Ham Hoppa Compagnie
Jasperina de Jong
Een nieuwe dood
Cabaret Dubbel Dwars
muziek
Het Kayser Trio
Nieuwjaarsconcerten Nieuwe Muziek
Nacht van de Balkan
Het Raphaël-kwartet
Co Menno's
Martijn van den Hoek
49
jodelt, het Middelburgse duo Irma Bogers (zang) en
Barbara Krömer (piano) brengt muziek uit de jaren
twintig en dertig van onder meer Marlène Dietrich,
Zarah Leander en Brecht, Helen Tijssen uit 's
Gravenpolder (zang en piano) zingt Kate Bush en
speelt Gershwin, Mireille Groenenberg (viool) en
Heieen van Leersum (piano) uit Middelburg laten
klassiek werk horen. De volgorde is willekeurig en
misschien voegen zich nog meer optredenden in de
rij.
simpele en bizarre loopjes en grappen worden
afgewisseld met muzikale intermezzo's.
Marian Buijs: Tijdens het kijken kreeg ik sterk het I
gevoel dat deze mensen thuishoren op een zonover
goten plein temidden van een enthousiast publiek I
Waarschijnlijk door hun onomwonden plezieren de
luchtigheid van hun optreden. Toch boeien ze ook
op een theaterpodium door de nauwgezetheid
waarmee ze elk detail afwerken en hun uitstekende
timing.'
m Hoppa
mpagnie
to Gertjan Wijdenes
Met deze voorstelling reizen Harry Piekema, Genio
de Groot (Ham en Hoppa) en Anne van de Hoeven al
meer dan een jaar het land door. Marian Buijs,
medewerkster van Mooie Moeite, zag de voorstel
ling.
'Goede clowns zijn zeldzaam. Een goede clown weet
zijn publiek aan het lachen te maken en op hetzelfde
moment te ontroeren. Zulke momenten komen
herhaaldelijk voor in 'Ham Hoppa Compagnie',
waarin Ham en Hoppa zich ontpoppen als een
charmant theaterduo. Ham is zonder twijfel de
leukste, de kleinste, de slimste en de luiste van de
twee. Hoppa is een perfecte aangever en vormt door
zijn ernst een prima contrast met zijn partner.'
Voor het volwassen publiek hebben ze aan hun
oorspronkelijke programma een gedeelte toege
voegd. Voor de pauze vertonen ze samen met Anne
van de Hoeven, een zogenaamd Concerto Move-
miento, een woordeloos bewegingsspel, waarin
In oktober vorig jaar ging De gekkin van de gracht in
Amstelveen in première. Het succes was het afgelo
pen seizoen zo groot dat Jasperina er brood in zag de
show dit seizoen door te spelen tot en met februari
'87. 'Schrijf voor mij', moet Jasperina tegen Ivo de
Wijs hebben gezegd, 'een show, met liedjes, overeen
vrouw die het beroep van huisvrouw in haar gezin en
haar bestaan als artieste op een of andere chaotische
manier weet te combineren. En doe het goed, anders
betaal ik niet.' Dat is dus gelukt. Ze speelt deze vrouw
als iemand die voortdurend achter de feiten aan
moet lopen, omdat gezin en vak haar de tijd niet
gunnen om de zaken eens even rustig van uit de stoel
te overdenken. Heel geraffineerd weet ze de indruk
te wekken dat De gekkin niet zo maar een show is,
maar het leven van Jasperina zelf. Maar als altijd
weet ze afstand tot het publiek te bewaren en als het
echt intiem dreigt te worden, zijn er altijd wel
relativerende opmerkingen.
Een informatief stuk over aids, geschreven door Jos
Brink. In de kritieken klinkt enige verbazing door
over Jos Brinks sprong naar het toneel. Hij blijkt niet
alleen slappe grappen te kunnen maken, maar ook
een heel redelijk toneelstuk, en nog wel over zo'n
impopulair onderwerp, te kunnen schrijven. Het is
geen meesterwerk, maar onderhoudend toneel.
Ongeveer zo: 'Nee mevrouw, u krijgt geen aids als u
dezelfde theedoek gebruikt', zegt de dokter aan de
telefoon, 'niet als u daar de koffiekopjes mee
afdroogt tenminste'. Zo probeert Brink het lood
zware onderwerp toegankelijk te maken. Met de
grappen relativeert hij de hysterie rond de ziekte en
weet hij des te helderder de risico's neer te zetten.
Eddy Brugman, Jasper de Moor, Manon Alving en
hetty Verhoogt spelen de aan godsdienstige be
krompenheid lijdende moeder, haar ietwat cynische
zoon van 36, zijn vriend en de dokter die de zaak
nuchter wil blijven behandelen.
Dubbel Dwars, Jack Spijkerman, Arie van der Wulp
en Joop van Dijk, vertellen in het programma Levend
verbrand in hoog tempo het verhaal van een man die
met een autobus op reis ging naar de hel en deze
overal ter wereld tegenkwam. In het ouderlijk huis
was het leven voor het kind een hel. Toen het kind
eenmaal vader was werd het leven een hel. De
grootvader kwam ook in een hel na het overlijden van
zijn vrouw en voor Eugenie, een lichamelijk gehan
dicapte vrouw, was het leven vanaf haar geboorte al
een hel. Met zo'n verhaal kun je geen lief cabaret
verwachten. Het is venijnig en soms grof, anarchis
tisch ook. Voor de een is de ongehoorde grofheid
reden de voorstelling volledig de grond in te boren,
voor de ander is het aardige juist dat zij controver
sieel durven zijn.
Nils Kayser (klavier), Micu Szigeti (cello) en Céza
Kavser (viool) laten klassieke klanken horen op het
Nieuwjaarsconcert van Galerie Esprit. Het pro-
aramma vermeldt de volgende werken: Trio in A
Opus 18 van J. Haydn, Sonate voor viool en cello van
Maurice Ravel, fragmenten uit Vingt regards sur
l'enfant Jésus voor piano van Olivier Messiaen en na
de pauze Trio in B Opus 8 van J. Brahms.
Soesja Citroen, Maarten van Duinhoven,
Pauline de Groot.
De Nieuwjaarsconcerten van de Stichting Nieuwe
Muziek beginnen in het Vlissingse Vestzaktheater:
Pauline de Groot danst, Maarten van Duinhoven
slaat en Soesja Citroen zingt. Dat houdt in jazz en
moderne dans.
Gijsbrecht van Aemstel Kwartet met
Centraal Kamerkoor.
Het Centraal Kamerkoor werd in 1980 gevormd als
ad hoe koor, ter gelegenheid van een programma
rond decompositie II Principe van Louis Andriessen.
Het enthousiasme was zo groot dat besloten werd tot
de vorming van een amateur kamerkoor dat heden
daags repertoire wil uitvoeren en door middel van
composjtie-opdrachten verbreden. Dirigent Leo
nard van Goudoever is de motor van de onderne
ming. Sindsdien presenteert het koor jaarlijks een
programma in samenwerking met een instrumentaal
ensemble. De truttigheid die rond koormuziek hangt
en de ontoegankelijkheid die hedendaagse muziek
wordt toegedicht, zijn het doel van de muzikale
aanval. Het instrumentale ensemble is in Middelburg
Het Gijsbrecht Kwartet, bestaande uit Eleonore
Mameijer (piccolo, fluit, altfluit, basfluit), Ernestine
Stoop (harpen, percussie), Jan Erik van Regteren
Altena (violoncello, altsaxofoon). Voor dit kwartet
zijn sedert de oprichting in 1978 vele composities
geschreven, onder meer door Goeyvaerts, Rai,
Andriessen, Van Brant. De speciaal voor het kwartet
geschreven compositie Temet van Guus Janssen
kreeg in 1985 de Mathijs Vermeulen-prijs.
David Weinstein met
mogelijk Shelley Hearsh
De komst van stemkunstenares Shelley Hearsh is
nog onzeker, van David Weinstein valt niet meer te
melden dan dat hij vier kunsten beoefent: compone
ren, musiceren, performing en beeldende kunst. Dit
optreden volgt na het Centraal Kamerkoor.
Trio Net
Muziek van Jan Kuiper (gitaar), Bert Klein (slagwerk)
en Janny Pranger (zang), gevolgd door:
Duo Tanaka-Tsuji op cello en viool.
Thérèse Steinmetz zingt, het zigeunerorkest Andrei
Serban speelt en het Nitsanim danst in dit nieuwe
Programma uit de Balkan. De titel dekt de lading niet
helemaal, want de aandacht gaat niet alleen uit naar
rje Balkan-landen als Joegoslavië, Roemenië en
Hongarije, maar ook naar Israël. Het dansensemble
ls Israëlisch. Alle dansen worden uitgevoerd in
authentieke kostuums uit de genoemde landen. Het Raphael Kwartet
Bijzondere gast van het orkest is Nicolae Pirvü, een Foto Hans Boedijn
bekende Roemeense pan-fluiter (hij maakte onder
meer de titelmuziek van het tv-programma Te Land,
ter zee en in de lucht. De samenwerking van het
orkest en Thérèse leidde tot vele tv-optredens in
Duitsland, Nederland en Zuidamerikaanse landen.
Een koffieconcert van vier gerenommeerde strijkers.
Ronald Hoogeveen (viool) is concertmeester van
het Radio kamerorkest. Rami Koch (viool) be
kleedt de zelfde functie bij het Metropole Orkest.
Zoltan Benyacs is solo-altviolist bij het Radio
Kamerorkest en Henk Lambooy solo-cellist bij het
Radio Philharmonisch Orkest. Ze kwamen in 1981
bijeen en vormden het kwartet met de naam van de
door hen zo bewonderde Italiaanse schilder, beeld
houwer, architact en archeoloog Raphaël. Al na
enkele optredens volgden uitnodigingen voor con
certen in Europese en Amerikaanse landen. In april
dit jaar kende de jury van het Festival voor Strijk
kwartetten van de European Broadcasting Union het
kwartet vier onderscheidingen toe. Op het program
ma staat Mozarts Strijkkwartet in D gr.t.KV 499 (Der
Hofmeister) met de delen Allegretto, Menuetto en
Allegretto, Adagio en Allegro en het Strijkkwartet
van Robert Schumann nr.1 in Akl.t.op.41/1 (Intrudu-
zione, Scherzo, Adagio en Presto).
Co de Kloet (saxofoon) en Menno Kalmann (piano)
willen zich niet in een bepaalde muzikale stroom
laten meesleuren, zij hechten aan een eigen kleur.
Het duo brengt eigen dynamische composities,
zonodig ingeleid door een verhaaltje. Co Menno's
traden twee seizoenen op in de door het Buma-fonds
georganiseerde Muziek-voor-een-piek-concerten.
Van de Tros kregen Co en Menno de Klassiek-
Startprijs.
Beslissingen van jury's worden altijd aangevochten.
Zo ook die van het eerste internationale Liszt-
Pianoconcours in Utrecht vorig voorjaar. Volgens
criticus nummer een had de 22-jarige Gregorio Nardi
moeten winnen, volgens nummer twee de derde
prijswinnaar Michael Lewin en volgens nummer drie
Martijn van den Hoek. Dat Van den Hoek toch de
eerste prijs kreeg, bleek vooral achteraf terecht. In de
slijtageslag, die het concours was, had hij zich laten
zien als een allround pianist, slagvaardig, virtuoos en