Ham Hoppa Compagnie Jasperina de Jong Een nieuwe dood Cabaret Dubbel Dwars muziek Het Kayser Trio Nieuwjaarsconcerten Nieuwe Muziek Nacht van de Balkan Het Raphaël-kwartet Co Menno's Martijn van den Hoek 49 jodelt, het Middelburgse duo Irma Bogers (zang) en Barbara Krömer (piano) brengt muziek uit de jaren twintig en dertig van onder meer Marlène Dietrich, Zarah Leander en Brecht, Helen Tijssen uit 's Gravenpolder (zang en piano) zingt Kate Bush en speelt Gershwin, Mireille Groenenberg (viool) en Heieen van Leersum (piano) uit Middelburg laten klassiek werk horen. De volgorde is willekeurig en misschien voegen zich nog meer optredenden in de rij. simpele en bizarre loopjes en grappen worden afgewisseld met muzikale intermezzo's. Marian Buijs: Tijdens het kijken kreeg ik sterk het I gevoel dat deze mensen thuishoren op een zonover goten plein temidden van een enthousiast publiek I Waarschijnlijk door hun onomwonden plezieren de luchtigheid van hun optreden. Toch boeien ze ook op een theaterpodium door de nauwgezetheid waarmee ze elk detail afwerken en hun uitstekende timing.' m Hoppa mpagnie to Gertjan Wijdenes Met deze voorstelling reizen Harry Piekema, Genio de Groot (Ham en Hoppa) en Anne van de Hoeven al meer dan een jaar het land door. Marian Buijs, medewerkster van Mooie Moeite, zag de voorstel ling. 'Goede clowns zijn zeldzaam. Een goede clown weet zijn publiek aan het lachen te maken en op hetzelfde moment te ontroeren. Zulke momenten komen herhaaldelijk voor in 'Ham Hoppa Compagnie', waarin Ham en Hoppa zich ontpoppen als een charmant theaterduo. Ham is zonder twijfel de leukste, de kleinste, de slimste en de luiste van de twee. Hoppa is een perfecte aangever en vormt door zijn ernst een prima contrast met zijn partner.' Voor het volwassen publiek hebben ze aan hun oorspronkelijke programma een gedeelte toege voegd. Voor de pauze vertonen ze samen met Anne van de Hoeven, een zogenaamd Concerto Move- miento, een woordeloos bewegingsspel, waarin In oktober vorig jaar ging De gekkin van de gracht in Amstelveen in première. Het succes was het afgelo pen seizoen zo groot dat Jasperina er brood in zag de show dit seizoen door te spelen tot en met februari '87. 'Schrijf voor mij', moet Jasperina tegen Ivo de Wijs hebben gezegd, 'een show, met liedjes, overeen vrouw die het beroep van huisvrouw in haar gezin en haar bestaan als artieste op een of andere chaotische manier weet te combineren. En doe het goed, anders betaal ik niet.' Dat is dus gelukt. Ze speelt deze vrouw als iemand die voortdurend achter de feiten aan moet lopen, omdat gezin en vak haar de tijd niet gunnen om de zaken eens even rustig van uit de stoel te overdenken. Heel geraffineerd weet ze de indruk te wekken dat De gekkin niet zo maar een show is, maar het leven van Jasperina zelf. Maar als altijd weet ze afstand tot het publiek te bewaren en als het echt intiem dreigt te worden, zijn er altijd wel relativerende opmerkingen. Een informatief stuk over aids, geschreven door Jos Brink. In de kritieken klinkt enige verbazing door over Jos Brinks sprong naar het toneel. Hij blijkt niet alleen slappe grappen te kunnen maken, maar ook een heel redelijk toneelstuk, en nog wel over zo'n impopulair onderwerp, te kunnen schrijven. Het is geen meesterwerk, maar onderhoudend toneel. Ongeveer zo: 'Nee mevrouw, u krijgt geen aids als u dezelfde theedoek gebruikt', zegt de dokter aan de telefoon, 'niet als u daar de koffiekopjes mee afdroogt tenminste'. Zo probeert Brink het lood zware onderwerp toegankelijk te maken. Met de grappen relativeert hij de hysterie rond de ziekte en weet hij des te helderder de risico's neer te zetten. Eddy Brugman, Jasper de Moor, Manon Alving en hetty Verhoogt spelen de aan godsdienstige be krompenheid lijdende moeder, haar ietwat cynische zoon van 36, zijn vriend en de dokter die de zaak nuchter wil blijven behandelen. Dubbel Dwars, Jack Spijkerman, Arie van der Wulp en Joop van Dijk, vertellen in het programma Levend verbrand in hoog tempo het verhaal van een man die met een autobus op reis ging naar de hel en deze overal ter wereld tegenkwam. In het ouderlijk huis was het leven voor het kind een hel. Toen het kind eenmaal vader was werd het leven een hel. De grootvader kwam ook in een hel na het overlijden van zijn vrouw en voor Eugenie, een lichamelijk gehan dicapte vrouw, was het leven vanaf haar geboorte al een hel. Met zo'n verhaal kun je geen lief cabaret verwachten. Het is venijnig en soms grof, anarchis tisch ook. Voor de een is de ongehoorde grofheid reden de voorstelling volledig de grond in te boren, voor de ander is het aardige juist dat zij controver sieel durven zijn. Nils Kayser (klavier), Micu Szigeti (cello) en Céza Kavser (viool) laten klassieke klanken horen op het Nieuwjaarsconcert van Galerie Esprit. Het pro- aramma vermeldt de volgende werken: Trio in A Opus 18 van J. Haydn, Sonate voor viool en cello van Maurice Ravel, fragmenten uit Vingt regards sur l'enfant Jésus voor piano van Olivier Messiaen en na de pauze Trio in B Opus 8 van J. Brahms. Soesja Citroen, Maarten van Duinhoven, Pauline de Groot. De Nieuwjaarsconcerten van de Stichting Nieuwe Muziek beginnen in het Vlissingse Vestzaktheater: Pauline de Groot danst, Maarten van Duinhoven slaat en Soesja Citroen zingt. Dat houdt in jazz en moderne dans. Gijsbrecht van Aemstel Kwartet met Centraal Kamerkoor. Het Centraal Kamerkoor werd in 1980 gevormd als ad hoe koor, ter gelegenheid van een programma rond decompositie II Principe van Louis Andriessen. Het enthousiasme was zo groot dat besloten werd tot de vorming van een amateur kamerkoor dat heden daags repertoire wil uitvoeren en door middel van composjtie-opdrachten verbreden. Dirigent Leo nard van Goudoever is de motor van de onderne ming. Sindsdien presenteert het koor jaarlijks een programma in samenwerking met een instrumentaal ensemble. De truttigheid die rond koormuziek hangt en de ontoegankelijkheid die hedendaagse muziek wordt toegedicht, zijn het doel van de muzikale aanval. Het instrumentale ensemble is in Middelburg Het Gijsbrecht Kwartet, bestaande uit Eleonore Mameijer (piccolo, fluit, altfluit, basfluit), Ernestine Stoop (harpen, percussie), Jan Erik van Regteren Altena (violoncello, altsaxofoon). Voor dit kwartet zijn sedert de oprichting in 1978 vele composities geschreven, onder meer door Goeyvaerts, Rai, Andriessen, Van Brant. De speciaal voor het kwartet geschreven compositie Temet van Guus Janssen kreeg in 1985 de Mathijs Vermeulen-prijs. David Weinstein met mogelijk Shelley Hearsh De komst van stemkunstenares Shelley Hearsh is nog onzeker, van David Weinstein valt niet meer te melden dan dat hij vier kunsten beoefent: compone ren, musiceren, performing en beeldende kunst. Dit optreden volgt na het Centraal Kamerkoor. Trio Net Muziek van Jan Kuiper (gitaar), Bert Klein (slagwerk) en Janny Pranger (zang), gevolgd door: Duo Tanaka-Tsuji op cello en viool. Thérèse Steinmetz zingt, het zigeunerorkest Andrei Serban speelt en het Nitsanim danst in dit nieuwe Programma uit de Balkan. De titel dekt de lading niet helemaal, want de aandacht gaat niet alleen uit naar rje Balkan-landen als Joegoslavië, Roemenië en Hongarije, maar ook naar Israël. Het dansensemble ls Israëlisch. Alle dansen worden uitgevoerd in authentieke kostuums uit de genoemde landen. Het Raphael Kwartet Bijzondere gast van het orkest is Nicolae Pirvü, een Foto Hans Boedijn bekende Roemeense pan-fluiter (hij maakte onder meer de titelmuziek van het tv-programma Te Land, ter zee en in de lucht. De samenwerking van het orkest en Thérèse leidde tot vele tv-optredens in Duitsland, Nederland en Zuidamerikaanse landen. Een koffieconcert van vier gerenommeerde strijkers. Ronald Hoogeveen (viool) is concertmeester van het Radio kamerorkest. Rami Koch (viool) be kleedt de zelfde functie bij het Metropole Orkest. Zoltan Benyacs is solo-altviolist bij het Radio Kamerorkest en Henk Lambooy solo-cellist bij het Radio Philharmonisch Orkest. Ze kwamen in 1981 bijeen en vormden het kwartet met de naam van de door hen zo bewonderde Italiaanse schilder, beeld houwer, architact en archeoloog Raphaël. Al na enkele optredens volgden uitnodigingen voor con certen in Europese en Amerikaanse landen. In april dit jaar kende de jury van het Festival voor Strijk kwartetten van de European Broadcasting Union het kwartet vier onderscheidingen toe. Op het program ma staat Mozarts Strijkkwartet in D gr.t.KV 499 (Der Hofmeister) met de delen Allegretto, Menuetto en Allegretto, Adagio en Allegro en het Strijkkwartet van Robert Schumann nr.1 in Akl.t.op.41/1 (Intrudu- zione, Scherzo, Adagio en Presto). Co de Kloet (saxofoon) en Menno Kalmann (piano) willen zich niet in een bepaalde muzikale stroom laten meesleuren, zij hechten aan een eigen kleur. Het duo brengt eigen dynamische composities, zonodig ingeleid door een verhaaltje. Co Menno's traden twee seizoenen op in de door het Buma-fonds georganiseerde Muziek-voor-een-piek-concerten. Van de Tros kregen Co en Menno de Klassiek- Startprijs. Beslissingen van jury's worden altijd aangevochten. Zo ook die van het eerste internationale Liszt- Pianoconcours in Utrecht vorig voorjaar. Volgens criticus nummer een had de 22-jarige Gregorio Nardi moeten winnen, volgens nummer twee de derde prijswinnaar Michael Lewin en volgens nummer drie Martijn van den Hoek. Dat Van den Hoek toch de eerste prijs kreeg, bleek vooral achteraf terecht. In de slijtageslag, die het concours was, had hij zich laten zien als een allround pianist, slagvaardig, virtuoos en

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 27