T D Hinderik de Groot maakt het soort thea ter dat vooral voor het oog bedoeld is. In zijn laatste voor stelling, Glas, is alles, op de spelers en een enkel voorwerp na, van al of niet spiegelend glas. Werkelijkheid en illusie raken ver ward in dit koele, maar zeer beeldende theater. l DE VERBEELDING IN GLAS aan de hand van de haas glas Marian Buijs en derde is het tekenen een gebaar. Een gebaar dat niet noodzakelijkerwijze betekenis wil produce ren. Op zichzelf gericht loopt het niet analoog aan een vooropgezet idee, plan of bedoeling. I k zou de rest van mijn leven er aan kunnen besteden, enkel en alleen een haas of een hand te tekenen. Hoe langer aan iets gewerkt wordt, des te meer men zich bewust wordt van de complexiteit en de feitelijke ongrijpbaarheid van de dingen. Wat hier bedoeld wordt is natuurlijk niet een onmacht ten op zichte van een fotografische natura lisme, maar ongeveer dit: het conflict tussen de intensieve ervaring van de werkelijkheid en het zien. En dat dan weer zichtbaar maken in het werk. Tekenkunst is dan ook enkel denkbaar in de geschiedenis van de tekenkunst. e werkplaats en de moeilijke vraag: wat wil j|< laten zien wat verborgen houden? Wat vraag ik van de haas en wat vraagt de haas van mij? Soms verloopt dat alles zeer moeizaam. Ik sprak dikwijls met grote woede tegen de haas, maar ik ben en was nooit opgehouden in zijn bestaan te geloven. Was hij onvindbaar, omdat ik zélf verward was dan zocht ik de schuilplaats op; de loofhut en hield me weg. Als achter een masker. Wilde zo niet gezien worden. Daar droom ik, verzin ik de haas. Misschien ook om de loofhut aan te laten vreten, zodat ik me, zonder eigen toedoen wel bloot moet geven. 'Jager kun je worden', aldus mijn grootvader, 'voor stroper moet je in de wieg gelegd zijn.' Stropers zijn fout volk. ik ben een geboren stroper. En is het papier niet de dubbelzinnige plek waar stroper en haas doen wat gedaan moet worden? En is de rol van de kunst niet veeleer een gebeuren te zijn dan een handeling, een gebeurtenis op te roepen? 10 november Beeldend theatermaker Hinderik de Groot vindt zijn inspiratie in de dingen die hij om zich heen ziet. Begonnen als poppenspeler, groeiden zijn poppen in 'Schillen' uit tot levensgrote figuren. Gefascineerd door de rand van een trottoir, ontwikkelde zich deze fascinatie tot 'Stoeprand', zijn vorige produktie waarin het decor bestond uit een gigantische stoep, zo groot dat het in vrijwel geen enkel theater tot zijn recht kwam. Zijn nieuwste produktie draagt de toepasselijke titel 'Glas' en de voorstelling heeft precies dezelfde eigenschappen als de stof uit de titel. Beiden zijn koud en kil, hard maar kwetsbaar, doorzichtig én weerspiegelend, betoverend om te zien en zeer tot de verbeelding sprekend. Hinderik de Groot heeft kans gezien zijn materiaal op alle mogelijke manieren toe te passen en iedere eigenschap theatraal uit te buiten. Behalve de spelers zelf en een enkel requisiet, bestaat alles uit glas. De vloer is uiteraard doorzich tig en eronder bewegen zich mannen en vrouwen op wonderlijke verrijdbare ligelementen razendsnel voort. Ze schieten als vissen voorbij. De illusie in het theater is al direct na binnenkomst volledig en onontkoombaar aanwezig. We zien strak meubilair staan voor een grote spiegelwand die, zoals later zal blijken, op zijn beurt ook weer doorzichtig is. Met de uiterste zorg is het meubilair gehalveerd, zodat slechts de helft van wat je ziet tastbaar aanwezig is, de rest is slechts weerspiegeling. Illusie, herinnering? Dromen en fantasieën spelen zich in allerlei gedaantes af. Voortdurend bevindt zich diegene die of datgene dat tastbaar aanwezig lijkt, in een andere ruimte die door een glazen wand van de hoofdpersoon wordt afge scheiden. De drie vrouwenfiguren blijven onbereikbaarvoorde man, ze verschuilen zich of worden door hem zelf ingesloten.' Net zoals hij (de mens?) zich ook onophoudelijk in zelfgekozen gevangenschap be vindt. Het isolement blijft, ook in het filmpje waarin kinderen in een glazen klimrek spelen. Eén jongetje is verlegen met zijn naakte lijf. Hinderik zelf? Als het gefilmde klimrek even later in werkelijkheid verschijnt, nemen de vrouwen de plaatsen van de kinderen in. De man keert zich af, maar staart voor het eerst langdurig in de spiegel, die hij vervolgens betreedt. Is dit misschien de oplossing? Los van de eventuele boodschap die iedere kijker er trouwens naar eigen believen in kan ontdekken, is Glas vooral een oogstrelende belevenis. De Groot toont zich een meester in de estetiek. De begeleidende muziek draagt nog een steentje bij, maar de zinnen worden niet echt geraakt. Het ware drama blijft uit. Warmte of werkelijke emoties ontbreken. Maar ondanks dat blijkt Hinderik de Groot een uniek theatermaker die de internationale erkenning die hem geleidelijk aan ten deel valt, ten volle verdient. Scène uit Glas van Studio Hinderik Schouwburg Middelburg: GLAS wo. 5 nov. 20.30 uur. november 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 6