florad Folkconcert Cilia Fisher, Artie Trezise en Garry Coupland Rob de Nijs Die Haut en Gore Danserscollectief muziek 51 1vertentie creatief houdt van kunst reklame/marketing et een heel eigen opvatting die gestoeld is op een HieDaaande studie van de mens Liszt en zijn muziek. Mocht er voor een aantal mensen nog enige twijfel iin tussen Gregorio Nardi, de latere tweede prijs winnaar en Van den Hoek, dan werd die weggeno men na het galaconcert van de win naar. Martij n van den Hoek speelde als de onbetwiste winnaar. Martijn van den Hoek studeerde na het Rotterdamse conser vatorium in Moskou, Boedapest, Weimar, New York en woont nu in Wenen. Op het programma staan werken van J.S.Bach, F. Busoni, Beethoven, Bartók en Liszt. Toen Cilia en Artie nog samen optraden heetten ze het beste folk-duo in Schotland te zijn. Een van hun Ip's werd lp van het jaar en ze hadden een eigen tv- show voor de BBC. Vorig jaar kwam Garry Coup land, kersvers van het conservatorium, het duo versterken. Hij is een multi-instrumentalist en wist zich wonderbaarlijk snel in te passen. Behalve zang en humor bespeelt het trio gitaren, harmonium, doedelzak, accordeon, piano, synthesizer, trombone en percussie. Al een oudje, maar nog steeds hard op weg een ster te worden, de Nederlandse zanger Rob de Nijs. Zijn optreden vormt het hoogtepunt van een muziek avond in de Vlaschaerd in Koewacht. Voor De Nijs komt de Vlaamse country en western-zanger Jos Wuyts op. Christoph Drehe, bassist van de Berlijnse groep Die Haut, verklaarde het muzikale concept achter de groep in een uiterst intellectueel stuk, waarin hij uitlegt dat zij vier heer gewone arbeiderskinderen zijn die weinig lezen, graag veel slapen, niet teveel aan sport doen en het liefst ouderwetse gitarenpop- muziek maken. Een criticus beschrijft de muziek als harde, groezelige, rauwe grotestadsmuziek vol schrille, krasserige dissonanten, de ander als een soort punk-versie van de Shadows. Marjoke Roorda schreef in Mooie Moeite van november naar aanlei ding van het toen in Het Beest geplande optreden: 'Het geluid van Die Haut is geen rock-concert maar een muzikale film. Doe tijdens hun optreden je ogen dicht en ér doemen beelden op van cowboys in suburbia, zeerovers in de binnenstad of stadsindia- nen in de Grand Canyon. Doe je ogen weer open en Muziek van Tom Waits en dans van vijf vrouwen en een heer op choreografieën van Lilian Bruinsma en Ricardo Anemaet, getiteld Blues. Gedwongen door de melancholieke muziek van Waits is deze dans ,ngetogener dan de agressieve Hartstuk en MacBeth van de afgelopen twee seizoenen. De visie op de maatschappij is wel even somber. Het individu is ontworteld, alleen de zekerheid van het groepsbe lang bestaat. De dansers hebben geen motief, ze handelen tegen de draad van de emotie in. Vijf vrouwen en een heer vinden hun narcissus in het oudoir van de jaren tachtig. er staan op het podium vier zwart geklede jonge mannen die achteloos met een sigaretje in de mondhoek een enorm kabaal maken.' De Limburgse groep Gore overvalt je bijna lichame lijk met een zwaar, instrumentaal, ritmisch gedreun. De geluidsslagers zijn gefascineerd door geweld, zoals blijkt uit de tekst die met de pasgemaakte lp Hart Gore wordt verkocht. De problemen worden met proppenschieters, messen en 'bijlen van vergel ding' telijf gegaan. Er wordt niet gezongen; een zanger zou zich trouwens onmogelijk verstaanbaar kunnen maken. Het gitaargeweld, voortgestuwd door een snoeiharde drummer, fascineert. Het zou niet verwonderlijk zijn als Gore de volgende plaat, die op het ogenblik wordt opgenomen, met succes in Amerika kan uitbrengen. Dansers Collectief in blues Foto Peter Kolsteren

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 28