Illusionisten die technische verworvenheden combineren met h komediantenvak UIT IN ZEEWND f 1,00 per kaartje lerspekt; EENMALIGE AANBIEDING: ratis naar Spin Marty. ;perspekt; van Al een paar jaar laat de Haarlemse theatergroep Perspekt opvallend theater n. Het gaat dan niet zozeer om de inhoud, maar om de vorm. Er is geen theatergroep in Nederland die zo inventief de techniek gebruik weet te maken als Perspekt. i mogelijkheden van een decor. 13 Er valt binnen onze programmering meer :e beleven dan alleen toneelklassiekers, uchtige blijspelen en gevestigde namen. Er is ook nog het '2de circuit' met eigentijdse dans, mime, muziek- en bewegingstheater en alles wat daar tussen in zit. Ter promotie van deze zogenaamde 'marginale' produkties bieden wij iedereen de gelegenheid kennis te maken met Spin Marty's hilarische mime-show 'Beefsquad' tegen de al even lachwekkende prijs van Want onbekend maakt misschien onbemind, maar onbekend kan ook heel leuk zijn Kaarten vanaf 8 januari in voorverkoop bij het Jit-Verkooppunt (Stadhuisstraat 2) te Middelburg en telefonisch reserveren via 01180-15256. Spin en Marty's 'Beefsquad' De voorstelling Beef Squad van de Technische Theatergroep Perspekt uit Haarlem is een soort cartoontheater of een stripverhaal. Er zit alleen niet zoveel verhaal in. Het gaat bij Perspekt om de vorm, in de eerste plaats. De twee spelers, Mark Kingsford en Michael Helmerhorst, zijn een soort illusionisten die moderne technische verworvenheden combineren met het oerdege lijke komediantenvak. Wat in een stripverhaal kan, doet Perspekt op toneel. Het klinkt alsof het duo zelf de zaken leidt en dat is niet zo. Bij Perspekt staat de acteur in dienst van het decor, van de techniek. In een voorstel ling als Beef Squad, die zijn vaart ontleent aan mechanische effecten en grappen met tot leven gekomen requisieten, verbeeld de speler de rol van slachtoffer. De decorstukken scheppen voor de twee acteurs geen speelruimte, maar verhinderen het spel voortdurend, waardoor er een spanning ontstaat tussen acteur en decor. De speler is een marionet van het decor. De koorden die hem als het ware in beweging brengen, zijn schrikwekkende geluiden, auto's die met loeiende motor naderen en vliegtuigen die opeens uit de lucht komen suizen. Dat gebeurt dan zoals in stripverhalen, waarin de personen karikaturen zijn: bij iedere stap trap pen ze op hun eigen handen en voeten of kledingstukken en toch willen ze rennen. Beef Squad bestaat uit twee delen. Voor de pauze is The Steinway conspiracy te zien. Een privé-detective probeert met behulp van brief jes, die langs de vreemdste wegen gaan, anderen van een zekere dood te redden. Evenals bij de voorstellingen Hammer en Klep- sydra in vorige seizoenen is de vorm verras send. Het thema is dat nauwelijks en van drama is dan ook geen sprake. Wie deze beperking voor lief wil nemen, kan genieten van de absurde, soms cynische humor en de technische vondsten. De twee spelers spreken niet, de teksten in de ballonnetjes bij de strip zijn vervangen door een geluidsband. Niets is te dol: vliegtuigen schieten op de kop door de lucht, postduiven sturen briefjes rond, er kan iemand uit het vliegtuig vallen en juist op tijd dankzij een looping weer worden opgevan gen. Na deze satire op de detective volgt Cannot be seen on tv, waarin de tv gedrag en denken regeert. De over de hele breedte van het podium opgestelde televisie bepaalt wat Helmerhorst en Kingsford eten, welke huisdieren ze hebben, welk eten de dieren, hoe ze ruzies maken (zoals in de misdaadseries), enz. De televisie staat krankzinnig hard, wat mis schien nog wel gewelddadiger is dan de ag- gressieve reclames en de moordpartijen in de films. Het aan de buis verslaafde duo hannest intussen met diepvriesmaaltijden, de huisdie ren en de eigen geteisterde zenuwen. Spanning en verbazing. Het is niet zo verwon derlijk dat Perspekt de laatste jaren steeds vaker op buitenlandse festivals wordt uitgeno digd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 7