....HET OPBOUWEN VAN EEN EMOTIONELE SPANNING DIE PAST BIJ HET LEVEN IN DE GROTE STEDEN.... Idie haut Die Haut uit Berlijn maakt een enorm kabaal. Bandlid Christoph Dreher verklaarde het muzikaalcon- cept erachter in een uiterst intellectueel stuk, waarin hij uitlegt dat zij vier heel gewone arbeiderskinderen zijn die weinig lezen, graag veel slapen, niet te veel aan sport doen en het liefst ouderwetse gitarenpopmuziek maken. Die Haut wil geen muzikaal amusement verschaffen, wel een geestestoestand scheppen die past bij het leven in de grote steden. Marjoke Roorda vyater into Wine, een opmerkelijke publicatie. Gebo ren op 3 augustus 1922 was Adriana Urwin 64 toen haar boek eerder dit jaar verscheen. Haar eerste stap binnen de schrijverij. Als verantwoordelijke uitgever tekent eejn Engelse firma. Met de hulp van kennissen schreef Adriana Unwin-Steketee in de Engelse taal haar Water jntö Wine. Voor het grootste deel vinden de handelingen plaats in haar geboorteplaats Bors sele. Welbeschouwd vormen de jeugdherinneringen, die het leeuwedeel van haar verhaal in beslag nemen, meer een rapport dan een boekr want de schrijfster noemt iedereen bij de eigen naam. Althans, die 'indruk wekt ze. Vriendelijk mag het vertelde niet heten en het Itykt er zelfs op dat Adriana Unwin in de avond van haar leven een doodsschop verkoopt aan de mensefi die haar jeugd vergalden. Een ppsthume trap narzoals ze ook posthuurri de mensen eert die ze om welke redervdao ook bewonderde. r Oud-Gereformeerden Adriana Urtwin noemde haar boek Water into Wine omdat haar latere leven in niets leek op de ijzeren jaren van haar jeugd. OndanRs deze bijbelse parafra se spreekt ze op de verschillende pagina's haar afkeer uit over de manier waarop cje inwoners van Borsëele het christelijk geloof in praktijk brachten. Keer op keer spreekt ze van 'de strenge sobere Calvinistische basisdoctrine' die vooral de boeren bevolking voorbereidde op de eenwording met God en het eeuwige leven. In haar ogen verving de kerkeraad God op aarde en zag om die reden uiterst nauwgezet toe op het naleven van het opgelegde. Waar afwijking toe leidde, maakte haar vader aan den lijve mee. Hij behoorde tot de Oud-Gerefor meerden eh moest door omstandigheden gedwon gen trouwen met een meisje van de Hervormde Kerk. Tevens at^ste hij over naar haar kerk. Een misstap die zijn kerkgenootschap bestrafte met het uitstoten, van de overtreder. Vader Steketee leed daar onder. Zozeer zelfs dat hij zich als verdoemde ging zien en Zich kwelde met gedachten over hetgeen hem op de Dag des Oordeels te wachten zou staan. Demoni sche visioenen die Adriana een bijna dodelijke angst aanjoegen. Visioenen die haar vader tijd na tijd hysterischer en depressiever maakten en hem vaak nachten achter een naar buiten dreven. Temeer omdat zijn vrouw zich niets gelegen laat liggen aan de bestaande conventies. Ze drijft met veel zakelijk succes een winkel in kruidenierswaren, kleedde zich zoals men dat in de stad deed, kocht een piano en zelfs een radio. Afwijkende stappen die ook haar zusters deden en die ze ook haar twee dochters bijbracht. Haar haast tot waanzin gebrachte vader, maar ook de corrupte en despote dominee en de dunne fagade die het Oud-Gereformeerde geloof in de dagelijkse praktijk blijkt, maken dat Adriana Unwin zweert nopit meer een voet in de kerk te zetten. Ze schetst als zoveel anderen vóór haar een beeld van mensen die tot de zogenoemde zwartekousenkerk behoren. Pijnen, Zwaren. Lieden waarvoor men beducht moet zijn als voor de mótregen. Lieden die met hun dfremaalse kerkgang des zondags meer het tijdelijke dan het eeuwige léven in het oog houden. Wonderwel weten ze overal klinkende munt uit te slaan. Als voorbeeld noemt ze de jaren voor en tijdens de oorlog. 'Gij zult u onderwerpen aan het aardse gezag wat boven u gesteld is' blij kt voor velen een uitnodiging om aan dat gezag wat te verdienen. Om het zelfs te dienen. Aanvankelijk beschouwd als verraders keren ze na het uitzitten van een gevange nisstraf, waarmee ze voor hun collaboratie boete deden, weer terug in de gemeenschap die er na een 'foei toch' nooit meer over spreekt. Tussen die mensen leefde Adriana Unwin en ze voelde het als 'de dagen beklimmen als bergen, de nachten door kruisen als kille, zonloze woestijnen.' Laterzou ze uit protest weglopen, in het eerste jaar van de oorlog. Weg uit Borssele om als hulp in de huishouding te gaan werken in Hilversum. Dag des Oordeels Maar ze aardt er niet en keert na een ruim jaar terug naar Zeeland. Een tweede kans tot ontsnappen doet zich voor tijdens de bevrijding, wanneer de Engelsen de legers van Hitier verdrijven. Onder de bevrijders bevindt zich haar bevrijder in de persoon van J.J.F. Unwin, afkomstig uit de Londense wijk Ëastend en met wie ze op 28 mei 1946 trouwt. Over hoe ze haar bevrijder eigenlijk ontmoette, blijft Adriana Unwin vaag en gaat er veel minder op in dan op andere, relatief gezien onbelangrijker gebeurtenissen. Het valt tevens op dat ze haar man door heel het boek nooit bij zijn echte naam noemt. Ze noemt hem althans Tone. Een naam die geen verband houdt met de initialen J.J.F. WB'beschöuwd rept ze met geen woord over de ontmoeting, over wat er aan vooraf ging, hoe het gebeurde, hoe het verging. Dat roept de vraag op of Adriana Unwin inderdaad uit liefde met haar Engelsman tróuwde of dat ze bij hem bleef, omdat zijn nationaliteit haarde kans gaf Borssele voorgoed de rug toe te keren. Want zou ze die kans voorbij laten gaan, dan zou haar leven vast en zeker een andere richting opgaan. Na de dood van haar moeder in de bevrijdingsjaren, wilde haar vader dat ze hem zou helpen in de huishouding en zich zou voegen naar de wetten en regels van de Oud-Gereformeerden waar hij als weduwnaar terugkeerde. De kans op een ander en vooral beter leven zou haar dan voorgoed ontglip pen. Zou ze zich een nieuw leven wensen dan slaagde de opzet niet. Want helemaal raakte ze de invloed van het Zeeuwse niet kwijt. Ook niet in Londen waar ze korf na haar huwelijk ging wonen. Ze streeft naar maatschappelijk aanzien en vermeldt trots dat ze tot de Engelse 'nieuwe middenklasse' behoort. Kinde ren kreeg ze niet. fn haar boek vertelt ze daar in elk geval niet over. Wellicht dat ze om die reden vele avondcursussen volgde. Stappen op de weg naar Water into Wine. Haar Engelsman en haar kennis konden haar niet bevrijden van het Zeeuwse Calvi nisme. Adriana Unwin voelt zich weliswaar veilig in haar Engelse Nederlands ingerichte woonkamer maar die veiligheid omschrijft ze met: hier zal de Dag des Oordeels nooit plaats vinden. En zo refereert ze vaker aan het protestantse christendom, aan het Oude Testament uit de Staten vertaling, aan £fe Calvinistische doctrine. En toch.... Qoit wil ze weer terug naar Zeeland, naar Borssele. 'Maar', scferifft z-e in de laatste regels: 'Als ik ooit doodga, wil iemand alsjeblieft dit doen: Ga naar de pelden KSm ovér de kruin van de dijk naar de waterkant, Öp een avond vroeg in juni. Wacht tot het tij keert. Wanneer een eierschaal van stilte een doodskleed over de zee legt. Wanneer het heelal buigt, strak van spanning. Wanneer het loven opgaat "in de dood. Verstrooi mijn as over het zachte, zilveren, oppervlak van de wateren. En dan -alle bergen zullen zijn beklommen. Alles zal zijn zoals het was. In den beginne.' Water into Wine; Adriana Unwin; tekst en tekeningen; 188 pagina's; ISBN 09511606.0.5; Indien niet voorradig bij de boekhandel: Seagull Publishing, 123 Belle Vue Road, Ipswich, IP4 2RD Suffolk, England. Die Haut Foto Petra Gall 'Er zijn in Berlijn geen garages om muziek in te maken, dus men kan ons nooit een garageband noemen.' Christoph Dreher, bezielende bassist van die Haut. Wat is dan wel de titel waaronder de muziek van Die Haut valt te benoemen? Een greep uit de recensies die bij voorgaande optredens geschreven werden: 'Een soort punkver sie van The Shadows', 'Harde groezelige, rauwe grotestadsmuziek vol schrille, krasserige dissonan ten', 'Onvervalste surfmuziek', 'Kinderen van de hypertechnologie, erfgenamen van de punk, de betonmuziek en de free-jazz'. Aldus NRC, Volkskrant en Le Monde. Engelse en Duitse bladen hanteren analoge be schrijvingen. Blijkbaar schiet het normale rock 'n roll-jargon tekort om deze muzikanten uit de Berlijn- se 'Szene' te omschrijven. En toch gaan allerlei moderne muziekmensen bij voorkeur samenwerkin gen aan met Duitsers. Lydia Lunch nam met Die Haut op, Nick Cave werkte met Die Haut en met Einstür- zende Neubauten, Jah Wobble maakt platen met Honger Czukay, Surplus Stock verhuisde als hele Engelse band naar de bondsrepubliek en heel recent verzorgde Conny Plank de opnames van een grote nieuwe Franse ster: Sappho. Het voert te ver om de voltallige poptraditie van West-Duitsland hiet te bespreken, maar er bestaat naast de zompige Krautrock en de melige Neue Welle een ploeg artistiek interessante popmuzikan ten. Om zich te onderscheiden hanteren zij elitaire filosofieën en ideologieën. Terug naar Die Haut: de band bestaat uit drie gitaristen en een drummer. Zij hebben zich ver noemd naar het boek 'La Pelle' van Curzio Malaparte. Dit boek speelt aan het eind van de tweede wereld oorlog in Italië wanneer de Amerikaanse G.l.'s het fascisme komen opruimen. Dan blijkt dat heel wat mensen eieren voor hun geld kiezen door samen te werken met de geallieerden en zo 'hun huid redden'. Daarnaast heeft Christoph Dreher onder het pseu doniem P.H. Reherd een manifest geschreven over het muzikale concept achter Die Haut: Konservatie- ve Metropolen Extremismus. Een stuk van 400 woorden waarin op een zeer hoog abstraktieniveau wordt uitgelegd dat zij vier hele gewone arbeiders kinderen zijn die weinig lezen, graag veel slapen, niet te veel aan sport doen en het liefst ouderwetse gitarenpopmuziek maken. Aan film worden de mees te woorden gewijd ook al beweert Dreher, dat hij en zijn collega's het liefst naar Dallas kijken. Daar komt de aap uit de mouw, Dreher is cineast (hij maakte o.a. de film 'Okay, okay, Der moderne Tanz') en ook andere bandleden werkten in de filmwereld, als bijvoorbeeld cameraman. Het geluid van Die Haut is geen rockconcert maar een muzikale film. Doe tijdens hun optreden je ogen dicht en er doemen beelden op van cowboys in suburbia, zeerovers in de binnenstad of stadsindia- nen in de Grand Canyon. Doe je ogen weer open en er staan op het podium vier zwart geklede jonge mannen die achteloos met een sigaretje in de mondhoek een enorm kabaal maken. Christoph Dreher hierover: 'Waar het ons omgaat is niet zozeer muzikaal amusement te verschaffen als wel het opbouwen van een bepaalde emotionele spanning, het creëren van een environment, een geestestoestand die past bij het leven in de grote steden van Europa.' Eind augustus kwam er een nieuwe EP uit van Die Haut: Fandango. Volgens de laatste berichten is de huidige opstelling als volgt: Jochen Arbeit - gitaar; Christoph Dreher - bas; Rainer Ling - gitaar, Remo Park - gitaar en Thomas Wydler - drums. Het ligt inde bedoeling om spoedig met een muziekcassette te komen 'Hardless body in topless bar' waarin de band zich weer van een totaal andere zijde laat kennen. Tl november 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 9