'IK VIND DAT DOMMIGE MUZIEK TALENTEN NU TEVEEL CABARET IN HUN SPEL DOEN EN DAT VIND IK GEVAARLIJK' I sean berg in Na een lange zwerftocht door zijn geboorteland Zuid-Afrika, ij Londen schoot saxofonist Sean Bergin wortel in Amsterdam! Hij houdt van jazz en dan vooral van improviseren. 'SommigJ Nederlanders en ook andere Europeanen improviseren beterl dan Amerikanen, omdat hun achtergrond niet in dejazz wortelJ Ik vind dat heel goed. Mensen moeten hun eigen inspiratie 1 volgen en hun eigen stijl ontwikkelen.' Een portret van Sean Bergin, minstens eens per jaar wel gasl] van Nieuwe Muziek. Willem Jobse Izaak Bout politie sean bergin 31 Zo'n jaar of zeven, acht geleden, toen kon je saxofonist Sean Bergin regelmatig op de televisie horen. Samen met cellist Ernst Reyseger speelde hij korte stukjes in het programma Sesam Straat. Achtergrondmuziek bij leerzame beelden. Gangbare jazz, vrij geïmproviseerde stukken met al of niet een thema en kwela, muziek uit Zuid-Afrika. Meedoen aan het kinderprogramma Sesem Straat mocht niet direct Bergins ideaal heten. 'Maar', vertelde hij daarover later. 'Ik zat zonder werk, zonder geld. Een vriend van mij deed iets voor het toneel van Sesam Straat. Hij vroeg of ik er iets voor voelde om met Ernst Reyseger iets voor het programma te doen. Ik dacht niet na, ik zat gewoon in dromenland. Ik zat zonder geld en die tweehon derd gulden voor die dag in de studio kon ik heel goed gebruiken op dat moment. Ik pakte het wel heel stom aan. de stukken die ik voor Sesam Straat schreef, liet ik niet bij de BUMA registreren. Ik wist gewoon niets van die dingen. Ik tekende een stuk papier waarop stond dat de NOS alle rechten kreeg. Later wees iemand me de weg naar de BUMA. Maar voor de muziek van Sesam Straat die een jaar lang over de televisie kwam, maakte dat niets meer uit. Natuurlijk zagen ze bij de NOS donders goed dat ik van die zaken niets afwist. En dus gebruikten ze me gewoon.' Een harde leerschool heet zo'n ervaring vaak en Sean Bergin kende de lessen van dat onderricht al zo'n beetje uit en te na. De harde leerschool maakte van hem volgens de deskundigen een uitermate energiek en flexibel muzikant die z'n draai in de meest uiteenlopende stijlen kan vinden. Hard mocht zeker ook de leerschool heten die Bergin als straatmuzikant in Londen volgde. Nadat hij in 1973 het Zuidafrikaanse Durban verliet, bleek de straat het enige podium in de Engelse hoofdstad waar hij terecht kon. Jazz, wat hij aanvankelijk wilde spelen,! bleek onmogelijk omdat hij nergens tussenkwam!! Slechts één concert kreeg hij aangeboden maar zijn gastheren vergaten hem na afloop te betalen. fl De Londense popmuziek klonk naar zijn mening! weinig interessant. De groepen stelden meer prijs op! een goed uiterlijk dan op muzikaal inzicht. Alles! gebeurde overigens vanaf papieren onvoorspelbare I improvisatie stelde men niet op prijs. Om dezelfde! reden zocht Bergin ook niet naar een stoel in een! studio-orkest. 'In een studio krijg ik het gevoel van: ik 3 schijt er lappen van', vertelde Bergin ooit. 'Ik kan wel l noten lezen. Maar om van een blad te lezen: hier zus I spelen en daar zo.... Ik speel liever op m'n gevoel. Als I iemand het me één keer voorfluit, speel ik het zo na. I Dat leerde ik mezelf aan. Vroeger speelde ik alles uit 1 het hoofd. Toch brengt lezen z'n voordelen met zich mee. Reden dat ik op dat gebied toch meer en meer* oefen.' Toendertijd noemde Sean Bergin zichzelf Londens 1 beste straatmuzikant. Een beroep met uitermate 1 sterk wisselende verdiensten. Het meeste kwam er 's zomers in zijn saxofoon koffer terecht tijdens de 1 middagpauze van het Londense kantoorpersoneel. 1 Sommige mensen kwamen zelfs dagelijks even 1 luisteren. 'Ik speelde alles wat je maar kon I bedenken', herinnerde Bergin zich een keer. 'Rock 'n I roll, kinderliedjes, jazz, blues. Allemaal in m'n eentje. I Van de politie mocht het dan weer wel en dan weer I niet. Als ze zeggen dat je moet ophouden dan doe je 1 alsof je de saxofoon gaat inpakken. Zodra ze een I eind verder lopen dan ga je weer gewoon verder. Het I gebeurde een keer dat ik met m'n ogen dicht speelde 1 en toen ik ze weer open deed, toen stond er een agent voor me. Die vroeg: op wat voor mondstuk I speel je? Want hij speelde namelijk ook saxofoon. I Wie op straat speelt, krijgt een goede routi ne. Maar je I moet heel sterk in je schoenen staan wil je op die I manier je geld verdienen. Al denk ik dat het ook voor andere manieren van geld verdienen opgaat. Toen J mijn vrouw een kind verwachtte en ik een geregelder inkomen wilde, werkte ik drie maanden op een 4 kantoor. Maar dat maakte me echt gek.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 16