NIEUWJAARS SALON LEK DE MEESTER fotografie GALERIE MARQUIS HEDENDAAGSE KUNST GUIDO ECKHARDT schilderijen JACKIE BONGERS keramiek ENRIC ADSERA RIBA grafiek NIEUWENDIJK 15A VLISSINGEN Geopend wo. t/m zon. 14.00-17.00 uur en op afspraak, 01184-16588/12145 WEGENS SUKSESVOL VERLOOP VERLENGD T/M 1 MAART 1987 T/M 1 MAART 1987 tentoonstellingen Visuele partituren paul den Hollander, Eric van Straaten, Wout Berger dvertentie In het kader van de nieuwjaarssalon zijn tentoonstellingen ingericht bij: AHREND KANTOORMEUBELEN, PRESIDENT ROOSEVELDTLAAN 737, VLISSINGEN NMB BANK, AAGJE DEKENSTRAAT 1, VLISSINGEN RESTAURANT DE GEVANGENTOREN, BOULEVARD DE RUYTER 1A, VLISSINGEN HOTEL ARNEVILLE, BUITENRUSTSTRAAT 22, MIDDELBURG Gevangentoren Exposeert Openingstijden: dagelijks van 12-14 en van 17-21. Zaterdag en zondag van 17-21. Dinsdags gesloten. De Gevangentoren - Boulevard de Ruyter 1a - Vlissingen. De Kunstaankoop-Regeling van WVC brengt een kunstwerk dichterbij. RENTE VOOR WVC! Bij aankoop geldt een subsidie van 20% (provincie) en op aankopen van Guido Eckhardt/Lex de Meester en Jacky Bongers 25% Gemeentelijke subsidie, (voorzover beschikbaar). Totaal is 45% subsidie mogelijk. Tevens kan gebruik gemaakt worden van de WVC-rente subsidie regeling. (Op aankopen vanaf f. 1325,-, wat min de subsidies kan uitkomen op f. 728,75. Over 24 maanden betaalt men dan f. 30,65 per maand). i Centrum Nieuwe Muziek Middelburg De geschiedenis van de grafische en de visuele partituren begint in het eerste decennium van deze eeuw. Tot die tijd hadden componisten voldoende aan de traditionele muzieknotatie, ontstaan in de middeleeuwen, toen de kerkmuziek zo complex werd dat de zangers de melodieën nauwelijks nog konden onthouden. Zij plaatsten kleine krabbeltjes, stijgende en dalende lijntjes, boven de tekst als geheugensteun. Later werden een of meer horizon tale lijnen toegevoegd om de toonhoogte nauwkeu riger aan te geven. Naderhand werden de tekens steeds verdergaand gepreciceérd tot het systeem dat we nu nog kennen. In feite wordt het oude systeem de laatste jaren weer in ere hersteld. Alleen voor beeldend kunstenaars blijft de partituur bruikbaar als het concept voor een kunstwerk. De afwijkingen in het Rotatiesysteem begonnen in de late romantiek, toen het hoogtepunt in het bestaande muzikale systeem was bereikt. De muziek werd weliswaar nog in één toonsoort geschreven, maar ging steeds meer lijken op een reeks afwijkingen van die toonsoort. Zo werden de zuilen stëeds complexer. Zoals beeldende kunste naars hun vrijheid zochten in de abstractie, zo zochten componisten die in de atonaliteit: het keurslijf van de toonladders werd afgeschaft. Volgens Schönberg moest de componist voor ieder muziekstuk een eigen toonreeks maken, waaruit hij de compositie kon opbouwen. Sommige componis ten bedachten een partituur, waarin ze hun bedoelingen nauwkeuriger konden formuleren. Maar velen schreven meerduidige partituren, waar door de uitvoerders een grote vrijheid kregen of zelfs medecomponist konden worden genoemd. Kan- disky wees op de overeenkomsten tussen beeldende kunst en muziek. Hij vergeleek kleuren met tonen en zo verder redenerend was het niet zo'n grote stap om een schilderwerk te spelen. De grote vrijheid die in de muzieknotatie ontstond, begon echter bij componisten verzet op te roepen. Sinds de jaren 70 is de exacte notatie weer in zwang. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in het centrum Nieuwe Muziek voornamelijk partituren van beeldende kunstenaars te zien zijn. Kunstuitleen Middelburg Dr'ie fotografen. Eerst Paul den Hollander die "Jternationaal de aandacht trekt, zo blijkt uit zijn staat van dienst. Tot zo'n drie jaar geleden maakte hij outer zwart-wit foto's, die een kille, eenzame wereld Robert Smit, tekening lieten zien. Toch noemt hij zichzelf geen doemden ker. 'Het gaat om een realiteit die ik zelf niet zo gemakkelijk zie, maar die door middel van fotografie wel naar boven kan worden gehaald. Het was iets waar ik niet buiten kon, een soort zwaartepunt....'. De kleurenfoto's van later datum hebben een bepaalde dreiging. 'Ook op mijzelf', zegt Den Hollander. 'Ze vormen een gevangenis, met alles wat er uit de foto's voortkomt ontstaat het idee dat de wereld kleiner wordt. Ze zijn dan ook een afsluitende reactie op het voorgaande....'. Die foto's tonen binnenruimtes met dieren en later alleen nog maar interieurs. Een voorbeeld van het eerste soort: een giraf in een barokke kamer (het hoofd net niet op de foto) met op de muur een schildering van het Afrikaanse landschap. Op de foto's van Eric van Straaten, leraar aan de Rotterdamse kunstacademie, komen ook nauwelijks 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 19