrum Dans meestal laat zien. Retour Rotterdam is de eerste officiële choreografie van Tatiana de la Fuente na twee workshop-producties voor Introdans. De dans is somber van toon met veel dynamiek en kracht. Mensen in het zwart, zittend, hangend en draaiend met hun rug tegen de muur laten zich af en toe verlokken tot een duet. Tot een lief en aanhankelijk contact komt het daarbij niet, wel spreekt er solidari teit uit de duetdelen die worden gedanst in een decor van autowrakken met een kooi van buizen als de meest geliefde ontmoetingsplaats. Cellorganics is gebaseerd op een muziekstuk voor pijporgel en cello. Het sprak choreograaf Ed Wubbe aan door de combinatie van instrumenten en doorde kracht, beklemming en gevoeligheid die uit de muziek spreekt. Uitgangspunt bij Strategieën van een listig plan door Denies Louwerse is de snelle muziek, vol agressieve ritmes en verrassende wendingen. Door een interne crisis is de samenstelling van het Werkcentrum Dans nogal veranderd. Een aantal ervaren dansers is verdwenen en jonge mensen namen hun plaats in. De artistiek leidster Kathy Gosschalk is na een maanden voortslepende i ontslagaffaire door de rechter weer op haar plaats! gezet, dat een en ander invoed heeft gehad en misschien nog heeft op de groep is duidelijk. tzaktheater Vlissingen, 14 februari. der de titel Fables of our time laat de Amster- Smse Danskern onder leiding van Adriaan Kans h ndtepunten zien uit de moderne Amerikaanse Hans van de afgelopen veertig jaar. Nu Nederland op h t aebied van de moderne dans zo'n verrassende ntwikkeling doormaakt, is het aardig de pioniers n toen te vergelijken met de moderne dans nu. Van noris Humphrey is The Shakers uit 1930 te zien, van onDhie Maslow Folksay (1942) en Voices (1980), van José Limón Chaconne (1942), The Extiles (1950) en There isatime (1956). De choreografieën blijken nog veel zeggingskracht te hebben. Ze worden goed gedanst met Affourtit als onbetwiste uitblinkster. De Zaete Yerseke, 20 februari. De Stichting Dansz Zeeland heeft een tweede dansprogramma gemaakt dat op vier plaatsen in november te zien was en nu in Yerseke. De 25 Werkcentrum Dans. Foto Leo van Velzen Sse/cf uit Strategieën van een Listig Plan door er centrum Dans. Foto Leo van Velzen. dansers en danseressen zijn amateurs. Niettemin schuwen ze experimenteel werk niet. Veel choreo grafieën komen uit Dansz zelf voort. Marjolein Verheijen en vooral Lia Sorber zijn de choreografen van de groep. De werktitel van het programma is Verpakkings nummer: VP 78143. De onderdelen zijn een swin gende jazzdans uit de rosse buurt van Raymond Esterhuizen, klassieke dansen van Marjolein Ver heijen, een combinatie van moderne en jazz-dans van Nel Luteyn en Monica van de Elk, modern ballet van Lia Sorber, een ietwat experimentele jazzdans van Lia Sorber, moderne dans over de vier perioden in het leven van Marjolein en tenslotte opnieuw een jazzdans, nu over een verlegen jongen tussen een stel ruige meiden. Danskern Foto André Beekman Zeeuwse Bibliotheek Middelburg, 16 en 23 februari. Ter stimulering van de belangstelling voor de dans organiseerde het Dansoverleg Zeeland een dans- presentatie onder de titel Dans Plus. De eerste avond, gewijd aan het kijken naar dans aan de hand van opvattingen van vier vooraanstaande critici, is inmiddels geweest. De tweede, 16 februari, staat het choreograferen in de belangstelling. Rudie van Dantzig, Beppie Blan- kert en Adriaan Kans geven vanuit hun achtergron den hun ideeën over het ontwerpen van een dans. Ze laten ook zien met videobeelden wat ze bedoelen, laten hun licht schijnen op vragen als: wat neemt choreograaf tot uitgangspunt, de muziek, de dansers of een emotie? Hoe noteer je een dans? Is er ruimte voor improvisatie of juist niet? Eenduidige antwoor den zijn op deze vragen overigens niet te verwach ten. De derde avond vertellen vier dansers over hun vak. Het zijn Alexandra Radius, Han Ebbelaar, Jike Zijlstra en nog een vierde. Videobeelden geven weer aan wat zij bedoelen als ze uitleggen (bijvoorbeeld) wat hun bijdrage is aan de danskunst, hoe elk zijn eigen techniek ontwikkelt, hoe iedereen choreogra fie interpreteert. Ook komt ter sprake vanwaar die passie komt voor een veeleisend beroep als danser. De werkwijze van beide avonden is als volgt: de genode gasten geven elk hun visie op een aantal punten en gaan vervolgens met elkaar en met het publiek in discussie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 24