Bedrijfsleven en cultuursector groeien uit noodzaak naar elkaar toe 'Omzet in kunstsector heeft groot effect op andere economische sectoren' Om voor de hand liggende redenen koos de Zeeuwse Culturele Raad als thema voor de Zeeuwse Culturele Dag de relatie tussen cultuur, economie en recreatie. Zes mensen komen op de volgende pagina's over deze relatie aan het woord. Henk Koch, directeur van de Zeeuwse Culturele Raad, toont de stimulerende werking van de cultuur op de economie en de recreatie aan. Gedeputeerde J.B. Ventevogel steunt een meer cultuur- gericht recreatiebeleid van harte, maar in het beleids plan tot 1990 is er nog geen geld voor uitgetrokken. Het zou moeten komen van toeristisch-culturele fondsen. Istvë-n L. Szénéssy, directeur van de Zeeuwse Museum stichting, beheert twee slechtweervoorzieningen die druk door recreanten worden bezocht: het Natuur historisch Museum en het Zeeuws Museum. De natuur liefhebbers komen kunst tegen en de kunstliefhebber natuur. Ineke Jobse, beheerster van de Middelburgse Kunst uitleen, krijgt steeds meer vragen uit het bedrijfsleven. Het inrichten en zelfs kopen van kunstwerken kunnen bedrijven volledig van de belasting aftrekken. Melis Baay, los medewerker van Mooie Moeite, draagt argumenten aan, vanuit zijn bijbelse ethiek, voor steun van het bedrijfsleven voor de kunsten. Klaas Overdam, medewerker van de Culturele Raad Vlissingen, constateert dat er bijna geen bedrijven zijn te vinden die uit idealisme geld geven. Er moet altijd wat tegenover staan. sulturele dag De relatie cultuur economie-recreatie is het onderwerp van de Zeeuwse Culturele Dag, vrijdag 23 januari in de Zeeuwse Bibliotheek Het zal duidelijk zijn waarom de Zeeuwse Culturele Raad, de organisator van de jaar lijkse culturele dag, voor dit onderwerp kiest: de subsidie voor kunst en cultuur lopen terug en culturele instellingen kloppen meer en meer aan bij het bedrijfsleven. Die twee, kunst en bedrijfsleven, waren ook te ver uit elkaar gegroeid. Toch profi teert het bedrijfsleven al jaren flink van de subsi dies voor culturele evenementen. In 1983 kreeg de Amsterdamse kunstsector 505 miljoen aan subsidies. Dat leverde in andere sec toren een omzet op van 815 miljoen gulden, voornamelijk in de hore ca. 'In Zeeland gaat er natuurlijk minder om, maar de verhoudingen zullen hier toch niet veel anders liggen', veron derstelt Henk Koch, directeur van de Zeeuw se Culturele Raad, een adviesorgaan dat ope reert tussen de provincie en de bevolking. Henk Koch over het verband tussen cultuur, recreatie en economie. in Frankrijk, het nieuwe Keulse museum, daar kun je het stedelijk in Amsterdam aan toevoegen en nog een serie andere. Deze musea trekken massa's publiek en hebben een enorme uitstraling in een stad, ook economisch, meent Koch. 'Dat subsidies voor culturele evenementen geen weggegooid geld zijn, zoals iedereen altijd dacht, blijkt uit het rapport Meer dan een miljard. Wetenschappers onderzochten de economische betekenis van kunst en cultuur in Amsterdam en hun conclusies zijn duidelijk. De totale subsidie aan de kunstsector wordt geheel terugverdiend door belastingafdracht en door de afdracht van sociale premies en pensioenpremies van de instellingen. Daar komen dan nog bij de uitgaven van bezoekers en de verdiensten die in de nevensectoren ontstaan. Want de omzet in de kunstsector heefteen groot effect op andere sectoren van de economie. In 1983 ging in de kunstsector 'Wij zijn al jaren bezig om te proberen de provincie dui delijk te maken dat kunst niet alleen in de zachte sector thuishoort en een veel ruimer belang heeft, ook economisch. Kunst brengt ook prestige, wat je eveneens in economische belangen kunt vertalen.' Henk Koch noemt als voor beeld prestigeuze musea, zoals het Centre Pompidou van Amsterdam 505 miljoen om, dat leverde in andere sectoren een omzet op van 815 miljoen, waarvan een flink deel in de horeca. Wat de werkgelegenheid betreft, geeft de kunstsector evenveel werkge legenheid in andere sectoren.' Het zou aardig zijn dit soort zaken ook eens in Zeeland te onderzoeken. Als je dezelfde verhoudingcijfers toepast op bijvoor beeld het Straatfestival Vlissingen dan betekent het dat Vlissingse ondernemers dankzij de vier ton die erin is gestopt een extra omzet van zo'n zeseneenhalve ton hebben. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat hier een soortgelijke verhouding te vinden zal zijn, meent Henk Koch. Tot zover de relatie cultuur-economie, waarover in Zeeland nog geen harde cijfers beschikbaar zijn. geschenk Nu recreatie en cultuur. 'Bij de economische ontwikkeling van Zeeland wordt recreatie steeds belangrijker. De Zeeuwse Culturele Raad vindt dat er een relatie is tussen recreatie- en cultuurbeleid, in die zin dat een goed cultureel klimaat de recreatie kan versterken. Goede culturele voorzieningen bevorderen Zeeland als product. Steeds meer mensen vragen ook om kwaliteit. Dat zie je bijvoor beeld aan de opkomst van winkels met dure artikelen. De mensen willen wel een prijs betalen voor kwaliteit.' 'Recreanten die Zeeland aandoen, komen vooreen groot deel uit de 29 Henk Koch Foto Wim Riemens

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 15