tentoonstellingen Roel Mollema Olaf Stevens Renata Bauer Paul Bartels, Piet Dieleman, Bob Pingen Grafiek, Guido Eckhardt, Laetitia de Haas Guido Eckhardt, Jackie Bongers, Enrick Adsera Riba tentoonstellingen: Jef Geys Rob Smit Lex de Meester Anneke Ruimschotel Lambert Oostrum 39 mensen voor. Als het al eens voortkomt, zijn het vluchtige gestalten zonder identiteit. Zijn land schappen tonen een andere aanwezigheid, een verborgen leven dat wordt weerspiegeld in stille getuigen, stenen en planten. Van Straatens foto's hebben een symbolische zeggingskracht. Zijn weidse landschappen, stille plekken, eilanden, heuvels, vegetaties laten een sterke spanning zien tussen het moment en de tijdloosheid van het landschap. Roerloze prehistorische monolithen tegen wolkenluchten of in een troosteloze regen nacht. Rijen en cirkels van stenen, tekens van verdwenen mensen, getuigen van hun aanwezigheid op deze plaats, in een andere tijd. Van de derde exposant, Wout Berger, is geen informatie beschik baar. Kunstuitleen Middelburg Een ding is zeker: Mollema's keramiek is onbruik baar. Hij heeft wel het gebruiksvoorwerp als vertrekpunt genomen. Herkenbaar is dat doorgaans niet meer. Het losmaken van de nuttigheidseisen heeft Mollema's baksels luchtig en speels gemaakt, intrigerend soms. Menigeen zal zich afvragen of hij wel ziet wat hij ziet. Zeeuws Kunstenaarscentrum Middelburg In de nieuwe ruimte naast de aula van de Zeeuwse Bibliotheek zullen voortaan ook exposities te zien zijn in vitrines, dat zal vrijwel altijd keramiek zijn. De eerste exposant is Olaf Stevens, een Brabander die zijn opleiding volgde aan de academies in Den Bosch en Breda. Met een rijks-stipendium kon Stevens zich op het Keramisch Centrum in Heusden verder bekwamen. Hij toont porseleinen kommen, maar maakt die tegen alle wetten in, zwaar J massief. Een porseleinen kommetje dreunt bij wr3 van spreken op de grond. De kleuren zijn elemental Zeeuws Kunstenaarscentrum Middelburg Renata maakt kleine schilderijtjes op papier in arJ en gouache. Haar schilderijtjes hebben subjectief en objectieve kenmerken. Subjectieve door d* achtergrond en objectieve door de geometrisch! vormen die ze er overheen schildert. Over hJ resultaat zegt de uit Leiden afkomstige Ranata Bauer: 'De ontmoeting van beide elementen scherï een onrustige eenheid'. Zeeuws Museum Middelburg Paul Bartels ziet ons nationale rund als waardevol cultuurgoed, in tegenstelling tot menig boer die er slechts een melkmachine, een vracht vlees of -het komt nog voor-een waardevol fokinstrument inziet. Ik schrijf expres rund, omdat de koppen wat mij betreft evengoed van koeien als van stieren kunnen zijn. Paul Bartels zet er wel bij dat het stiertjes zijn. maar hij kan me nog veel meer vertellen. Ze staan in het museum met een groep bijeen. Een kop kijkt je recht aan, een ander draait zijn kop iets of kijkt opzij. Ze worden aardig. Over Piet Dieleman schreef Istvan Szénassy in de vorige Mooie Moeite: 'Hij neemt wezenlijke uit gangspunten mee van de klassieke en academische schilderkunst, maar dan met een sterke, nieuwe toets om daar bepaalde waarden in te bereiken. Zijn belangstelling is gericht op de rol die een figuurten opzichte van de omgeving dient te spelen'....'Hij onderzoekt varianten binnen een gedempte toon zetting en bepaalt daarmee de sfeer van zijn schilderijen'. Bob Pingen heeft soms meer dan twintig verflagen nodig vooraleer hij zijn kleurenvelden naar tevre denheid in bedwang heeft. Zie voor meer informatie Mooie Moeite van januari, pag.20 e.v. Ahrend kantoormeubelen, NMB-bank Vlissingen, Arneville-hotel Middelburg Bij Ahrend is een keus te zien uit de tentoonstelling Grafiek Nu die eind 1986 in het Singer Museum te Laren te zien was. Bij de NMB zijn de etsen tezien die Guido Eckhardt maakte van drukwerken die dagelijks bij de mensen in de bus vallen of de bedrukte papieren die als verpakking dienst doen. Enkele voorbeelden: giro-betaalkaart, toegangs kaartje voor een porno-film, de wikkel rond een rol pepermunt. In Arneville is grafiek te bekijken van Laetitia de Haas. Galerie Marquis Vlissingen Guido Eckhardt toont schilderijen, flinterdun ge schilderde blauwe landschappen, overigens niet als landschap herkenbaar. Van de Middelburgse Jackie Bongers is keramiek te zien. Van begin jaren zeventig tot enkele jaren geleden exposeerde ze op Paul den Hollander, zonder titel 1985 i nlaatsen in Nederland, België en Engeland. Na driejaar lange periode van bezinning heeft ze de S weer in de hand genomen. Ze vormt de klei naar 5 natuur paddestoel-achtige dingen, organische neisels met aardse kleuren. 'Dat ik vanuit 9atuurvormen werk komt voort uit wat ik in mijn moeving verloren zie gaan. De natuur is iets waar e heel zuinig op moeten zijn en zorgvuldig mee om moeten gaan'. In sommige gevallen verbreekt Jackie Bonders de harmonie van de keramische vormen door bijvoorbeeld staaldraad te gebruiken. De scheuren en plooien hebben met het verval te maken, met het afbraakproces van alle bestaande vormen. Van Enrick Adsera Riba is grafiek te zien. De tentoonstelling heeft de titel Nieuwjaars-salon meegekregen. Vleeshal Middelburg De Belg Jef Geys maakte een installatie, bestaande uit zeventien schilderijen in een omgeving die huiselijk genoemd kan worden: een sjiek behange tje, een canapé en meer van dergelijke attributen. Het is zijn manier om kritiek te uiten op kunst die in serie wordt gemaakt, waarbij de werken nauwelijks van elkaar afwijken. De zeventien 'schilderijen' zijn namelijk min of meer gelijke kopieën van een foto van 'Sonsbeek buiten de perken', een tentoonstelling die begin jaren zeventig in Arnhem en daarbuiten te zien was. Op video zullen drie discussies worden vertoond tussen mensen die de kritiek van Geys delen op de manier van werken van conservatoren en op kunstenaars die de bourgeois-mentaliteit bevechten om daarna zelf bourgeois te worden. De discussies zullen achtereenvolgens te zien zijn: als de tweede video staat wordt de eerste uitgeveegd en de derde is te zien nadat de tweede is uitgeveegd. Galerie Bellamy 19 Vlissingen Enigszins ironisch noemde Rob Smit zijn pogingen de grenzen van de gebruikelijke vormen van tekenen te verleggen: Towards the liberation of drawings. De bevrijding van de tekening zal wel altijd een utopie blijven Robert Smit zoekt het in een tegengestelde richting: hij toont in steeds extremere vorm de onzelfstandigheid van het tekenen en van de tekening aan. Het uiteindelijke resultaat komt nooit precies overeen met de oorspronkelijke bedoeling, dat is iets eenvoudiger gezegd wat Rob Smit met de onzelfstandigheid van het tekenen bedoelt. Behalve de coördinatieproblemen tussen hoofd, hart en hand speelt ook de eigengereidheid van het tekenmate riaal een rol. In zijn recente tekeningen richt Smit zich op het natekenen van fragmenten uit eerdere tekeningen. Tegelijkertijd stelt hij zich open voor ingevingen, spontane reacties en stemmingen van bet moment. Voorwaarde is dat ze in overeenstem ming zijn met het gevoel, al hebben deze tekeningen de schijn van willekeurigheid. Ge Gevangentoren Vlissingen Gebouwen, kunstwerken, fragmenten van bouwsels, jukjes kustlandschap, dat zijn de onderwerpen, die ex de Meester laat zien. De zwart-wit foto's zijn iets •ngekleurd, wat een ietwat vervreemdend effect yeeft. Je zou kunnen zeggen dat hij hier en daar de Lambert Oostrum, olieverf op linnen foto-realiteit iets aandikt met wat kleur, al doende een subjectieve toets aanbrengënd in wat op een objectieve registratie lijkt. Lijkt, want een foto is natuurlijk ook altijd al een subjectieve afbeelding van de werkelijkheid. Lex de Meester is free-lance fotojournalist, die ook opdrachten uitvoert voor reclame-bureaus. Stadhuis Terneuzen Anneke Ruimschotel uit Middelburg maakt hangen de en losstaande plastieken van touvy en staal. Haar werkstukken zijn geïnspireerd door de zee en alles wat daar bij hoort. Het Havenschap Vlissingen heeft om die reden plastieken van haar op kantoor staan. De belangstelling van Terneuzen is er om dezelfde reden. Galerie Esprit Clinge Lambert Oostrum maakt schilderijen die desge wenst lyrisch-abstract genoemd kunnen worden genoemd. Kleur en vorm kunnen bij hem zowel samengaan als eikaars tegenpool zijn. Oostrum (1955) deed de Haagse kunstacademie, waarvan hij in '86 afscheid nam. Hij exposeerde in Rotterdam, Bergen, Leiden en Apeldoorn

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 20