dans
Introdans
Werkcentrum Dans
6
Stichting Dansz
Dans Plus
47
Zuidlandtheater Terneuzen, 13 februari.
Deze groep brengt eigentijdse dans dietoegankeliit
is voor een breed publiek. In het algemeen gespro
ken bestaat het repertoire uit dansen die afwisselen®
vrolijk, dramatisch, lyrisch of alleen maar mooi-orJ
naar-te-kijken zijn. Van de snel furore makende
choreograaf Nils Christe danst Introdans Four sea
interludes. Het is een ballet dat hij oorspronkelijk
ontwierp voor het Nederlands Danstheater. Het ij
niet verhalend, het wil de vier delen van de muziek in
beginsel geschreven voor de opera Peter Grimes
verbeelden. De componist Benjamin Britte zei ooit
over zijn compositie: 'Ik wilde mijn bewustzijn
uitdrukken van de eeuwigdurende strijd van mannen
en vrouwen, wier leven afhankelijk is van de zee.'J
Ed Wubbe, evenals Nils Christe vaste gast-choreo-
graaf, ontwierp de dansen White streams en AfstandJ
De eerste is een drieluik, gezet op muziek van Arvo
Part. Deze dans heeft een min of meer ceremonieel
karakter, met een constante wisseling van stemmig
gen en sferen. Na een korte aanzet wordt steeds weer
afgebroken om aan iets nieuws te beginnen. Hoewel
de verschillende duetten van karakter en intensiteit
verschillen, danst de groep mannen en vrouwen,
bijna als één lichaam. Afstand wordt gedanst op een
Marokkaans liefdeslied en schetst een beeld van
culturele vervreemding. Als decor fungeren objecten
die geluid kunnen voortbrengen. De klankvormteen
tegenstelling met de muziek, vertegenwoordigt het
element agressie en dient als afreageermiddel. j
irlotte Besijn en Ernest Ramses van Intro Dans in een choreografie van Nils Christe
Schouwburg Middelburg, 13 februari.
De Rotterdamse dansploeg laat vier choreografieën
zien. Cattabio Hlif Svavarsdottir werd door de
meeste recensenten als niet interessant terzijde
geschoven of als niet passend bij het krachtiger en
harder repertoire dat het Werkcentrum Dans meestal
laat zien. Retour Rotterdam is de eerste officiële
choreografie van Tatiana de la Fuente na twee
workshop-producties voor Introdans. De dans is
somber van toon met veel dynamiek en kracht.
Mensen in het zwart, zittend, hangend en draaiend
met hun rug tegen de muur laten zich af en toe
verlokken tot een duet. Tot een lief en aanhankelijk
contact komt het daarbij niet, wel spreekt er solidari
teit uit de duetdelen die worden gedanst in een decor
van autowrakken met een kooi van buizen als de
meest geliefde ontmoetingsplaats.
Cellorganics is gebaseerd op een muziekstuk voor
pijporgel en cello. Het sprak choreograaf Ed Wubbe
aan door de combinatie van instrumenten en doorde
kracht, beklemming en gevoeligheid die uit de
muziek spreekt.
Uitgangspunt bij Strategieën van een listig plan door
Denies Louwerse is de snelle muziek, vol agressieve
ritmes en verrassende wendingen.
Door een interne crisis is de samenstelling van het
Werkcentrum Dans nogal veranderd. Een aantal
ervaren dansers is verdwenen en jonge mensen
namen hun plaats in. De artistiek leidster Kathy
Gosschalk is na een maanden voortslepende i
ontslagaffaire door de rechter weer op haar plaats!
gezet, dat een en ander invoed heeft gehad en
misschien nog heeft op de groep is duidelijk.
tzaktheater Vlissingen, 14 februari.
der de titel Fables of our time laat de Amster-
Smse Danskern onder leiding van Adriaan Kans
h ndtepunten zien uit de moderne Amerikaanse
Hans van de afgelopen veertig jaar. Nu Nederland op
h t aebied van de moderne dans zo'n verrassende
ntwikkeling doormaakt, is het aardig de pioniers
n toen te vergelijken met de moderne dans nu. Van
noris Humphrey is The Shakers uit 1930 te zien, van
onDhie Maslow Folksay (1942) en Voices (1980), van
José Limón Chaconne (1942), The Extiles (1950) en
There isatime (1956). De choreografieën blijken nog
veel zeggingskracht te hebben. Ze worden goed
gedanst met Affourtit als onbetwiste uitblinkster.
De Zaete Yerseke, 20 februari.
De Stichting Dansz Zeeland heeft een tweede
dansprogramma gemaakt dat op vier plaatsen in
november te zien was en nu in Yerseke. De 25
Werkcentrum Dans. Foto Leo van Velzen
Sse/cf uit Strategieën van een Listig Plan door
er centrum Dans. Foto Leo van Velzen.
dansers en danseressen zijn amateurs. Niettemin
schuwen ze experimenteel werk niet. Veel choreo
grafieën komen uit Dansz zelf voort. Marjolein
Verheijen en vooral Lia Sorber zijn de choreografen
van de groep.
De werktitel van het programma is Verpakkings
nummer: VP 78143. De onderdelen zijn een swin
gende jazzdans uit de rosse buurt van Raymond
Esterhuizen, klassieke dansen van Marjolein Ver
heijen, een combinatie van moderne en jazz-dans
van Nel Luteyn en Monica van de Elk, modern ballet
van Lia Sorber, een ietwat experimentele jazzdans
van Lia Sorber, moderne dans over de vier perioden
in het leven van Marjolein en tenslotte opnieuw een
jazzdans, nu over een verlegen jongen tussen een
stel ruige meiden.
Danskern
Foto André Beekman
Zeeuwse Bibliotheek Middelburg, 16 en 23 februari.
Ter stimulering van de belangstelling voor de dans
organiseerde het Dansoverleg Zeeland een dans-
presentatie onder de titel Dans Plus. De eerste
avond, gewijd aan het kijken naar dans aan de hand
van opvattingen van vier vooraanstaande critici, is
inmiddels geweest.
De tweede, 16 februari, staat het choreograferen in
de belangstelling. Rudie van Dantzig, Beppie Blan-
kert en Adriaan Kans geven vanuit hun achtergron
den hun ideeën over het ontwerpen van een dans. Ze
laten ook zien met videobeelden wat ze bedoelen,
laten hun licht schijnen op vragen als: wat neemt
choreograaf tot uitgangspunt, de muziek, de dansers
of een emotie? Hoe noteer je een dans? Is er ruimte
voor improvisatie of juist niet? Eenduidige antwoor
den zijn op deze vragen overigens niet te verwach
ten.
De derde avond vertellen vier dansers over hun vak.
Het zijn Alexandra Radius, Han Ebbelaar, Jike
Zijlstra en nog een vierde. Videobeelden geven weer
aan wat zij bedoelen als ze uitleggen (bijvoorbeeld)
wat hun bijdrage is aan de danskunst, hoe elk zijn
eigen techniek ontwikkelt, hoe iedereen choreogra
fie interpreteert. Ook komt ter sprake vanwaar die
passie komt voor een veeleisend beroep als danser.
De werkwijze van beide avonden is als volgt: de
genode gasten geven elk hun visie op een aantal
punten en gaan vervolgens met elkaar en met het
publiek in discussie.