H T. T AAN DE HAND VAN DE HAAS Vrij plotseling speelde de haas een belangrijke rol in zijn teke ningen en schil derijen. De haas moést erop, dat was zeker, maar het duurde nogal I voordat hem dui delijk werd waar om. j Ooit geziene jachttaferelen, de i sokjes van de gevilde haas, de haas als slachtof fer en op een ander niveau de haas als symbool van onschuld en kwetsbaarheid. Maar, de haas staat voor veel meer. 'Ik zal er nog wel een paar jaar mee bezig zijn', ver wacht Peer van Meer. In Galerie Bellamy 19 in Vlissingen zijn tekeningen van de Middelburger te zien, als onder deel van de ten toonstellingen reeks Accent Tekenen- aan de hand van de haas: aan de hand van de haas peer van Meer De drinker en de haas 8 november (bij wijze van schrijven) I n een vertelling van de Japanse schrijver Yukio Mishima is een beeld te vinden van de vervlechting der innigste gevoelens en de waarneming van de buitenwereld. Bij een ontmoeting van de hoofdrol speler en de enige mens die hij liefheeft, herinnert hij zich een papieren zakdoekje wat zij altijd bij zich draagt en dat vaak dichtgevouwen op de grond ligt. Tegen de achtergrond van het zakdoekje leven zijn herinneringen op. terwijl zij dansten raakte hij, van tijd tot tijd, zacht de warme plooien in het papier aan en bracht het tot ritselen. Een glimlach, vertrouwd en toch op de hoede gezien te worden, kwam op hun lippen. En als het eerste morgenlicht door de melkglazen ramen van de hotelkamer viel, belichtte dat het papier op de vloer en zij beleefden het aanbreken van de dag aan het vierkant van papier. En wanneer zij ruzie maakten, dikwijls, lag het papier in de ruimte, een helder teken op de matten....' et papier wordt tot -wit- venster waar door heen men het universum ziet en waar het universum de kijker vindt. Zo sluiten de gevoelens zich aaneen tegen een achtergrond en wandelen met de kijker door een nieuw ontstane wereld, die door de herinnering telkens weer kan worden opgeroepen. Sinds de Renaissance word de tekening op een blad als het eerste en meest onfeilbare beschouwd. Vasari. I llusie is een zaak van feiten. De feiten zijn: de al tekenende, gevonden beelden. Van mondo interno naar designo externo Tekeningen zijn nauwelijks voltooide werken. Veeleer reflecties op een mentaal bezig zijn. Een werk dat aan de gang is, geen uiteindelijke uitspraak. Verkenning. Een soms aarzelende poging te zien wat niet eerder gezien was. De hand beweegt over het papier. Zoekt evenwicht, probeert zoekend de ruimte te beheer sen. Verkent wat van tevoren onbekend was. Wat is er te verkennen? Uiteen te zetten? Iedere tekening zet het tekenen zelf uiteen, hoe Impliciet dan ook. De lijnen zijn niet een uiteindelijke definitie van een vorm. De hand voert de lijn. Tekenend alles wat ik had kunnen weten en waarover ik toch verbaasd ben. Alles wat ik verwacht had en niet zag ontstaan. Het is een ritueel, op zichzelf gericht. Het is een gesloten vorm van gedrag en zij die niet zijn ingewijd, hebben er geen deel aan. Zij kunnen enkel het raadsel gadeslaan. Maar de tekenaar tekent wat er niet is of het er is. De tekenaar bevraagt het papier, de antwoorden worden met eenvoudige middelen vastgelegd. Niets word geweerd. Zelfs het allerminste gekrabbel zwijgt niet langer, als het leven weet vast te houden. Soms zo iel, zo breekbaar dat het geen gewicht lijkt te hebben. Het staat op het punt het blad te verlaten. Verdampt wat er gedroomd is en tot ontwaken gebracht tussen de strepen en krassen. Want elke lijn drukt beweeglijkheid uit; een tijdsver loop. Soms is de lijn autonoom, losgeraakt. De hand vliegt uit de voorgenomen bocht. Soms is het ook niet meer bijvoorbeeld de haas die me nieuwsgierig maakt, doch de lijn zelf. De tekenaar is het haasje, de lijn gaat met de verliefde hand aan de haal. De hand laat zich gewillig verleiden en de lijn raakt uit zijn verband. Soms is de lijn niet meer dan een handeling vergelijkbaar met het zwerven, het slenteren. Niet lusteloos, maar zonder omschreven doel. Ze is geen verlangen meer thuis te zijn in een haas. Soms keert ze echter terug naar de haas, ontdaan van de haas. Bij de tekening, waarop hij ontbreekt is de strop losgeschoten; was hij niet voor mij bestemd. Onbe reikbaar als mijn eigen gezicht in de spiegel. Soms is het of ik in mijn drift de haas wil verzwijgen. Enkel middels mijn handschrift een warspoor wil maken. Of ik hem niet aan kan en hij alleen maar tegen mij zegt 'schrijf: woede, drift, warspoor!!' Soms speel ik voor stokhaas. Stel me op voor het papier, krijt in de hand. Wacht stokstijf of hij in de buurt wil komen. Een paar welgemikte strepen en ik heb hem. ekenen kan formeel gezien in drie blokken opgedeeld worden. Ten eerste als visuele verbeel ding van bijvoorbeeld structuuranalyse. Tekenen als informatie; het uiteen zetten van het tonale verloop tussen zwart en wit of de verandering in kleur. Het verband tonen van systematische of toevallige mutaties. Tekenen is tegelijk het aanbrengen van een maat en verhoudingensysteem. Hoe groot moet de haas zijn als ik hem naast een paard zet. Bepaling van hoe iets er uit moet zien, ondubbelzinnigheid, helder. Het tekenen is hier de meest directe beschrijving van de relatie idee—ding. De persoonlijke signatuur staat op het achterplan, daar zij de helderheid kan verstoren. en tweede is tekenen simpelweg het maken van een teken en het maken van een teken is een poging begrip te wekken. Men wenkt iemand door het maken van een teken. Dit teken loopt analoog aan een algemeen bekend begrip. Galerie Bellamy 19 Vlissingen: tekeningen PEER VAN MEER 1 t/m 26 nov. Opening: za 1 nov. 15.00 uur. Inovember 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 5