Vrijdag 21 november is het uit jongeren samen gestelde Theater Rozijn in Middelburg met het muziektheater Hootenanny! De leden maakten de voorstelling zelf, in op dracht van de CJP- organisatie. Het Cultu reel Jeugd Paspoort bestaat 25 jaar en de toernee van Hoote nanny! maakt deel uit van de viering. Zelfmoord, vriend schap, incest, heroïne verslaving en vitale dans en muziek. VITALE DANS EN MUZIEK MAKEN ZWARE KOST VOOR JONGEREN VERTEERBAAR hootenanny! hootenanny! Retorische vraag Jean Quist ons jubileum. Maar andere vormen van deskundig heidsbevordering en stimulering zullen we ook gebruiken. We denken dan bijvoorbeeld aan studie dagen.' Zwaar mag de kost heten die het CJP opdient onder de titel Hootenanny! Een voorstelling die op 21 november de Stadsschouwburg in Middelburg aan doet. Scheiding, zelfmoord, drugsverslaving, dode lijke ziekte, incest, invaliditeit. Daarover handelt Hootenanny! 'Inderdaad zware kost die we aan jongeren voorstellen', zegt Hagens. 'In het begin dacht ik ook: moet dat nou zo nodig? Maar tijdens de verschillende proefvoorstellingen bleek duidelijk dat we iets boden wat het jongerenpubliek interesseer de. Ze vonden de voorstelling steeds spannender en op een gegeven moment kon je een speld horen vallen. Reden dat we ermee doorgingen. Ik vind dat we de problemen uit Hootenanny zonder probleem aan jongeren kunnen voorstellen. Temeer omdat ze zelf voor die onderwerpen kozen. En de voorstellen de groep bestaat uit jongeren. Het heet Theater Rozijn. Dat riep in 1984 via de radio en de pers jongeren op om deel te nemen aan een experimente le theateropleiding. In principe kon iedereen zich aanmelden. Theater Rozijn richtte zich vooral op jongeren die door persoonlijke omstandigheden of J door moeilijkheden met het onderwijs niet via de gebruikelijke weg aan hun toekomst konden bou-* wen. Daarmee wilden ze een reeële afspiegeling van" de maatschappij krijgen.' Dromen en idealen Op deze oproep kwamen enkele honderden reacties. Toen de oproep later ook nog het scherm van de televisie passeerde, steeg het aantal belangstellen den tot enige duizenden. Selecties en audities dunden de overvloed uit tot zevenentwintig perso nen. Zij ontvingen het beloofde onderricht in de technieken van het theater. Daaronder vielen lessen in toneelspelen, dansen, zingen en mime. Verder kregen de zevenentwintig uitverkorenen een hand leiding aangeboden als hulp bij het krijgen van inzicht in hun eigen belevingswereld. Die moesten ze zo helder en duidelijk mogelijk vorm geven. Daarvoor vertelden ze verhalen met een persoonlijke karakter, improviseerden ze, maakten ze eigen werkstukken en legden zogenoemde 'proeven van zelfstandigheid' af. Bij dat onderdeel verzorgden de jongeren een eigen presentatie van zelf gemaakte teksten en muziek voor een eigen decor en onder eigen licht. Op die manier ontstond uit de aanvanke lijke losse verzameling geselecteerden een hechte groep van sterk gemotiveerde mensen die zich in staat achtten om op een professionele manier theatervoorstellingen te maken. Langs deze weg realiseerden deze jongeren hun dromen en idealen. Dromen en idealen van het theater waar de meesten van hen normaal gesproken nooit veel verder zouden komen dan de stoelenrijen voor het podium of de dienstingang erachter. Hun opleiding voorzag niet in een plaats op een toneel school vanwaar ze op het podium zelf konden stappen. Zo ontstond Hootenanny! Volgens regis seur en tekstschrijver Theije Twijnstra van Theater Rozijn indrukken 'van jonge mensen, uit alle delen van het land, weg van thuis en veiligheid, alleen in ®en nieuwe stad op een klein kamertje en elke dag 'eren te vechten om je ideaal waar te maken. Het is deze achtergrond en het feit dat zoveel verschillende rnensen met evenveel verschillende achtergronden, tamilieomstandigheden, persoonlijke moeilijkheden en eigenaardigheden, dat al deze mensen deze Periode zeer intensief met elkaar hebben doorge maakt, dat alles bij elkaar maakt de uitstraling van deze productie tot een heel levensechte gebeurte nis.' Naar Twijnstra zegt, bestaat de voorstelling Hooten anny! uit een bonte afwisseling van muziek, dans, toneel en zang. De verscheidenheid zit naar zijn mening vooral in het aanbod van zeer openhartige en realistische scenes aan de ene kant en vitale dans en muziek aan de andere. Muziek en dans ziet Twijnstra als emotionele rustpunten in de voorstelling. Ze geven de bezoekers even de gelegenheid om bij te komen van de emoties welke in de scènes spelen. Onderwerpen over scheiding, over zelfmoord, over heroïneverslaving, over vriendschap en ook over incest, over invaliditeit en over sexualiteit. Zware onderwerpen vindt ook Twijnstra. Maar het kan, want zijn theatergezelschap brengt ze op een eerlijke en persoonlijke manier. Zodanig dat ze de bezoeker tot nadenken stemmen en hem er haast toe dwingen er met anderen over te praten. Op die manier krijgen de bezoekers een ruimer inzicht in menselijke situaties en meer begrip voor anderen, zegt Twijnstra in zijn toelichting. In die toelichting stelt Twijnstra namens het publiek: 'Wat somber allemaal, zo zwart is de wereld toch niet?' Die retorische vraag pareert hij met :'in de eerste plaats is de voorstelling in totaliteit beslist niet somber, maar leest u nu alle toneelscènes achter elkaar zonderde meer showachtige onderbrekingen met prachtige kostuums, ingenieuze belichting en bijzonder goede muziek. In de tweede plaats vinden we de scènes niet somber door de inhoud maar juist door het vele verzwijgen van dergelijke onderwerpen zijn ze vaak somber en triest. Alleen door de steen op te tillen en de schaduwzijde van het bestaan te erkennen, kan er werkelijk iets veranderen. Jonge ren hebben de toekomst, maar laten ze deze toekomst kunnen bouwen op zelfkennis en inzicht in de menselijke natuur'. Die harde confrontaties vatte Twijnstra ter lering samen in een lesbrief die hij toestuurt aan scholen in de gemeente waar zijn productie op de planken komt. Excuseren 'Hootenanny' bestaat uit korte scènes die aanvangen op het punt waar het om gaat. Ze laten de crises zien waarin een mens soms terecht komt en bieden op zich geen enkel houvast, geen enkele oplossing. De toeschouwer beleeft die situatie mee en zal voor zichzelf een conclusie moeten trekken, zelf een oplossing bedenken.Alleen de eigen persoonlijke keuze leert iemand de eigen verantwoordelijkheid onder ogen te zien. Want alleen daarop kan iemand zelf beslissingen nemen. Naar Twijnstra meent mag niemand zich excuseren met omstandigheden of situaties waarin hij opgroeide, maar moet zichzelf te allen tijde verantwoordelijk stellen. Dat vormt vol gens hem de boodschap. Dezelfde boodschap die, zoals Twijnstra meent de medewerkers van Theater Rozijn zich eigen maak ten. Want zetten zij immers niet de stap naar de experimentele opleiding waarmee ze al hun bekende en veilige schepen achter zich verbrandden? Het eerste spel van 'Hootenanny' draagt de titel 'Verandering'. Daarin stelt Theater Rozijn een mo dern gezin voor: een vader, een moeder, twee kinderen. De vader verlaat de moeder en de twee kinderen. Het waarom doet volgens de beschrijving niet ter zake. Het spel laat alleen het moment zien waarop de vader zich gereed acht om te vertrekken. november 13 Schouwburg Middelburg: HOOTENANNY! vrij. 21 nov. 20.00 uur. Het Cultureel Jongeren Paspoort, oftewel het CJP zoals het doorgaans heet, bestaat vijfentwintig jaar. De organisatie achter het CJP viert dat ondermeer met een productiervan Theater Rozijn die onder de titel Hootenanny! negenentwintig schouwburgen in den lande afreist. Naar het CJP meent cultuur die vooral jongeren tot zesentwintig aanspreekt. Die jongeren denkt het CJP vooral te vinden in jongeren centra. Twintig daarvan geven voortaan CJP-korting op toegangsprijzen. Tot het einde van november toert de organisatie met een speciaal programma langs die centra, 't Beest in Goes opent voor die gebeurte nis op 29 november de deur. Dan treden op de toneelgroep The Phone Booth, Garfield, Venetian Blind, The Ruby Chain, popdichteres Diana Ozon en Fatal Flowers. Moderne genoegens van artiesten die zich grotendeels in de marge ophouden. Volgens directeur Annemiek Hagens van de landelijke fede ratie CJP een stroming diedichter bij de jongeren, de klanten van het CJP, moet komen. Want meer dan jazz of klassiek of ballet behoort dat tot de zoge noemde jongerencultuur. 'Wij hebben een grote kennis in huis over jongeren cultuur', stelt Hagens. 'Die gaan wij meer naar buiten I brengen. Wij zullen ons in de toekomst presenteren als bron van hulp en advies voor de beleidsmakers. De eerste aanzet gaf het symposium in het kader van 1 Scène uit Hootenanny door Theater Rozijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 7