muziek Het Westvlaams Orkest Bernd Brackman Gerard de Waard Het Fodor Kwintet Julian Coco Magdalena Kuhn Laurens van Rooyen muziek Frans Brüggen M.J. Tan Drs. P. The Hilliard Ensemble Avondje Sixties met Paranoiacs en The Come Down The Shrubs odor Kwintet oto Hermine van Hall Cóncertzaal Middelburg, 7 februari Na het Mozartprogramma van eind december is het Westvlaams Orkest in Middelburg, opnieuw onder leiding van tweede dirigent Patrick Peire. Op het programma staan de Ouverture La Scala di Seta van G. Rossini, Concerto voor piano en orkest no.3 in D van S. Rachmaninov (soliste is Marie-Noël Damien, ze is kandidate voor het Elisabeth pianoconcours van 1987 in Brussel), Symfonie no. 60 in CII Distratto van J. Haydn. Ook dit concert is mogelijk gemaakt dankzij subsidie van de provincie Zeeland en West- Vlaanderen. sherryconcert Vestzaktheater Vlissingen, 8 februari; Concertzaal Middelburg, 27 februari. Vers van het Amsterdamse conservatorium mag pianist Bernd Brackman zich al bijna een ster noemen. Na zijn debuutrecital in de kleine zaal van het Concertgebouw vorig jaar beloofden recensen ten hem een grote toekomst. Hij liet er bepaald niet eenvoudige werken van Bach, Debussy en Beetho ven horen en doorstond de proef glansrijk, wat pleit voor het inzicht dat Brackman in zijn mogelijkheden heeft. Nederland is langzamerhand rijk aan uitste kende pianisten. De 25-jarige Bernd Brackman speelt in Vlissingen de Chromatische fantasie in fuga in D kl.t. van J.S. Bach, delen van de Pianosonate nr. 2 in D kl.t. opus 14 van S. Prokofieff en van F. Chopin de Berceuse in Des gr.t. opus 57 Andante en delen van de Pianoso nate nr. 2 in Bes kl.t. opus 35. In Middelburg staat ook "de Chromatische fantasie van Bach op het pro gramma dat verder vermeldt: delen van de Piano sonate in Bes gr.t. KV 333 van Mozart, delen van de Sonate van Hans Henkemans en van Chopin Barca rolle in Fis gr.t. opus 60 (Allegretto) en delen van de Pianosonate nr. 3 in B kl.t. opus 58. koffieconcert Concertzaal Middelburg, 15 feruari. Foyer Mondragon Zierikzee, 20 februari. Een bekend vijftal dat al sinds 1975 in Nederlanden andere Europese landen aan de weg timmert door vooral minder bekende muziek van deze en de vorige eeuw te laten horen. De vijf blazers (Marieke Schneemann - fluit, Bart Schneemann - hobo, Harmen de Boer - klarinet, Jacob Slagter - hoorn, en Ronald Karten - fagot) zijn allen afkomstig van het Amsterdams Philharmonisch Orkest en het Resi dentie Orkest. Het streven is naast het spelen van bekende compo sities ook minder platgetreden paden te zoeken. Zo staat een aantal onbekend gebleven werken uit de vorige eeuw op het repertoire. In opdracht van het Fodor Kwintet schreven enkele Nederlandse com ponisten bovendien nieuw werk. Zie voor het pro gramma de agenda. koffieconcert Lunchcafé Stadhuis Goes, 22 februari. De Zwitserse dwarsfluitiste Magdalena Kuhn stu deerde na Bern bij de bekende Franse fluitist René Ie Roy. In Nederland was ze tien jaar hoofdlerares fluit aan het Arnhemse conservatorium. Op het ogenblik is ze verbonden aan het Radio Symfonie Orkest van de NOS. Maar sinds 1964 vormt ze al een duo met Julian Coco dat regelmatig voor radio en t.v. optrad. Coco, geboren op Curagao, kwam in 1953 naar Nederland waar hij in Amsterdam een opleiding voor contrabas en gitaar volgde. Hij was de eerste die in ons land het gitaarsolistendiploma haalde. Als contrabassist speelde Coco meer dan 25 jaar bij het Utrechts Symfonie Orkest. Als gitarist kon hij het niet laten naast klassieke muziek ook de lichtere en dan vooral de ritmische Zuidamerikaanse muziek te spelen. Zuidlandtheater Terneuzen, 6 februari. Een familieconcert onder de titel La Grande Parade. Pianist Laurens van Rooyen koos voor de show vrolijke muziek voor jong en oud: sfeermuziek, uziek en volksmuziekachtige klanken die aan fllmJJongaarse Poesta's doen denken. Daarnaast de n klassieken op het programma van Bach, Liszt, Sabe en composities van The Beatles, Elton John en Stevie Wonder. zuidlandtheater Terneuzen, 20 februari. Rrüaqen, die internationaal wordt gewaardeerd als rie meest briljante blokfluitspeler van dit moment, brengt in Terneuzen onder meer composities van Telemann, Jacob van Eyck en Bach. Hij voltooide zijn opleiding aan het Muzieklyceum in Amsterdam bij Kees Otten en studeerde ook musicologie en dwarsfluit. Hij treedt regelmatig op in vele landen van de wereld en in de loop der jaren verschenen meer dan honderd elpees met zijn vertolkingen van muziekwerken, waaronder alle achttiende-eeuwse solo-stukken voor blokfluit. De Halle, Axel, 15 februari. Klassieke muziek van pianiste Joma Tan uit Axel. Ze studeerde in 1978 cum Laude af aan het Brabants Conservatorium. Het einddiploma uitvoerend musi cus behaalde ze eveneens cum laude, in 1981. Daarna volgde ze lessen bij de Nederlandse pianist George van Renesse en op het ogenblik studeert ze bij Robert Croslot, laureaat van het Brusselse Elisabeth Concours. Den Hoekzak Oostburg, 6 februari. Onder begeleiding van het Amsterdams Philharmo nisch Trio zet Drs. P. ditmaal zijn stem aan. Drs. P. hoeft natuurlijk niet geïntroduceerd te worden. Bezoekers kunnen weer merkwaardige teksten ver wachten op de meest uiteenlopende muzieksoorten: van middeleeuws tot Mexicaans en van blues tot barok. Anders dan anders is de uitgebreide begelei ding. Paul Prenen speelt piano, tuba, trombone en melodica; Taco Kooistra cello en zingende zaag en Ernö Olah viool. De musici zijn ondernemend genoeg om niet slechts als begeleiders van de Stem op te treden, zodat muziek en stem een team vormen. Burgerzaal Stadhuis Middelburg, 20 februari. In het kader van de serie concerten oude muziek die Middelburg samen met de Stichting Organisatie Oude Muziek heeft georganiseerd, is de beurt aan het Engelse Hilliard Ensemble. Het bestaat uit David James, countertenor; Rogers Covey-Crump, tenor; John Potter, tenor en Paul Millier, bas. Zoals de opzet van de serie concerten is, gaat het erom de °ude muziek zo authentiek mogelijk te brengen. Het ensemble heeft werken uit de renaissance op het Programma staan van onder meer Josquin des Prez, saac, Arcadelt, Janequin, Clemens non Papa en De Lassus. Waar? vo het kader van de opleving van de belangstelling 8 roc'< U't C'e vroe9e jaren zestig een avondje Par ^e"SC'1e rock- The Come Down en The arnon°'acs wekken vergane glorie tot leven van Pen als The Seeds, The Chocolate Watch Band The Come Down en The Standells, maar ook nummers van Chuck Berry en Eddy Cochran komen aan bod. 't Beest Goes, 28 februari. Op Tegentonen in Amsterdam was The Shrubs een opvallende groep. 'Het effect van onze songs moet direct zijn, vol met energie', verklaart zanger Nick Hobbs van The Shrubs. Als je wil vergelijken, dan zouden namen kunnen vallen als Pere Ubu, Captain Beefheart of The Fall. Maar vergis je niet, The Shrubs imiteren niets. Hobbs: 'Wat een goede groep omhoog stuwt is de kundigheid haar invloeden te onderkennen maar zich er niet druk over te maken. Als je je druk maakt over invloeden en de effecten ervan loop je een neurose op, omdat je niet geobsedeerd raakt door de muziek, maar door de beschrijvingen ervan. Het is duidelijk heel pretentieus om te zeggen dat je hélemaal vrij van invloeden bent. Maar wat belangrij ker is, is wat je inspireert. Alles beïnvloedt mensen, maar slechts weinig dingen inspireert ze. En geïnspi reerd zijn betekent niet dat je de bron van inspiratie moet navolgen. Je bewerkt een en ander, voegt iets toe en spuugt het eruit. Een nieuwe vorm is geboren.' 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 23