theater Kabaret Zak As Henk Elsink Lange dagreis naar de nacht Drie is teveel theater Jozef van den Berg Schouwburg Middelburg, 7 februari; Zuidlandtheater Terneuzen, 21 februari. Een opkomende cabaretgroep, ditmaal een die het Leids Cabaretfestival van 1985 won. Het trio werd zowel bedeeld met de publieksprijs als de juryprijs. De jury, Boudewijn Spitzen, Anke Groot en Jaap van der Merwe, signaleerden enige onervarenheid, maar spraken ook van een van de meest veelbelovende cabaretgroepen van de laatste jaren. De eerste theatervoorstelling na het festival werd door recen-; senten in soortgelijke bewoordingen beoordeeld. In twee maal vijftig minuten brengt Zak As een zeer gevarieerd programma onder de titel Hij is Justus, wij zijn Erik. De afwisseling is een bewuste keuze. Losse nummers mogen en een rode draad is er niet. De eenheid zoekt Zak As in de manier van werken. Met een onalledaagse logica neemt het trio thema's door die variëren van dienstkeuring tot de terreur van populaire muziek. Het'blijft allemaal zeer begrijpelijk en lachen is toegestaan. De zang is verstaanbaar, de meestemmigheid verraadt een klassieke onder grond. De instrumenten: piano, tenortuba, bastuba, dwarsfluit en als het zo uitkomt de viool. Dorpshuis Kortgene, 12 februari; Den Dullaert Hulst, 23 februari. In Kortgene probeert Henk Elsink zijn nieuwe one man show uit. De vaste ingrediënten ontbreken natuurlijk niet: leuke conferences, gekke typetjes en liedjes. Schouwburg Middelburg, 10 februari. 'Liefste: Ik geef jou de originele tekst van ditstukvan oud leed, dat ik heb geschreven met tranen en bloedl De Amerikaanse toneelschrijver Eugene O'Neill draagt met deze woorden zijn in 1941 geschrevel stuk op aan zijn vrouw. Pas na zijn dood, in 195ft] wordt het voor 't eerst opgevoerd, in Stockholm til stad waar Strindberg zijn intieme familiedrama'! Kamerspelen schreef. Waarschijnlijk liet O'Neill ziel hierdoor inspireren. Een vader, een moeder en hun beide zoons die ol een zomerse dag met een niet aflatende energjJ elkaar kwellen en haten en in sentimentele aanvalle! van vergevingsgezindheid in eikaars armen vallen! Whisky regeert de mannen, morfine regeert de moeder. De bedwelming houdt de spoken uit hetl verleden verre. O'Neill roept met dit stuk een dag uit zijn jeugd op. Van artsen kreeg hij te horen dat hij leed aan tbc. De versleten familieverhoudingen waren niet bestand tegen dit bericht. O'Neill verbood opvoering van deze persoonlijke bekentenis over de ontreddering van zijn familie tijdens zijn leven. Grote gevoelens in deze tragedie, maar Globe speelt die zonder gedrevenheid, waardoor het stuk aan dramatische kracht inboet, zo menen critici. Ronald Klamer regisseerde zijn debuuttoneelstuk bij Globe realistisch, zonder opsmuk. Hans Croiset en An net Nieuwenhuizen in 'Lange Dagreis naar de Nacht' van Globe. Foto Hans van den Boogaard. Prins van Oranje Goes, 17 februari 3 De Vroone Kapelle, 19 februari De Halle Axel, 20 februari. Jan Blaaser, Joop Doderer, Nelleke Burg en Hans Boskamp zijn de hoofdpersonen in deze klucht van eigen bodem. Driekus wordt doorgaans Drie ge noemd. Drie is loodgieter. Door een toevallige samenloop van omstandigehden geeft hij zich tijde lijk uit voor butler bij de familie 's Gravenzande die juist op dat moment voornaam bezoek uit Amerika verwacht. Joop Doderer speelt de rol van loodgieter. Vijfentwintig jaar geleden was deze klucht van Jan Blaaser in de schouwburgen en, iets later, opt.v. een enorm succes. Schouwburg Middelburg, 18 februari. Nu het theaterfenomeen Jozef van den Berg einde lijk op de televisie is geweest (28 en 31 december '86 met De geliefden en Het geluk van morgen, VPRO- ;v zullen ook in Middelburg de toeschouwers wel naar zijn voorstelling komen. De titel is: De twijfelaar. Verder is er nog niets over bekend. Dat heeft te maken met Van den Bergs werkwijze. Een voorstel- jng ontstaat in de zaal. Veel hangt van het publiek af. av~r®9'sseur Frank Alsema: 'Hij wordt de nieuwe Ko n Dijk genoemd, of de evenknie van Freek de Jonge. Ik vind hem nog aparter. Het buitenland heeft hem eerder als theaterdier erkend dan ons land. Hij speelde al met succes in Warchau, New York, Brussel, Hamburg en Zürich, maakte onlangs een geslaagd toernee door Hongarije en nu optredens in het vermaarde Festival d'Automne in het Centre Pompidou in Parijs. Bij iedere voorstelling gaat hij zijn laboratorium in om iets nieuws uitte proberen. Samen met de mensen in de zaal, ongeacht hun nationaliteit. Ik heb nu vier maal een voorstelling van hem voor televisie mogen registreren en dat was heel spannend. Ik heb daarbij herhaaldelijk mijn camera mensen tot de orde moeten roepen, omdat ze zaten te schuddebuiken. Jozef van den Berg heeft zo'n uitstraling dat hij als één van de weinigen echt door dat t.v.-glas heen breekt, de huiskamer in.' Het feest van de verbeelding, zoals Jozef van den Berg dat in De geliefden op touw zet, begint met zijn entree in de zaal. Omdat zijn manier van werken in De twijfelaar niet veel anders zal zijn een korte impressie. De toeschouwer ziet een strand, een blauwe lucht, een eenzame palmboom. Als de zaal stil is, steekt er een wind op die zich tot een behoorlijke storm ontwikkelt. De ideale omstandig heden voor een schipbreuk. Het schip De Zekerheid vergaat. Maar er zijn overlevenden, want er wordt iets zichtbaar van een mastje met een noodzeil. Dan klimt er een man over een zandberg het strand op, nadat Jozef van den Berg Foto Bert Nienhuis 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 21