Mona Lisa De tango van onze jeugd nn MlnDELBURGSE SCHOUWBURG 19 is kins en Cathy in Mona Lisa Ten slotte in het kort nog enige informatie over enkele andere films die de komende weken verwacht worden: Mona Lisa en Tango van onze jeugd. Laatstgenoemde rolprent is afkomstig uit de Sovjet Unie. Dankzij een energiek aankoopbeleid van Film International is de vertoning van films uit dergelijk ver van Hollywood gelegen oorden hier geen zeld zaamheid meer. Zo zijn we de laatste jaren getrac- teerd op werk uit Moskou, maar evenzeer op films uit Letland, Litouwen en Georgië. De Tango van onze jeugd komt uit de provincie Armenië. Deze twee jaar oude film van Albert Mkertitsian concentreert zich op het verscheurde gezinsleven van een man die na terugkeer van het front in de Tweede Wereldoorlog thuis niet meer kan aarden. Zijn echtgenote laat hij achter met drie tegen hun volwassenheid aanleunende kinderen en zelf trekt hij in bij een vrouw die bij nader inzien ooit in de oorlog zijn leven had gered. Spectaculair wordt het nooit; op zijn beste momen ten biedt de film een wel aardige observatie van kleine luyden die zich met zuidelijk temperament door alledaagse besognes heenworstelen. Alles bij elkaar blijft deze familie-komedie-met-serieuze-on- dertoon in de herinnering hangen als nogal toneel matig en ouderwets. Het acteren is enigszins over trokken en de cameravoering nogal statisch. Waaruit ze bij Film International de conclusie mogen trekken dat niet alles wat van ver komt goed is. Een aanmerkelijk betere, fittere en meer eigentijdse indruk maakt Mona Lisa, een prachtige film van de Britse regisseur Neil Jordan. Bo Hoskins werd op het afgelopen Cannes-festival verdiend onderscheiden met de acteur-prijs voor zijn schitterende rol als kruimeldief die er moeite mee heeft om na ontslag uit de gevangenis het normale levensritme te hervinden. Bij zijn vrouw hoeft hij niet meer terug te komen en enig uitzicht op een acceptabele baan lijkt er ook niet te zijn. Uiteindelijk vindt hij werk als taxi-chauffeur in dienst van een luxe call-girl. Met deze door de onbekende Cathy Tyson gespeelde vrouw ontwik kelt zich een merkwaardige haat-liefde verhouding en nadat ze eikaars vertrouwen hebben gewonnen, gaan ze samen op zoek naar een ook al in prostitutiekringen verzeild geraakt meisje, met wie Cathy Tyson een soort moeder-dochter relatie onderhoudt. Dat vormt de inleiding tot veel bluesy gefilmde omzwervingen langs nachtclubs en peep-shows in het red light-district van Londen. Zoals ik eerder al vanuit Cannes kon berichten, laat de regisseur (die eerder met het filmsprookje A Company of Wolves een goede indruk maakte) het kille, onpersoonlijke decor heel mooi contrasteren met de onderlinge solidariteit en gevoelens van diepe genegenheid tussen beide hoofdpersonen. Het resultaat hiervan is een pakkende tragi-komedie die een bezoek meer dan waard is. advertentie f

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1987 | | pagina 10