muziek
Het Westvlaams Orkest
Bernd Brackman
Gerard de Waard
Het Fodor Kwintet
Julian Coco Magdalena Kuhn
Laurens van Rooyen
muziek
Frans Brüggen
M.J. Tan
Drs. P.
The Hilliard Ensemble
Avondje Sixties met Paranoiacs
en The Come Down
The Shrubs
odor Kwintet
oto Hermine van Hall
Cóncertzaal Middelburg, 7 februari
Na het Mozartprogramma van eind december is het
Westvlaams Orkest in Middelburg, opnieuw onder
leiding van tweede dirigent Patrick Peire. Op het
programma staan de Ouverture La Scala di Seta van
G. Rossini, Concerto voor piano en orkest no.3 in D
van S. Rachmaninov (soliste is Marie-Noël Damien,
ze is kandidate voor het Elisabeth pianoconcours
van 1987 in Brussel), Symfonie no. 60 in CII Distratto
van J. Haydn. Ook dit concert is mogelijk gemaakt
dankzij subsidie van de provincie Zeeland en West-
Vlaanderen.
sherryconcert Vestzaktheater Vlissingen, 8 februari;
Concertzaal Middelburg, 27 februari.
Vers van het Amsterdamse conservatorium mag
pianist Bernd Brackman zich al bijna een ster
noemen. Na zijn debuutrecital in de kleine zaal van
het Concertgebouw vorig jaar beloofden recensen
ten hem een grote toekomst. Hij liet er bepaald niet
eenvoudige werken van Bach, Debussy en Beetho
ven horen en doorstond de proef glansrijk, wat pleit
voor het inzicht dat Brackman in zijn mogelijkheden
heeft. Nederland is langzamerhand rijk aan uitste
kende pianisten.
De 25-jarige Bernd Brackman speelt in Vlissingen de
Chromatische fantasie in fuga in D kl.t. van J.S.
Bach, delen van de Pianosonate nr. 2 in D kl.t. opus
14 van S. Prokofieff en van F. Chopin de Berceuse in
Des gr.t. opus 57 Andante en delen van de Pianoso
nate nr. 2 in Bes kl.t. opus 35. In Middelburg staat ook
"de Chromatische fantasie van Bach op het pro
gramma dat verder vermeldt: delen van de Piano
sonate in Bes gr.t. KV 333 van Mozart, delen van de
Sonate van Hans Henkemans en van Chopin Barca
rolle in Fis gr.t. opus 60 (Allegretto) en delen van de
Pianosonate nr. 3 in B kl.t. opus 58.
koffieconcert Concertzaal Middelburg, 15 feruari.
Foyer Mondragon Zierikzee, 20 februari.
Een bekend vijftal dat al sinds 1975 in Nederlanden
andere Europese landen aan de weg timmert door
vooral minder bekende muziek van deze en de vorige
eeuw te laten horen. De vijf blazers (Marieke
Schneemann - fluit, Bart Schneemann - hobo,
Harmen de Boer - klarinet, Jacob Slagter - hoorn, en
Ronald Karten - fagot) zijn allen afkomstig van het
Amsterdams Philharmonisch Orkest en het Resi
dentie Orkest.
Het streven is naast het spelen van bekende compo
sities ook minder platgetreden paden te zoeken. Zo
staat een aantal onbekend gebleven werken uit de
vorige eeuw op het repertoire. In opdracht van het
Fodor Kwintet schreven enkele Nederlandse com
ponisten bovendien nieuw werk. Zie voor het pro
gramma de agenda.
koffieconcert Lunchcafé Stadhuis Goes, 22 februari.
De Zwitserse dwarsfluitiste Magdalena Kuhn stu
deerde na Bern bij de bekende Franse fluitist René Ie
Roy. In Nederland was ze tien jaar hoofdlerares fluit
aan het Arnhemse conservatorium. Op het ogenblik
is ze verbonden aan het Radio Symfonie Orkest van
de NOS. Maar sinds 1964 vormt ze al een duo met
Julian Coco dat regelmatig voor radio en t.v. optrad.
Coco, geboren op Curagao, kwam in 1953 naar
Nederland waar hij in Amsterdam een opleiding voor
contrabas en gitaar volgde. Hij was de eerste die in
ons land het gitaarsolistendiploma haalde. Als
contrabassist speelde Coco meer dan 25 jaar bij het
Utrechts Symfonie Orkest. Als gitarist kon hij het niet
laten naast klassieke muziek ook de lichtere en dan
vooral de ritmische Zuidamerikaanse muziek te
spelen.
Zuidlandtheater Terneuzen, 6 februari.
Een familieconcert onder de titel La Grande Parade.
Pianist Laurens van Rooyen koos voor de show
vrolijke muziek voor jong en oud: sfeermuziek,
uziek en volksmuziekachtige klanken die aan
fllmJJongaarse Poesta's doen denken. Daarnaast
de n klassieken op het programma van Bach, Liszt,
Sabe en composities van The Beatles, Elton John en
Stevie Wonder.
zuidlandtheater Terneuzen, 20 februari.
Rrüaqen, die internationaal wordt gewaardeerd als
rie meest briljante blokfluitspeler van dit moment,
brengt in Terneuzen onder meer composities van
Telemann, Jacob van Eyck en Bach. Hij voltooide
zijn opleiding aan het Muzieklyceum in Amsterdam
bij Kees Otten en studeerde ook musicologie en
dwarsfluit. Hij treedt regelmatig op in vele landen van
de wereld en in de loop der jaren verschenen meer
dan honderd elpees met zijn vertolkingen van
muziekwerken, waaronder alle achttiende-eeuwse
solo-stukken voor blokfluit.
De Halle, Axel, 15 februari.
Klassieke muziek van pianiste Joma Tan uit Axel. Ze
studeerde in 1978 cum Laude af aan het Brabants
Conservatorium. Het einddiploma uitvoerend musi
cus behaalde ze eveneens cum laude, in 1981.
Daarna volgde ze lessen bij de Nederlandse pianist
George van Renesse en op het ogenblik studeert ze
bij Robert Croslot, laureaat van het Brusselse
Elisabeth Concours.
Den Hoekzak Oostburg, 6 februari.
Onder begeleiding van het Amsterdams Philharmo
nisch Trio zet Drs. P. ditmaal zijn stem aan. Drs. P.
hoeft natuurlijk niet geïntroduceerd te worden.
Bezoekers kunnen weer merkwaardige teksten ver
wachten op de meest uiteenlopende muzieksoorten:
van middeleeuws tot Mexicaans en van blues tot
barok. Anders dan anders is de uitgebreide begelei
ding. Paul Prenen speelt piano, tuba, trombone en
melodica; Taco Kooistra cello en zingende zaag en
Ernö Olah viool. De musici zijn ondernemend
genoeg om niet slechts als begeleiders van de Stem
op te treden, zodat muziek en stem een team vormen.
Burgerzaal Stadhuis Middelburg, 20 februari.
In het kader van de serie concerten oude muziek die
Middelburg samen met de Stichting Organisatie
Oude Muziek heeft georganiseerd, is de beurt aan
het Engelse Hilliard Ensemble. Het bestaat uit David
James, countertenor; Rogers Covey-Crump, tenor;
John Potter, tenor en Paul Millier, bas. Zoals de
opzet van de serie concerten is, gaat het erom de
°ude muziek zo authentiek mogelijk te brengen. Het
ensemble heeft werken uit de renaissance op het
Programma staan van onder meer Josquin des Prez,
saac, Arcadelt, Janequin, Clemens non Papa en De
Lassus.
Waar?
vo het kader van de opleving van de belangstelling
8 roc'< U't C'e vroe9e jaren zestig een avondje
Par ^e"SC'1e rock- The Come Down en The
arnon°'acs wekken vergane glorie tot leven van
Pen als The Seeds, The Chocolate Watch Band
The Come Down
en The Standells, maar ook nummers van Chuck
Berry en Eddy Cochran komen aan bod.
't Beest Goes, 28 februari.
Op Tegentonen in Amsterdam was The Shrubs een
opvallende groep. 'Het effect van onze songs moet
direct zijn, vol met energie', verklaart zanger Nick
Hobbs van The Shrubs. Als je wil vergelijken, dan
zouden namen kunnen vallen als Pere Ubu, Captain
Beefheart of The Fall. Maar vergis je niet, The Shrubs
imiteren niets.
Hobbs: 'Wat een goede groep omhoog stuwt is de
kundigheid haar invloeden te onderkennen maar
zich er niet druk over te maken. Als je je druk maakt
over invloeden en de effecten ervan loop je een
neurose op, omdat je niet geobsedeerd raakt door de
muziek, maar door de beschrijvingen ervan. Het is
duidelijk heel pretentieus om te zeggen dat je
hélemaal vrij van invloeden bent. Maar wat belangrij
ker is, is wat je inspireert. Alles beïnvloedt mensen,
maar slechts weinig dingen inspireert ze. En geïnspi
reerd zijn betekent niet dat je de bron van inspiratie
moet navolgen. Je bewerkt een en ander, voegt iets
toe en spuugt het eruit. Een nieuwe vorm is geboren.'
45