'ZONDER SWEELINCK GEEN BACH ZOU IK HAAST ZEGGEN' iet bekendste koor in den lande is het Nederlands Kamerkoor. Een tijdlang zong het alleen Ledendaagse muziek, maar het repertoire heeft zich nu rerbreed tot en met de tijd van Sweelinck. Artistiek adviseur >n bassist Harry van der Kamp over het revolutionaire van >weelinck, over zijn onderzoek naar oud Nederlands zang repertoire, over het moderne epertoire, over Strauss, over.... zingen. nederlands kamerkoor Jean Quist jr. revolutionair Nederlands kamerkoor: take five Indrukwekkend zag het er op het eerste gezicht niet uit, de bundels papier in die plastic tas van een bekend grootwinkelbedrijf in huishoudelijke artike len. Maar desondanks bewaakte hij die tas mei inhoud alsof het om een wereldwonder ging. Hij Harry van der Kamp, artistiek adviseur van het Nederlands Kamerkoor voor de ene helft van de tijd en baszanger van het Nederlands Kamerkoor voor de andere helft. Als artistiek adviseur bepaalt Van der Kamp voor een groot deel het gezicht van wat velen 'Nederlands beste koor' noemen. Zo stelt hij de programmering samen en zoekt het repertoire uit. Verder valt het onderzoek voor dat repertoire onder zijn beheer. Onderzoek naar bijvoorbeeld de uitvoeringspraktijk, naar bijvoorbeeld de manier waarop componisten in vroeger eeuwen hun muziek voorstelden of naar bijvoorbeeld de juistheid van overgeleverde transcripties. Als artistiek adviseur tekende Van der Kamp ook de uitnodiging aan de Amerikaan Vard 'The Swinging Singers' Swingle met wie het Nederlands Kamerkoor in februari in Middelburg een concert geeft: Een gesprek met Harry van der Kamp ten burele van het Nederlands Kamerkoor in Amsterdam waarbij hij de tas met inhoud geen moment uit het oog verloor. 'Als hier wat mee gebeurt, dan gebeurt er een ramp', zegt Van der Kamp. 'In deze plastic tas zitten originele transcripties van onvervangbaar Neder lands zangrepertoire, motetten uit de zeventiende eeuw. Verlies zou een regelrechte ramp betekenen, want van deze transcripties bestaat geen copie. Ik kreeg ze van Frits Noske toen ik de afgelopen week in Zwitserland een weekje vakantie hield. Daar zag ik weinig kans om dat repertoire door te nemen. Ik kon in elk geval geen beslissingen nemen. Dus nam ik het onder veel beloften en toezeggingen mee naar Nederland. Maar met zoiets in je bezit voel je je toch wel wat opgelaten. Uit die transcripties zal ik van lieverlee dingen uitzoeken voor het Nederlands Kamerkoor, dat we dan volgend jaar december aan het publiek zullen voorstellen.' 'Voor dit werk bestaat veel belangstelling. Vooral binnenshuis. De huidige NKK-dirigent Ton Koop man loopt er al likkebaardend voor rond. Wanneer we over de componisten van deze motetten praten, dan praten we over mensen als bijvoorbeeld Benedictus Buns. Zijn voornaam luidt in elk geval 1 Benedictus. Over zijn achternaam bestaan verschil lende meningen. Doorgaans noemt men hem echter Buns. Een aanduiding die terugvoert naar een hof of een klooster in de plaats Gelre die nu tot de Duitse Bondsrepubliek behoort. Betrekkelijk onbekend is ook Johannes van Geersom, Jan Baptist Verreydt of iemand die bekend stond onder de naam Hollanders. Van die laatste weten we overigens iets meer omdat i er van hem wat uitgegeven bundels bestaan.' 'Redelijk bekend mogen we ook de psalmen van Huygens noemen', vindt Van der Kamp. 'Die zullen ook op ons repertoire komen, al zal het voornamelijk draaien om vocaal werk van Sweelinck, een componist die het koor veel uitvoerde. Bijvoorbeeld Nederlands Kamerkoor. Foto Marja Leeuwenberg. Het Nederlands Kamerkoor, Concert zaal Middelburg, zat. 14 februari, 20.00 uur gaan dat ik met enige zekerheid durf te stellen dat Sweelinck een niet onbelangrijke rol speelde in het toenmalige Duitse muziekleven. Sweelinck speelde een grote rol in de organistenschool die in deze tijd daar opkwam. Hij improviseerde graag en wist vaak van geen ophouden wanneer hij eenmaal achter het orgel zat. Ondermeer die inspirerende aanpak gaf de Duitse organistenschool gestalte. En uit die school kwam Bach voort. Dus zonder Sweelinck geen Bach zou ik haast zeggen, al geef ik meteen toe dat het toch wel een erg patriottische gedachte is.' 'In februari voeren we een serie uit onder leiding van de Amerikaan Ward Swingle, de oprichter van The Swingle Singers', vertelt Van der Kamp. 'Een bijzonder programma waarbij het Nederlands Kamerkoor voor de verandering met behulp van microfoons zingt. Swingle richt daarin zijn aandacht op bewerkingen van songs uit het populaire vlak zoals bijvoorbeeld het jazznummer Take Five dat Dave Brubeck bekend maakte. Overigens niet de eerste keer dat het koor iets dergelijks doet. In het verleden voerde het koor een groot stuk voor achtentwintig stemmen uit dat per twee vocalisten een microfoon vereiste. De componist van het stuk zat in de zaal en stuurde de signalen van de microfoons door allerlei elektronische apparatuur. Die ervaring bleef ons bij en we wilden iets meer op dat gebied doen. De reden dat we Ward Swingle uitnodigden.' 'Hij kreeg zijn bekendheid met populaire muziek maar dat weerhield enkele componisten er niet van om ook andersoortig werk voor zijn groep te schrijven. De Italiaan Luciano Berio componeerde voor hem bijvoorbeeld Sinfonia, A Ronne en Cries. Want Swingle schuwde het 'andere werk' niet. Met zijn groep deed hij van alles en zong ondermeer met een orkest muziek van Ravel. Gedeeltelijk met microfoons waarvan de techniek de indruk gaf dat er een enorm koor'op het podium stond in plaats van enkele vocalisten.' 'Ward Swingle ontwikkelde de theorie dat iemand die met een microfoon zingt met zijn natuurlijke stemgeluid zingt', leert Van der Kamp. 'Hij hoeft dus niet uit te halen met zijn stem om zich verstaanbaar te maken. Het kenmerk van de klassieke zang. Je zingt in de jaren vijftig. Niet alles wat hij schreef maar hetgeen we niet voorstellen bestuderen we toch. We stelden ons ten doel om alles wat Sweelinck ooit voor koor schreef tenminste één keer uit te voeren. En zo komt het dat het koor al zo'n tien jaar een Sweelinck- serie brengt. We reperteren alle vocale werken van Sweelinck nog regelmatig. Het blijkt moeilijke muziek waaraan je maar moeilijk een eigen gezicht kan geven. Sweelinck zat namelijk tussen twee muzikale perioden in. Balanceerde als het ware op de rand ervan. Wanneer je zijn werk analyseert, merk je dat hij nog sterk in de renaissance zat maar dat zijn muziek tegelijkertijd alle kenmerken van de barok zaten. Veel van zijn vocale werk bedoelde Sweelinck overigens niet voor kooruitvoering. Wanneer je bijvoorbeeld zijn psalmen bekijkt, dan zie je dat hij die tegelijkertijd voor de huiskamer schreef. Voor een solistische bezetting dus. Maar achtstemmige stukken kun je wel weer klein-korisch aanpassen.' 'Over Sweelinck gaat vaak het verhaal dat hij zijn tijd vooruit was', legt Van der Kamp uit. 'In zekere zin is dat ook zo, maar die bewering geldt zeker niet voor zijn vocale oevre. Dat mag je rustig traditioneel noemen. Toen hij zijn psalmzettingen schreef, bestonden er al soortgelijke werken van bijvoorbeeld Orlando Lassus. Ongetwijfeld nam hij die toch op omdat hij het beter wilde doen. En hij deed het inderdaad ook beter. Iets wat de bijzondere effecten bewijzen die hij toepaste. Ook klinkt het heel anders dan de reeds bestaande psalmzettingen omdat Sweelinck nu eenmaal op de rand van twee muzikale tijdperken zat. Revolutionair mag je Sweelinck wel noemen wanneer je over zijn klaviermuziek praat. Hij onderhield in zijn tijd veel contact met Engelse componisten. Zoals dat zovaak gebeurde en ook nog steeds gebeurt, kwamen uit die contacten over en weer allerlei imitaties voort. Sweelinck deed zijn collega's aan de andere kant van de Noordzee na en andersom.' Tegelijkertijd onderhield hij veel contact met Duitse componisten en sommige musicologen noemen Sweelinck om die reden een doorgeefluik tussen igeland en Duitsland. Bij die mening sluit ik me niet 9an. Swedinek zal zeker het nodige doorgegeven nebben maar daar liet hij het niet bij. Hij beschikte 0 zelf over de nodige ideeën en de nodige ernieuwingsdrang. Persoonlijk wil ik zelfs zo ver

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 13