„tentoonstellingen; tentoonstellingen Ton de Kroon Guido Eckhardt, Jackie Bongers, Enrick Adserè Riba Grafiek bij bedrijven Lex de Meester Richard Beek en Harald Huyser Groepstentoonstelling Wim Krull Gabriëlle Hecker Anneke Ruimschotel Sas Espoir van Constant. 1984, litho Schaatser (1982), litho van Mart Kempers herkennen. Het verstand knarst, want er klopt iets niet. Geen enkel ding kan er in werkelijkheid zo uitzien. Het is een 'onmogelijk ding'. Strikt genomen is er geen sprake van optische misleiding, omdat de beelden in overeenstemming zijn met de dingen, het is de ruimtelijke indruk die het verstand in de knoop doet raken. Galerie Bellamy 19 Vlissingen Na zijn academietijd in Den Bosch bekwaamde Ton de Kroon zich verder in Ateliers 63 in Haarlem. Zijn tekeningen ontstaan uit een wisselwerking tussen grafische middelen, die als tekens verwijzen naar zichzelf, en spirituele associaties, die voortkomen uit herinneringen en een intuïtieve verstandhouding met mensen en dingen, hier en daar betekend als toespelingen op herkenbare fragmenten werkelijk heid. Zijn thema's zijn altijd te vinden in de onmacht van het menselijk bestaan, de onmacht jegens vriend en vriendin, de onmacht om andermans en eigen verdriet te doorgronden. Het onvervulde verlangen, de verwerking van bittere gebeurtenissen. De Kroon pakt dat niet zwaarwichtig en pathetisch op, meent Herbert van Rheeden van het Kunsthistorisch Insti tuut der Amsterdamse universiteit. 'Hij drukt dat beeldend uit in de tekening: een kantwerk van lijnen, dik en dun, fijnzinnig en heftig, schuchter, nerveus kriebelig en wijds gebarend naast dramatische diepzwarte vlekken.' Galerie Marquis Vlissingen Guido Eckhardt toont schilderijen, flinterdun ge schilderde blauwe landschappen, overigens niet ais landschap herkenbaar. Van de Middelburgse Jackie Bongers is keramiek te zien. Van begin jaren 70 tot enkele jaren geleden exposeerde ze op vele plaatsen in Nederland, België en Engeland. Na een drie jaar lange periode van bezinning heeft ze de klei weer in de hand genomen. Ze vormt de klei naar de natuur: paddestoel-achtige dingen, organische groeisels met aardse kleuren. 'Dat ik vanuit natuurvormen werk komt voort uit wat ik in mijn omgeving verloren zie gaan. De natuur is iets waar we heel zuinig op moeten zijn en zorgvuldig mee om moeten gaan.' In sommige gevallen verbreekt Jackie Bongers de harmonie van de keramische vormen door bijvoor beeld staaldraad te gebruiken. De scheuren en plooien hebben met het verval te maken, met het afbraakproces van alle bestaande vormen. Van Enrick Adserè Riba is grafiek te zien. De tentoonstelling heeft de titel Nieuwjaars-salon mee gekregen. Ahrend kantoormeubelen, de NMB-bank, het Strandhotel in Vlissingen Onder de kop Nieuwjaars-salon tonen deze bedrij ven grafiek, die betrokken is van Galerie Petit en de Printshop in Amsterdam. Het is een keus uit de tentoonstelling Grafiek Nu die eind 1986 in het Singer Museum te Laren te zien was. Galerie Marquis koos voor de tentoonstellingen werk van onder meer: Sjoer Bakker, Constant, Jef Diederen, Martin Engelman, Marinus Fuit, Harrie Gerritz, Jeroen Henneman, Pieter Holstein, Ger Lataster, Lucebert, Eric de Nie, Roger Raveel, Guillaume Ie Roy, Enrick Adserè Riba, Hans Andringa, Willy Bellinfante, Laetitia de Haas, Mart Kempers, Piet Klaasse, Dirkje Kuik, Erna van Mondfrans. De Gevangentoren Vlissingen Gebouwen, kunstwerken, fragmenten van bouwsel- ks stukjes kustlandschap, dat zijn de onderwerpen, dié Lex de Meester laat zien. De zwart-wit foto's zijn iets ingekleurd, wat een ietwat vervreemdend effect geeft. Je zou kunnen zeggen dat hij hier en daar de foto-realiteit iets aandikt met wat kleur, ai doende een subjectieve toets aanbrengend in wat op een objectieve registratie lijkt. Lijkt, want een foto is natuurlijk ook altijd al een subjectieve afbeelding van de werkelijkheid. Lex de Meester is free-lance fotojournalist, die ook opdrachten uitvoert voor reclame-bureaus. Galerij Bellemans Axel De Middelburger Richard Beek en de Axelaar Harald Huyser maakten een installatie in een zwarte ruimte. Het is een soort éénpersoons theatervoorstelling: er kan slechts één persoon tegelijk de installatie bekijken. De laatste kijker is, omstreeks half januari Henk Koch, directeur van de Zeeuwse Culturele Raad. Na zijn bezoek is de expositie verleden tijd. Galerie Esprit Clinge Kunstenaars die eerder in Galerie Esprit solo tentoonstellingen hadden zijn met werkstukken vertegenwoordigd. Het zijn Patty Aalbersberg (schil derijen), Frédéric Bootz (schilderijen en aquarellen), Pedro van Esbroeck (beeldhouwwerk), Tiny Kegels (schilderijen en aquarellen), Joz. De Loose (beeld houwwerk en juwelen), André Roelant (schilderijen), Ton Schouten (zeefdrukken), Hendrik van Veenen- daal (aquarellen), Kees Vet (beeldhouwwerk) en Paul de Vilder (schilderijen). Galerie Esprit Clinge De in 1930 in Rotterdam geboren Wim Krull maakt fotografieken. Hij beperkt zich in de hoofdzaak tot zwart-wit macro opnamen van de natuur, waarvan meestal een en soms twee afdrukken bestaan. De grafische achtergrond van Krull speelt in de compo sities een duidelijke rol. Stadhuis Ter neuzen De Westduitse Gabriëlle Hecker geeft bijna fotogra fisch nauwkeurig haar onderwerpen weer. Ze maakt aquarellen van vissen, kreeften, krabben, garnalen, kortom zeedieren. Stadhuis Terneuzen Anneke Ruimschotel uit Middelburg maakt hangen de en losstaande plastieken van touw en staal. Haar werkstukken zijn geïnspireerd door de zee en alles wat daar bij hoort. Het Havenschap Vlissingen heeft orn die reden plastieken van haar op kantoor staan. °e belangstelling van Terneuzen is er om dezelfde reden. 'Dornhai'l Aquarel 50X70 cm. Gabriele Hecker 43 Wim Krull, foto (Galerie Esprit)

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 24