'Als iets je verveelt na vier minuten, luister je er acht naar. Waarom maken ze zich zo druk over de tijd?' 'E 'Je kan de grootst mogelijke flauwekul op papier zetten en er nog een daverend applaus voor ontvangen ook' S Het kwartet Abbie de Quant (fluit), Frances Marie Uitti (cello), Ton Hartsuiker (piano) en Michael de Roo (slagwerk) laat werken horen van twintigste-eeuwse componis ten als Sylvano Bussotti, Scelsi, George Crumb en John Cage. Aanleiding om wat nader in te gaan op het werk van twee van hen, Bussotti en Cage. Pagina uit Concert for piano and orchestra van John Cage bussotti Izaak Bout en Willem Jobse 7 ^Men componist die deskundigen vaak opeen lijn stellen met gedachten over de kosmos, religie, de natuur en het Oosterse denken is de Amerikaan John Cage, geboren in 1912 in Los Angeles. Misschien niet de meest gewaardeerde maar zeker de meest besproken componist van deze eeuw. Cage studeer de onder meer muziek bij Arnold Schönberg en Henry Cowell. Vooral het onderricht bij Schönberg verliep niet geheel zonder moeilijkheden. Meer dan eens haalde hij bij het doorlezen van Cage's studiepartituren een vlakgom tevoorschijn en veeg de al datgene uit dat hij als overbodig beoordeelde. Iets wat Cage maar matig kon waarderen. Niet zozeer omdat Schönberg al gommend zijn partituur naar eigen inzicht veranderde, maar omdat Cage het weggommen van schrift gelijkstelde aan onbezon nen handelen. 'Iets opschrijven houdt in dat je een actie onderneemt. Uitgommen betekent dat je besluit dat je die actie achteraf gezien niet wilde ondernemen. Dat je een fout maakte en die op deze manier wilt herstellen. En dus gom je hetgeen je opschreef weg. Maar neem nu bijvoorbeeld het schilderen zoals we dat kennen uit het Verre Oosten. Het materiaal waarop de schilder zijn gedachten gestalte geeft, vertegenwoordigt zo'n waarde dat hij geen actie durft ondernemen die hij later weer moet herstellen. Dus hij bereidt zich ter dege voor op elke streek van zijn penseel. Hij weet dat hij alles zal behouden wat hij schildert. Wanneer je over de mogelijkheid beschikt om iets uit te gommen brengt dat een soort vervlakking met zich mee. Laat ik het anders zeggen: je kunt op twee manieren leren schaken. Bij de eerste doe je een verkeerde zet waarna je het schaakstuk weer terugzet. Bij het tweede accepteer je de gevolgen van die verkeerde zet'. ien kaleidoscoop. Inderdaad vertonen de persoonlijkheid en het werk van Sylvano Bussotti vele overeenkomsten met een kaleidoscoop. De materie verandert niet. Ze behoudt de vaste karakteristieken. Maar bij de geringste beweging, bij de kleinste verandering van de buis verschuiven de kristallen en dient er zich een nieuw patroon aan dat in niets lijkt op het voorgaande. Een kaleidoscoop maakt oneindige variaties op de geometrie en geeft aan het begrip 'patronen' een totaal nieuwe betekenis', zo omschreef de Franse criticus Maurice Fleuret de Italiaanse componist Sylvano Bussotti. Een man die zich het gegeven 'veelzijdigheid' tot een levenstaak maakte. En die in het nastreven van dat doel merkte dat de maatschappij maar weinig prijs stelt op mensen die zich op meer artistieke terreinen begeven en trachten die verschillende gebieden samen te vatten tot één niemandsland waarin een groot aantal kunstvormen is verenigd. Sylvano Bussotti, een bekende onbekende van onze dagen. Geboren in 1931 in de stad Florence. Studeerde muziek bij Max Deutsch, Luigi Dallapic- cola en Roberto Lupi. Werkt als componist, uitvoerder en dirigent. Regisseert opera's, acteert daarin, bouwt er de decors voor en schrijft. Onder meer over muziek. ylvano Busotti stelt zich niet tevreden met het lineair organiseren van klanken zoals zoveel andere componisten dat doen. Hij ziet in muziek meer dan uitsluitend tonen die in een bepaalde volgorde staan en niet verder gaan dan het begrip 'gecontroleerd geluid'. Bussotti componeert volgens de kunst van het tekenen, de kleur van het licht en met de geste van het woord. Bussotti gebruikt het schrift als actie. In vroeger jaren bleek het onmogelijk om componis ten los te zien van getalenteerde violisten, van ter zake kundige uitvoerders van nieuwe muziek. Ook kon men compinisten niet los zien van dichters, van analisten en polemisten, van schilders en beeldhou wers. Muziek gaf kortom uitdrukking aan al hetgeen er leefde in de maatschappij. Toen de moderne muziek zich ontwikkelde, toen bleek dat veel componisten

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 4