TISWEERVIDEOWEER WOODY ALLEN STOEIT MET LIEFDE EN RELIQIE Vul ze met videofilms uit het assortiment van CIIMEREIMT CINERENT HEEFT HET BESTE VOOR UW VIDEORECORDER Een jaar nadat The Purple Rose of Caïro alom werd bejubeld als een van de charmantste en evenwichtigste komedies die Woody Allen tot dan toe vervaardigd had, kunnen we bij de Zeeuwse première van Hannah and her Sisters met een gelijksoortig verhaal komen, want deze veertiende film van Allen is van hetzelfde hoge niveau. paulcox Vroeg donker, kil, tijd om de waakvlam te ontsteken, kortom lange winteravonden. Als u niet in het bezit bent van een videorecorder kunt u bij ons een recorder huren. Reserveren van films is ook mogelijk, en is kosteloos! Te huur bij: hannah and her sisters Albert Kok Electro Middelburg: MAN OF FLOWERS ma. 17 nov. 20.30 uur. CACTUS is binnen kort te verwachten. (Man of Flowers is 30 oktober in filmhuis Zuidland, Terneuzen). hun vluchten gaan draaien. Ja, daar kun je wel om zitten te lachen, maar waarom moeten passagiers van een Nederlandse luchtvaartmaatschappij ge- tracteerd worden op films, die behalve slecht ook nog eens immoreel zijn en een aanval vormen op alles wat we nog aan menselijke waardigheid kunnen opbrangen?' Nadat zijn onafscheidelijke pijp voor de zoveelste keer uit en weer aan is gegaan, komt het gesprek tijdelijk in rustiger vaarwater terecht bij een terugblik op zijn loopbaan, pardon filmpassie, tot dan toe. Cox: 'Succes kreeg ik pas op m'n veertigste. Ineens maakte ik een film, Lonely Hearts, die in Australië prijzen kreeg en waar het publiek op af kwam. Het was een grappige, simpele liefdesgeschiedenis over twee mensen die zo verlegen zijn dat ze elkaar nauwelijks durven aan te kijken. Sindsdien kwamen er aanbiedingen van de grote studio's. Daar ben ik niet op ingegaan, want ik maak toch het liefst m'n eigen films, zonder druk van buitenaf. Daarna volgden Man of Flowers, die ook in Nederland is uitgebracht, en My First Wife, een hele sombere, enigszins Bergman-achtige film, die dan ook met name in de Scandinavische landen goed is ontvan gen. Het heeft er toen nog even naar uitgezien, dat ik naar Amerika zou gaan, maar behalve dat ik dus niet advertentie White Nights Mama is boos Teachers Plenty The Protector Birdy Misfits of Science Fletch The last Dragon Best Defence The River Silverado Witness Coccoon en meer dan 1300 andere titels Foto Schuilwerve -y :-v \~r" BEELD- EN TOONAANGEVEND IN VIDEO Scheldestraat 42, 4381 RT Vlissingen Telefoon- 01184-17244. 'n aoèd «driil zo van dat land gecharmeerd ben, geloof ik nooit dat mijn films daar goed zouden gedijen.' 'De crews waar je daar bovendien gedwongen wordt om mee te werken zijn veel te groot. Hoe groter de crew, hoe meer mensen er komen te staan, tussen de droom van de regisseuren het uiteindelijke resultaat. Ik zou zo niet kunnen werken. Voor het soort films dat ik probeer te maken is het noodzakelijk dat het uitzicht op het uiteindelijke resultaat niet wordt belemmerd door allerlei technici en andere vak mensen.' Cactus lijkt op het eerste gezicht een stille, rustige film, maar is dat helemaal niet. Op sommige momen ten volgen de gebeurtenissen elkaar heel snel op, zonder dat je echter het gevoel hebt dat je in een achtbaan zit. De scène bijvoorbeeld, waarin het oog van Isabelle Huppert tijdens een operatie uit de kas wordt gelicht, zit ingebet in een lawine van gebeur tenissen,zonder dat de rust van de film erdoor wordt vernietigd. Hoe zit dat? Cox: 'Dat laat zich moeilijk uitleggen, maar het heeft te maken met een bepaalde opvatting van hoe je een verhaal vertelt. Veel van mijn collega's gaan er teveel vanuit dat iedere handeling van een acteur moet worden voorafgegaan door een inleidende scène, die zijn of haar aanwezigheid op een bepaalde plaats verklaart. Ik verklaar niet zoveel in mijn films. Als ik Isabelle naar het ziekenhuis laat gaan, vermoei ik het publiek niet eerst met beelden waaruit blijkt dat ze in de auto stapt, onderweg is, in het ziekenhuis aankomt en in de operatiekamer terecht komt. Al zulke zaken snijd ik eruit, zodat alleen de essentie van een scène overeind blijft en zichtbaar wordt. En als het de essentie van een scène is om een uur lang naar een bloem te kijken, dan deins ik daar niet voor terug.' Hoe kwam hij erbij om Isabelle Huppert helemaal uit Frankrijk, te laten overkomen voor het spelen van de hoofdrol in Cactus? Cox benut een korte denkpauze om zijn pijp voor de zoveelste keer van vuur te voorzien, waarna hij laat weten dat hij eigenlijk vanwege één memorabel moment uit La Dentellière besloot om met Huppert te willen werken: 'Ik zal nooit vergeten hoe Isabelle in die film een kiezel steentje van het strand opraapt. Met een kinderlijke vreugde rent ze ermee weg. Zo van: 'Ik heb iets moois, iets echts!' De overgave die ze in dat ene moment legtle zal ik nooit vergeten. Ik zou niemand weten die zonder tekst zoveel emotie kan overbren gen.' Eigenwijs Wanneer er één advies is, dat Cox aan jonge filmmakers zou willen meegeven, is het om de moed te hebben eigenwijs te zijn: 'Nadat een film klaar is, laat ik me door niemand meer beïnvloeden. Zodra je daarmee begint, raak je de kluts kwijt. Ik ga helemaal af op mijn eigen gevoel en op de inbreng van de acteurs. Het mag misschien arrogant klinken, maar Cactus is af -wat je er ook verder van mag vinden. Ik ga zelfs zover dat ik mensen op hun begrip voor die film beoordeel. Ik besef hoe arrogant dat is, maar ik heb er het recht toe. Twintig jaar heb ik gewerkt om zover te komenAls er mensen zijn, die niet kunnen accepteren dat er andere technieken zijn om verhalen mee te vertellen; wanneer ze niet inzien dat het slecht is gesteld met het gevoelsleven van veel mensen; dat veel mensen ziende blind zijn; dat het een zeldzaamheid is dat mensen gebruik maken van de mogelijkheden die ze van nature hebben meege kregen; en wanneer mensen niet beseffen dat deze film een oprechte poging is, om zulke zaken uit te beelden, dan ban ik ze uit mijh leven. Helemaal!' 6 november Hannah and her Sisters, met vlnr: Mia Farrow, Barbara Hers- hey en Diana Wiest. Foto Brian Hamill gaat op beslissende momenten steeds van een daverend relative rende knipoog vergezeld. Het feit dat hij in zijn dubbelfunctie van regisseur/acteur voor het eerst met een dermate grote rolbezet ting te makpn kreeg, heeft hem niet voor onoverkomelijke hinder nissen geplaatst. Het filmverhaal wordt soepel uit de doeken gedaan, zonder inzinkingen ver teld en met over de hele linie mooie spelprestaties. Met name Barbara Hershey (ooit speelde ze een hoofdrol in Nikolai van der Heydes Angela) en Michael Caine komen goed uit de verf. Een aardige bijrol komt van Holly- wood-veterane Maureen O'Sulli- van; zowel in de film als in wer kelijkheid de moeder van Mia Farrow. Nu had Allen zo te zien ook wel alle tijd om zich op het speltech- nische gedeelte van zijn film te concentreren, want ingewikkelde trucages als bij Zelig of Purple Rose of Caïro komen we er niet in tegen. Er zit als ik het me goed herinner zelfs geen enkele flash back in. Hannah and her Sisters is gewoon een rechtlijnig, maar daarom niet minder plezierige fflm geworden. Voor het eerst speelt Allen een bijrol in een van zijn door hemzelf geschreven en geregisseerde films. Eerder placht hij altijf ofwel de hele film met zijn lijfelijke aanwezigheid te domineren, of wel uitsluitend achter de camera actief te zijn. In de langste film (1.45 uur) die hij tot op heden gemaakt heeft is sprake van een stuk of acht gelijkwaardige rollen en is er niet zoiets als één dragen de hoofdrol. Degene die nog het meest fre quent in beeld verschijnt is Mi chael Caine. De steeds corpulen ter wordende Britse acteur wordt geïntroduceerd als Elliot, een nan wiens liefde voor een vrouw een regelrechte obsessie aan het worden is. Hij gedraagt zich in haar aanwezigheid onhandig en hij loopt maar te dubben hoe hij - been en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop- haar hart zou Kunnen winnen. Wat dat aangaat zou je dus rustig mogen zeggen dat Michael Caine opduikt in het type rollen dat Allen doorgaans voor zichzelf reserveert. Het specifieke probleem van El liot is dat hij zijn hoofd uitgere kend op hol laat brengen door de zuster (Barbara Hershey) van zijn vrouw (Mia Farrow). Op het tweede plan heeft een andere zuster van Barbara en Mia iets met een ietwat schlemielige joodse intellectueel (die uiteraard door Woody Allen wordt gespeeld). In die laatste verhouding zit weinig ontwikkeling, want Allen blijkt hét te druk te hebben met £ijn hypochondrische levensgevoel. Hij beeldt zich in een hersentu mor te hebben en tobt als gevolg daarvan heel wat af over zin en onzin van het Aardse leven. Waarom wil ik leven wanneer ik er als atheïst zo stellig van overtuigd ben dat het leven zinloos is? zo oppert Allen in één van zijn befaamde paradoxen. Ten einde raad wordt hij katholiek, maar al snel ziet hij daar het belachelijke van in. Voor zijn doen is Allen deze keer tamelijk serieus met grote onder werpen als leven, liefde en dood in de weer. Loodzware kost in de trant van Interiors levert het allemaal niet op gelukkig. Al het problematische relatiegepeuter HANNAH AND HER SISTERS draait in november waarschijn lijk in Meccano of Electro. I november 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 4