De Australische filmmaker van Nederlandse origine, Paul Cox, is een 'ster' geworden. 'DE MEESTE MENSEN ZIJN BLIND' In de hele wereld worden tegen woordig Cox-retrospectieven gehouden. Het laat Paul Cox onverschillig. Aanbiedingen van grote stu dio's sloeg hij af. 'Ik maak toch het liefst m'n eigen films, zonder druk van buitenaf.' Zijn films gaan over zuivere menselijke gevoelens. Zijn nieuwste, Cactus, over de gebrekkige manier, waarop mensen hun zintuigen gebrui ken. 'Wat we voornamelijk met onze ogen doen is niet: genieten van al het moois op de wereld, maar: richten als de loop van een geweer en er elkaar mee van het leven beroven.' paul cox; paul cox Albert Kok Toen Paul Cox 22 jaar geleden van Nederland naar Australië emigreerde, wees niets er nog op dat hij daar tot een gevierdde filmmaker zou uitgroeien. Aanvankelijk was het filmen niet meer dan een geldverslindende vrijetijdsbesteding, naast het werk in zijn goedlopende fotozaak. Maar allengs ontaard de die hobby in een passie die al het andere onbelangrijk maakte. In Cannes mocht Cox het eerder dit jaar beleven dat zijn Cactus in de marge van het festival een zowel veel besproken als druk verhandelde film was. Aan de hand van een verhaal over een meisje (gespeeld door de Franse actrice Isabelle Huppert) dat blind dreigt te worden, gaat Cactus over de belabberde manier waarop mensen met hun zintuigen omgaan. Zo ontwikkelt zich een zuivere vertelling, die geen moment in voor de hand liggende drakerigheid vervalt. Man of Flowers is Cox' vorige werkstuk. We volgen daarin een man van middelbare leeftijd die een vereenzaamd bestaan leidt, in zijn riante woning. Hij heeft zich omringd met kunstvoorwerpen en massa's bloemen, waar hij bijna niet van at kan blijven. Die passie voor kunst heeft hij van zijn moeder, met wie hij ooit een oedipale verhouding heeft gehad. Eens per week laat hij een jonge vrouw een striptease uitvoeren, onder de klanken van een liefdesduet uit Donizetti's Lucia di Lammermoor. Deze naïeve droomwereld laat Cox contrasteren met enkele staaltjes van modern leven. De vele geestige momenten en de voortdurend bizarre toonzetting maken van Man of Flowers een tamelijk lichtverteer- bare voorstelling. Momenteel legt Cox de laatste hand aan een speelfilm over het leven van Vincent van Gogh, iemand voor wie hij de grootste bewondering zegt te koesteren: 'Die man had zo'n fantastisch doorzet tingsvermogen... Alle materiële tegenslag in de wereld kon hem er niet van weerhouden om hoe dan ook aan zijn eigen iedeëen vast te houden. En dat is iets wat je niet van veel mensen kunt zeggen'. In Cannes, waar Cox met zichtbare tegenzin zich aan allerlei ceremoniële plichtplegingen moest onder werpen, maakte de inmiddels 46-jarige cineast tijd vrij voor een interview. Naar aanleiding van zijn nieuwste film Cactus kwam het gesprek op de naar zijn mening gebrekkige manier waarop mensen hun zintuigen gebruiken: 'Wat we voornamelijk met onze ogen doen is niet: genieten van al het moois op de wereld, maar: richten als de loop van een geweer en er elkaar mee van het leven beroven. Mischien sla ik te ver door, maarjezulthettoch met me eens moeten zijn dat de mensen op deze wereld weinig uitrichten waar je je vrolijk om kunt maken.' Hoewel het door Isabelle Huppert gespeelde perso nage in de film verliefd wordt op iemand die veel met cactussen in de weer is, dient de titel allereerst als metafoor te worden opgevat voor de manier waarop mensen met elkaar omgaan.Paul Cox: 'Ze zeggen van de cactus altijd dat die niet veel aandacht nodig heeft; dat het zo'n sterke plant is dat die alles overleeft. Maar dat is niet waar. Een cactus moet in bepaalde perioden zijn water hebben. Als je dat 4 november i vergeet, kan die zich van binnen voor lange tijd voeden, dat wel. Maar ondertussen verslechtert z'n conditie, ook al zie je dat er niet meteen van af. Met mensen is het precies hetzelfde. Want we zijn wat graag geneigd om te zeggen: 'Oh, die redt zich wel. Hij ziet er toch goed uit?' Terwijl het in werkelijkheid helemaal niet zo goed met diegene gaat. En daarmee houdt de vergelijking tussen cactus en mens niet op. Want net zoals we geneigd zijn om op afstand van een catuste blijven -uit angst dat we er door geprikt zouden worden- geven we ons ook niet gemakkelijk aan elkaar bloot.' Zelf vertikt Cox het om voortdurend met een vals masker op te lopen. Een neiging tot melancholie steekt hij tijdens ons gesprek dan ook niet onder stoelen of banken, evenmin als zijn twijfels over de waarde van zijn populariteit: 'De ironie van mijn leven is dat ik de laatste jaren in commercieel opzicht interessant ben geworden. Ik maak mijn films heel goedkoop, omdat ik snel werk en geen speciale effecten nodig heb. Overal ter wereld worden er tegenwoordig speciale Cox-retrospectieven gehou den en zonder overdrijving kun je stellen dat ik een 'ster' ben geworden. Nou, ik ben de laatste ster die ik ooit zou willen tegenkomen! Ik wil met dat hele gedoe niets te maken hebben. Maar omdat ik me zo tegen het ster* systeem afzet, ben ik er zelf een geworden, zo lijkt het wel. Kennelijk zijn er genoeg mensen die zich door mijn werk aangetrokken voelen; die snakken naar een beetje menselijkheid en die hun buik vol hebben van films die overal over gaan, behalve over herkenbare problemen van mensen van vlees en bloed. Op zich vind ik dat natuurlijk mooi, maar als ik op persconferenties door laat schemeren dat al dat succes me verder onverschillig laat, blijkt dat als een soort gimmick opgevat te worden; een gecultiveerde houding die ze ergens wel interessant vinden. In Amerika zei ik laatst, dat als ik Amerikaan zou zijn en ik ergens in het buitenland Dallas zou zien, ik me zou schamen voor mijn land. 'ledereen hier in deze zaal is toch veel gevoeliger en intelligenter dan de bordkartonnen karakters in die serie', riep ik. Nazg'n opmerking loopt de ene helft kwaad of onverschillig weg, maar de andere helft vindt het wel interessant, zo'n houding van mij.' Rocky 'Maar ja: in Amerika kunnen de mensen niet eens meer normaal over 'films' praten; ze hebben het alleen nog maar over 'deals' en 'projecten'. Als je in een dergelijk klimaat opgroeit is hetgeen wonder dat je iedere diepe waarde in het leven uit het oog verliest. In Europa is het ook niet allemaal even fantastisch, maar de mensen hebben er tenminste nog enig cultureel besef en worden er niet helemaal alleen door oppervlakkige schijnzekerheden be paald. Dat weerspiegeld zich ook in de films die ze maken: Rambo, Rocky IVRocky IV! Hoe verzin nen ze het. En dat wordt dan de drukst bezochte film van heel Amerika. Moet je je voorstellen! Een hele natie van keurig opgevoede, ontwikkelde mensen Produceert en consumeert dergelijke rotzooi! Ik kan me daar ontzettend over opwinden. Laatst aan boord van een KLM-vliegtuig presteerden ze het ook al om Rocky te draaien. Waarom draaien ze daar eigenlijk geen Nederlandse films aan boord? De KLM heeft me aangeboden om me financieel te ondersteunen bij een film die ik over Vincent van Gogh bezig ben te maken. Maar ik heb ze een brief 9eschreven waarin ik heb gezegd dat ik hun steun niet accepteer, totdat ze Nederlandse films tijdens november 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 3