ft#** j v Cultureel Café Glazen speelgoed Het kan vreemd gaan Met komplimenten van de sjeik Het spook van de polder Inpikken en wegwezen Das Synthetische Mischgewebe De muizenval theater Cabaret Boemerang De Nieuwe Snaar Willem Nijholt, solo Arca-Theater 43 hij het eerste contact met de bevolking van dat vreemde land (de mensen in de zaal) heeft gemaakt. Die mensen zijn zo aardig dat ze zijn noodvlotenzijn hutkoffer met de complete 'familie' aan land trekken. Dan kan Jozef zijn verhaal beginnen. Schouwburg Middelburg, 19 februari. Prins van Oranje Goes, 24 februari. Ellen Vogel, Josine van Dalsum, Paul Röttger en Hans Cornelissen vertolken de rollen in dit uit de jaren veertig daterende stuk, het eerste grote succes van Tennessee Williams. John van de Rest regis seerde het zorgvuldig naar de aanwijzingen van de schrijver. Decor, kostuums en belichting geven dan ook het povere milieu in crisistijd anno 1939 weer. Voor de een heeft Glazen speelgoed nog steeds geldigheid, voor een ander is het slechts kijken naar het (mooie) spel van bekende acteurs en actrices. Williams voert een gezin ten tonele, waarin iedere figuur op telkens andere manier de naargeestige werkelijkheid probeert te ontvluchten. De ambi tieuze moeder doet dat met eindeloos gebabbel over haar gelukkige jeugd en met strenge handhaving van fatsoensregeltjes. Haar zoon zwelgt in bioscoop bezoek en schrijft poëzie. Haar dochter, een mank en verlegen meisje, isoleert zich meer en meer in dromerij bij glazen figuurtjes en grammafoonmu- ziek. En de al verloofde jongeman die moeder aan de dochter wil koppelen, verbergt zijn teleurstellingen door 'positief te denken'. Uiteindelijk bevrijdt alleen de zoon zich door weg te lopen. Schouwburg Middelburg, 28 februari. De hoofdrollen in deze komische klassieker van Bernard Slade over vreemdgaan en schuldgevoelens Synthetische ihgewebe worden gespeeld door Pleuni Touw en Hugo M J sers. Remco Campert zorgde voor de vertaling f3 echtpaar heeft er een gewoonte van gemaakt ee^ per jaar vreemd te gaan. Ze bedenken een smoel gaan naar een hotel en doen daar de dingen d*' eigenlijk niet mogen. In een humoristische dialog laat de schrijver zien dat het schuldgevoel hj verbod op vreemdgaan, een belangrijk onderdeel i van het plezier die de buitenechtelijke relatie mél zich meebrengt. Den Dullaert Hulst, 1 februari. Toneelvereniging ODI (Ontspanning door Inspan ning) uit Vogelwaarde brengt dit blijspel van Hans van Wijngaarden in drie bedrijven. Uit de titel blijkt dat het een oosters tintje heeft. Het verhaal: De zoon van een tandarts heeft een reis gemaakt naar het Midden-Oosten. Net weer thuis arriveert er een 'prijs' van een loterij, waaraan hij voor de grap had meegedaan. De 'prijs' zorgt voor de nodige verwar ring. Den Dullaert Hulst, 14 februari. De Zeeuwsvlaming George Sponselee schreef het verhaal voor de Toneelvereniging Scheldegalm uit Kloosterzande in het dialect dat rond Hulst wordt gesproken. Het speelt in het begin van de jaren vijftig. Alles draait om de spookverhalen van destijds. Sponselee zorgde voor voldoende humor om er een luchtig spel van te maken. Neem de beschrijving van de figuren, bijvoorbeeld de meester: 'Het hoofd van de plaatselijke school. Iets deftiger dan de rest. Heeft in het café wat gezag, op school wat minderen thuis geen. Is vaak de mindere van zijn oud-leerling Den Onnozelen.' Vestzaktheater Vlissingen, 13 februari Birds on the wing id de oorspronkelijke titel van deze eigentijdse komedie van Peter Yeldham. Een char mant oplichterstrio kleedt rijke minnaars snel en effectief uit. De Zeeuwse Komedie brengt dit stuk onder regie van Edo Douma, een van de huisregis seurs van De Zeeuwse Komedie. 't Beest Goes, 20 februari. Schilders, beeldhouwers, performers, muzikanten en een schrijver vormen deze eigenzinnige Duitse groep. De meeste leden laten zich overigens niet slechts in een van deze beroepsgroepen stoppen.de belangstelling geldt minstens twee kunstdiciplines. Het aantal optredende groepsleden kan in Goes variëren van vier tot tien. Naast 'de groep' streeft elk zijn eigen project, zijn eigen doel na. Das Synthe tische Mischgewebe brengt een performance, waar bij audio-visuele hulpmiddelen een belangrijke rol spelen. Minitheater Middelburg, 14 en 21 februari. Vrijwel elk seizoen sinds Agatha Christie dertig jaar geleden De muizenval schreef, staat het stuk in Londen op het repertoire van een der toneelgezel schappen. Nu heeft Het Middelburgse Theater deze thriller op het programma gezet. Het speelt in een afgelegen pension in de buurt van Londen, kortnade Pde wereldoorlog. Hartje winter, veel sneeuw, onbegaanbare wegen. De heer en mevrouw i ton ontvangen hun eerste gasten. Ze hebben het neërfd en besloten het als pension in te richten. eÜn onverwachte gast duikt op en in zijn kielzog de nNtie Onverwachte gebeurtenissen en een moord houden het pension in angstige spanning. Gerard Baijens doet de regie. De Stenge Heinkenszand, 21 februari. rabaret Boemerang gaf het muzikale cabaretpro- a ram ma van dit seizoen de titel Open deuren. Vier ionae mensen zijn om uiteenlopende redenen vast besloten om te weten te komen wat er achter een aesloten deur plaats vindt. Desnoods met geweld moet de deur open. Als dat uiteindelijk lukt, stapt het viertal een merkwaardige wereld binnen, een wereld van iemand die wist dat het lang zou duren voordat een medemens zich druk zou maken om een gesloten deur. De vier voelen zich steeds meer archeologen die een pyramide ingaan na eeuwen van rust. Met dit programma gaat Boemerang het vierde seizoen in. Zoals in de voorgaande program ma's zijn er weer veel liedjes te horen. Anders is dat deze cabaret-musical een verhaallijn heeft. Zuidlandtheater Terneuzen, 7 februari. Met het programma LaLa, dat in Terneuzen te zien is, was De Nieuwe Snaar het afgelopen seizoen al in Wemeldinge en in Vlissingen tijdens de Boulevard of Broken Dreams. Wat het Belgische drietal brengt kun je muziektheater noemen of muzikale humor, het is in elk geval een komische voorstelling. Tegen Mooie Moeite (nr. 2, februari 198b) zei Jan de Smet van De Nieuwe Snaar over LaLa: 'De tekst is inderdaad van ondergeschikt belang, al hebben we in ons nieuwe programma LaLa vijf liedjes op tekst van Hugo Matthijsen, een van de waanzinnige tekstschrijvers van Bart Peeters. Die liedjes zijn zeer welkom. We hebben nu het gevoel dat de liedjes die we zingen ergens op slaan. Vroeger was de liedjes tekst een alibi om niet lalala te neuriën. De liedjes getuigen van een gezonde waanzin. We zijn allesbe halve een geëngageerde groep. Afgezien daarvan willen we terug naar een pure muzikale en visuele vorm van humor.' Dat maakt de groep zeer geschikt, en gewild, op internationaal georiënteerde festivals. Bovendien is de muziek veelzijdig. Er zijn invloeden te onderkennen van folk tot soul en van klassiek tot pop. De Smet: 'We maken eigenlijk van de meest diverse genres muziek een balans op en we kijken wat we ermee kunnen doen. De ware uitdaging is dat we met de combinatie viool, accordeon en hobo, wat in de volksmuziek niet zo bizar is maar voor andere muziekgenres wel, toch het allerbeste uit die ver schillende soorten muziek proberen te halen.' In steeds meer landen, in Europa en Amerika, komt het publiek in steeds grotere aantallen. Mede dankzij de prijzen: de Tasse d'or op het theaterfestival in Cannes (vóór Mini Maxi), de Bronzen Roos en de Persprijs van het t.v.-festival van Montreux, de Prix du Off in Avignon. Zuidlandtheater Terneuzen, 14 februari. Al in 1972 raadde Wim Sonneveld Willem Nijholt aan een solo-programma te gaan doen: 'Jongen, je kunt ansen, je kunt acteren, je hebt alles in huis, alleen Zlngen kan ik beter dan jij.' Door allerlei aanbie- él r Willem Nijholt Foto Jan Swinkels dingen voor toneel, film, televisie kwam dat er lang niet van. Kennelijk verdween het idee nooit. Nijholt wilde meer van zichzelf laten zien en zocht tekst schrijvers aan die hij aan het werk zette op basis van ervaringen uit zijn eigen leven. Zo ontstonden tekst en muziekbijdragen van Willem Wilmink, Robert Long, Hans Dorrestijn, Boudewijn Spitzen, Frans Mulder, Frans Ehlhart, Just Enschede, Jaques Brei, André Heller, Noel Coward, Ferd Hugas, D. Scarlatti, Shakespeare en Nijholt zelf. (Deze opsomming maakt duidelijk dat Nijholt ook in de bestaande literatuur heeft gezocht). Frans Ehlhart legt op de synthesizer een 'klanktapijt' waarover de show zich moet bewegen. Bezoekers kunnen een show ver wachten van zang, dans en toneelspel. Zuidlandtheater Terneuzen, 25 februari. De Gentse toneelgroep nam De moed om te doden van Lars Nóren op het repertoire. Het toont het laatste station, de laatste confrontatie tussen een vader en zijn zoon. Pa, een oude kelner, organiseert een feestje voor zijn zoon Erik en diens vriendin Radka in de flat van Erik. De personen graaien naar een beetje geluk, maar een dodelijke vader-zoon relatie staat dat beetje geluk in de weg. Het kenmerkende is dat beiden zo dubbelzinnig aan elkaar gebonden zijn. Enerzijds is er de natuurlijke en onontkoombare vader-zoon relatie, anderzijds is er de onmogelijkheid tot enige communicatie. Zij zijn geen van tweeën bij machte iets in die situatie te veranderen én zoeken hun heil en bescherming in sarcasme en cynisme. Die houding valt uit te leggen als een overlevingsstrategie. Dat duurt zolang tot zelfs die uitweg er niet meer is. Gaandeweg leidt dat ertoe dat de moord op de vader als enig mogelijke ontsnapping overblijft. De moed om te doden betekent bij Nóren de moed om een eind te maken aan een onmogelijke relatie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 22