restaurant I iet groot 'T KELDERTJE leeftijd bracht de in Elfeeïènd wonende Adriana Unwin het boek Water into Wine uit, waarin ze vooral haar jeugd in Borssele Ze rekent niet zozeer af met die periode, ze neemt veeleer wraak op de mensen en het geloof die haar jeugd 'IK BEKLOM DE DAGEN ALS BERGEN. IK DOORKRUISTE DE NACHTEN ALS KILLE ZONLOZE WOESTIJNEN' water into wine Eigenaar: R. H. Henderikse Damplein 13, 4331 GC Middelburg Telefoon 01180-26764 Restaurant Smallekade J3,Bellamppark. VlissingBsn. 1ÜH!1 hootenanny! PfW spel waarin leven en dood elkaar de hand lijken te geven. 'Geheim' gaat in op het onderwerp incest. Het spel vangt aan op het moment waarop de dochter het aan de moeder vertelt. Zodra het geheim het licht ziet, komt er een einde aan het gezinsleven. 'Zowel de dochter als de moeder zullen elk hun keuze moeten maken', verklaart Twijnstra. 'Op de achtergrond spelen de vader en de broer maar het werkelijke spel speelt zich tussen de vrouwen af. Zij zullen de uiteindelijke beslissing nemen en iedereen persoon lijke oplossing moeten zien te vinden'. In 'Zachte warmte' passeert een vriendschap tussen een valide meisje en een invalide jongen de revue. De jongen verwacht het meisje voor de avond en hoopt dat hun vriendschap zich ook daarna zal ontwikke len. Met dit spel wil Twijnstra de vraag bij het publiek oproepen: 'Wie is er nu meer gehandicapt? Hij die niet met zijn beperkingen kan omgaan of zij die niet met de beperkingen van een ander kan omgaan?' advertentie wanneer bijzondere prestaties bewondering opwekken.... DE KEUKEN IS GEOPEND VAN l J4.00~ZZ.00 RESERVERINGEN 0l)8é-)7l6Z Tot aan de Tweede Wereldoorlog wist een boer of een visser heel preciesj wat het leven van hem eiste. En zodoende wist hij ook heet precies wat hem te wachten stond in de tijd die hij op aarde toegemeten kreeg. Veelal behoorde hij tot een kerk die hem nauwkeurig voorschreef hoe hij tegenover belang* rijke levensvragen moest staan. Nieuws over wat er in de wereld omging, vernam hij 's zondags na de '■verplichte kerkgangen. De zondag gaf hem door gaans de enige momenten in de week waarop hij met anderen buiten zijh goziti in aanraking kwam. Het plaatselijk café zou hem etnige afleiding kunnen bio-ien, maar de regels die de.kerk hem oplegde, verboden hem meestal een bezoek aan dergelijke gelegenheden. Én daar hield hij zich aan, want de waarden en normen van de kerk en de omgeving waarin die invloed uitoefende, lieten dwalingen niet toe. Alles en iedereen kreeg bij het verschijnen op deze aarde van de God van Abraham en Izaak een eigen plaats toebedeeld. Niets veroorloofde ook maar de geringste afwijking. Want de Heere zag dat het goed was. Later, veel later, toen de pijnen van de Tweede Wereldoorlog langzaam aan verstilden en de nieuwe zeden van de haoorlogse tijd zelfs tot in de verste uithoek waaiden, toen beschreven sommigen de ijzeren jarén in boeken on in artikelen. Soms vanuit een afstandelijke studie met cijfers en vergelijkingen waarbij de ene deskundige de andere citeerde, bijviel ©f juist afviel. Sommigen, zonen of dochters van een boer of een visser, beschreven de ijzeren jaren vanuit hun herinneringen. Soms moeizaam en soms nau welijks in staat om de hardst» herinneringen zelfs zoveel jaar nadien in woorden gestalte te geven. En zodoende met luider stemme zwijgend; de lezer onderdompelen in een oorverdovende stilte. Alleszins menselijke herinneringen, maar herinne ringen vervagen in de loop van de jaren en alleen het meest sprekende blijft enigszins onaangetast over eind staan. Maar hetgeen aanleiding gaf tot dergelij ke herinneringen ontstaat in ieders persoonlijke visie. Uit hoe iemand de werkelijkheid ziet en ondergaat en het vergelijkt met zijn eigen leven en welzijn. Zodoende kan het haast niet anders of 'de waarheid' blijft 'mijn waarheid'. 'Mijn waarheid', niet 'de waarheid' beschrijft Adriana Cornelia Unwin, geboren Steketee in haar boek Ni ta j ■Mm» s Theater Rozijn, zij het niet volledig Hij wacht op een taxi. De twee kinderen komen eerder thuis dan hij verwachtte en zij verstoren als het ware het afscheid tussen de vader en de moeder. Het schijnt dat het gezin de voorgaande dag al afscheid van elkaar nam. De kinderen reageren allebei erg verschillend op de vader en het spel toont in kleine details de wisselende gevoelens die de beide kinderen ondergaan. 'Risk' behandelt het thema zelfmoord. Volgens Twijnstra verdriedubbelde sinds 1950 het aantal zelfmoorden bij jongeren tot vijfentwintig jaar. In dit spel vinden drie jongeren dat het leven hen niets meer kan bieden en besluiten om er gezamelijk een eind aan te maken. Echt gezamelijk blijkt het genomen besluit niet, want één van hen twijfelt en belandt daardoor in een aparte positie ten opzicht van de andere twee. 'Juist het feit dat ze het met z'n drieën doen', stelt Twijnstra, 'maakt twijfelachtig of ze wel echt gemoti veerd zijn of voor elkaar niet willen onderdoen in durf. Maar ondanks dat ze niet alleen zijn, zijn ze meer eenzaam dan ooit. Een zeer eigentijds docu mentvan desillussieen persoonlijke verwachtingen'. In 'Uitverkoop' laat Twijnstra de toeschouwer kennis maken met een heröinehoertje. Terwijl ze op klanten wacht, spreekt ze met de zaal. Ze stelt de schijnhei ligheid aan de orde van de zogenaamde nette mensen. Ze vindt ze bekrompen en huichelachtig. 'Een rauw en ontroerend beeld', licht Twijnstra toe, 'waarbij de scheidingslijn tussen fatsoen en anar chie, tussen goed en kwaad wordt opgeheven en langzaam verandert in een mensbeeld, waarbinnen het persoonlijk geweten het voornaamste richtsnoer is'. Gehandicapt 'Mark' vertelt het verhaal van twee jongens die elkaar in het ziekenhuis ontmoeten. Mark ligt daar al geruime tijd en zal volgens de verwachting niet lang meer leven. Wouter onderging een eenvoudige operatie en vetrekt spoedig weer naar huis. Het spel laat twee uiteenlopende werelden en karakters zien die botsen en weer begrijpen. Het onontkoombare lot van Mark en de toekomstverwachting van Wouter maken naar Twijnstra meent het leven tot een relatief november 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 8