'Als iets je verveelt na vier minuten, luister je er acht naar. Waarom maken ze zich zo druk over de tijd?' E. 'i 5.4525 #02$ £3$ WATER, fffck;# OfiE UWMIJ 1b AtiOffHEK M 'M é.40 0PF cage Pagina uit Concert for piano and orchestra van John Cage I MECCANO 11 Em en componist die deskundigen vaak op een lijn stellen met gedachten over de kosmos, religie, de natuur en het Oosterse denken is de Amerikaan John Cage, geboren in 1912 in Los Angeles. Misschien niet de meest gewaardeerde maar zeker de meest besproken componist van deze eeuw. Cage studeer de onder meer muziek bij Arnold Schönberg en Henry Cowell. Vooral het onderricht bij Schönberg verliep niet geheel zonder moeilijkheden. Meer dan eens haalde hij bij het doorlezen van Cage's studiepartituren een vlakgom tevoorschijn en veeg de al datgene uit dat hij als overbodig beoordeelde. Iets wat Cage maar matig kon waarderen. Niet zozeer omdat Schönberg al gommend zijn partituur naar eigen inzicht veranderde, maar omdat Cage het weggommen van schrift gelijkstelde aan onbezon nen handelen. 'Iets opschrijven houdt in dat je een actie onderneemt. Uitgommen betekent dat je besluit dat je die actie achteraf gezien niet wilde ondernemen. Dat je een fout maakte en die op deze manier wilt herstellen. En dus gom je hetgeen je opschreef weg. Maar neem nu bijvoorbeeld het schilderen zoals we dat kennen uit het Verre Oosten. Het materiaal waarop de schilder zijn gedachten gestalte geeft, vertegenwoordigt zo'n waarde dat hij geen actie durft ondernemen die hij later weer moet herstellen. Dus hij bereidt zich ter dege voor op elke streek van zijn penseel. Hij weet dat hij alles zal behouden wat hij schildert. Wanneer je over de mogelijkheid beschikt om iets uit te gommen brengt dat een soort vervlakking met zich mee. Laat ik het anders zeggen: je kunt optwee manieren leren schaken. Bij de eerste doe je een verkeerde zet waarna je het schaakstuk weer terugzet. Bij het tweede accepteer je de gevolgen van die verkeerde zet'. en van de redenen waarom Arnold Schönberg n ook Anton Webern zo vaak hun toevlucht namen tot het gommetje was dat ze op die manier hun werk wilden bewerken tot korte en puntige composities. Vooral Webern streefde naar zo kort als maar enigszins kon. Ook John Cage schreef in zijn vroege iaren korte muziekstukken die in de loop van de tijd echter in lengte groeiden. Dat feit leidde ooit tot de vraag van BBC-medewerker David Sylvester: 'Mo gen we die toegenomen lenmgte zien als een gevolg van het consequent toepassen van uw theorie?' Waarop Cage antwoordde:'lk denk dat ons gevoel voor tijd veranderde of dat we het zelf veranderden. Mijn recente stukken kunnen veel tijd in beslag nemen, soms uren achtereen. Maar tevens hoeven ze niet langer te duren dan enkele seconden. Niemand hoeft ze binnen een bepaalde tijdsduur te spelen. Alles hangt af van hoe de uitvoerder die stukken interpreteert. Mij maakt het verder niets uit. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat iemand twee seconden van mijn muziek wil spelen. Niets houdt hem tegen om twee seconden te citeren uit de Atlas Eclipticalis. Het lijkt me onmogelijk dat iemand dat doet, want de voorbereidingen nemen veel tijd in beslag. Een deel daaruit kun je echter makkelijk en snel omzetten en dat twee seconden achteren uitvoeren. Ik vind dat je met het spelen van een fragment of enkele fragmenten binnen wat voor tijdsduur dan ook een duidelijke indruk geeft van het hele stuk. Vergelijk mijn werk maar meteen dik boek datje niet van voren naar achteren hoeft door te lezen om te begrijpen waarover het gaat. Je kunt het ergens laten slingeren, verplaatsen of een paar uur in lezen. Je kunt het zelfs lezen zonder dat je aanvankelijk het geschrevene begrijpt.' I k moet bekennen', zo vertelde Cage verder, dat ik het zeer waardeer dat men tegenwoordig ergens voor lanmge tijd naar kan luisteren. En dat gegeven doet zich ook voor op andere terreinen van de maatschappij. Ik wil daarmee niet zeggen dat het idee achter een stuk pas na bijvoorbeeld een half u ur duiidelijk naar voren komt. Ik richt me namelijk nergens op. Ik maak geen onderscheid tussen een soort of vorm van muzikaal materiaal. Inhoudelijk verandert er niets wanneer het de lengte krijgt van een Wagner-opera of een Chopin-prelude. Ik laat advertentie damplein st MIDDELBURG Openingstijden: zondag 14.00-01.00 uur ma. t/m vrij. 11.00-01.00 uur zetordag 11.00-02.00 uur een stuk graag beginnen zonder dat het publiek merkt dat het begon en eindig eveneens graag zonder dat het punliek het in de gaten krijgt. Dat leidt er soms toe dat vooral bij langere stukken mensen verveeld weglopen of het aantal blaadjes tellen dat de uitvoerder nog moet spelen. Maar waarom maken ze zich zo druk over de tijd? Wat maakt in 's hemelsnaam een half uur zo belangrijk, drie kwartier of anderhalf uur? Als iets je verveelt na twee minuten, luister er vier naar en als het je na vier minuten verveelt, luister er acht naar'. 'Dat geldt voor het publiek maar tevens voor de uitvoerder. Ook die moet de discipline kunnen opbrengen om iets voor korte tijd, voor lange tijd of voor een gemiddelde tijd te verdragen. In het uitvoeren laat ik ze alle vrijheid. Alles wat ze doen, doen ze in de geest van het stuk, wat vaag overkomt en veel persoonlijke toevoegingen vraagt. Ik interesseer me niet zozeer om hetgeen een uitvoerder met een stuk doet. Veel meer interesseer ik me voor de vraag wat er zou gebeuren als hij iets anders zou doen. Ik wil dat de dingen die gebeuren niet datgene teniet doen dat al bestond voordat er iets gebeurde. Wanneer er niets gebeurt, noem ik dat stilte. Een situatie waarin dingen zonder reden plaatsvinden. Stilte is zeker niet de afwezigheid van geluid. We leven altijd met geluid in deze wereld. Dus werkelijke stilte zullen we nooit meemaken. Wat wij doorgaans stilte noemen, betreft de afwezigheid van een directe verbinding met de gebeurtenissen die geluid veroorzaken. Zodoende kun je dus geen onderscheid maken tussen stilte en lawaai. En juist dat grensgebied tussen de kwalificaties 'stilte' en 'lawaai' interessert me in hoge mate.' HL en kan het verlangen opgeven om geluid te controleren, te beheersen, zijn geest bevrijden en zich wenden tot het ontdekken van mogelijkheden waarmee geluiden zichzelf blijven inplaats van raamwerken voor menselijke theorieën of uitdruk kingen van menselijk sentiment. De geluiden blijven geluiden. Zodra mensen die horen, geeft het hen de kans mensen te zijn. In zichzelf geplaatst, waar ze zich ook bevinden en die niet op een afstand proberen te ontdekken wat een uitvoerder wil zeggen met het voortbrengen van geluid. Het doel van deze doelloze muziek bereikt men wanneer mensen leren luisteren, zodat ze, wanneer ze luistewren, wellicht ontdekken dat ze de alledaagse geluiden meer op prijs stellen dan die welke ze in een muziekprogramma horen; wat mij betreft moet dat voldoende zijn', zei John Cage ooit hij bedoelde daarmee dat muziek als een dynamisch proces werkt. KWi

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 6