theater Boefje Theater Poging Drie is teveel Robert Paul Paul de Leeuw Een slagerszoon met een brilletje Clavigo theater Tom Lanoye en Herman Brusselmans CJP Toernee CJP Toernee Boefje is een klassieker in het vaderlandse toneel. Jaap van de Poll bewerkte de roman van M.J. Brusse voor de Stichting Nederlands Volkstheater, zoals Nooy's Volkstheater nu is gaan heten. Het verhaal: Een 14-jarig schooiertje groeit op in het Rotterdam van rond 1900. Thuis vindt hij niet de warmte waaraan hij zo'n behoefte heeft. Hij zwerft door de stad, bedelend enaiiessteiend wat los en vastzit. Dat doet hem uiteindelijk voor de rechter belanden. Een lach en een traan. En veel liedjes. Theater Poging in Gisteren stonden we aan de rand van de afgrond, vandaag zijn we gelukkig een stap verder Vestzaktheater Vlissingen: THEATER POGING za. 15 nov. 20.30 uur. PAUL DE LEEUW vrij. 28 nov. 20.30 uur. Schouwburg Middelburg: DRIE IS TEVEEL wo. 19 nov. 20.00 uur. CLAVIGO di. 25 nov. 20.00 uur. Concertzaal Zierikzee: BOEFJE za. 22 nov. 22.00 uur. ROBERT PAUL: Schouwburg Middelburg do. 27 nov. 20.00 uur. Prins van Oranje Goes: vrij. 28 nov. 20.00 uur. Concertzaal Zierikzee za. 29 nov. 20.00 uur. De techniek speelt een grote rol bij Theater Poging, een' van de belangwekkendste gezelschapjes in het kleine zalen-circuit. De nieuwste voorstelling heet: Gisteren stonden we aan de rand van de afgrond, vandaag zijn we gelukkig een stap verder. Het decor herbergt talloze verrassingen en verandert voortdu rend van karakter. Tafelkleedjes fladderen plotseling door de lucht, een fruitschaal komt tot leven, er openen zich kleine patrijspoorten in de wand die zicht geven op een wonderlijke miniatuurwereld. Een man en een vrouw geven samen met dit decor vorm aan tegenstellingen: macht en onmacht, haat en liefde. Dat speelt zich op twee niveaus af: in het klein thuis en in het groot op wereldniveau. Zo verandert de echtgenoot die zijn vrouw tiranniseert in een kolonisator die hele volkeren aan zich onderwerpt. Het kleine en grote wordt ook mooi met elkaar in verband gebracht op de geluidsband die een ritmische opeenvolging van eigen composities en cultuurgebonden melodieën laat horen. Jammer is dat de overgangen van scènes soms nauwelijks te volgen zijn. Jan Blaaser, Joop Doderer, Nelleke Burg en Hans Boskamp zijn de hoofdpersonen in deze klucht van eigen bodem. Driekus wordt doorgaans Drie ge noemd. Drie is loodgieter. Door een toevallige samenloop van omstandigheden geeft hij zich tijde lijk uit voor butler bij de familie 's Gravensande die juist op dat moment voornaam bezoek uit Amerika verwacht. Joop Doderer speelt de rol van loodgieter. Gekkenwerk luidt de titel van het vierde theaterpro gramma van Robert Paul. Had het vorige programma alsthemadecomputerendechip, in Gekkenwerk wil Robert Paul zijn publiek wat persoonlijker benade ren. De show draait om aspecten uit het dagelijks leven, deels uit dat van Paul zelf. Vanzelfsprekend staat er een aantal imitaties van showmensen en prominenten op het programma, daarmee is Robert Paul tenslotte groot geworden. In 1983 won Paul de Leeuw op het Camaretten- festival in Delft twee belangrijke prijzen: de persoon lijkheidsprijs en de regie- en begeleidingsprijs. Nu is zijn eerste show, Stel moeder niet teleur, gereed voor de zaal. Een ongehoord talent van wieze nog veel zullen horen, meldt Trouw. Dat moet hij nog waarmaken, maar critici zijn het er wel over eens dat De Leeuw een onmiskenbare theaterpersoonlijkheid is. 'Snerpend is zijn optreden niet', meldt de NRC, 'het straalt vooral mildheid en begrip uit. Schrijnend is het af en toe wel, want de grootste verrassing zijn de scènes waarin hij zonder enig uiterlijk vertoon de droevige zeurpraat speelt van vrouwen op middelba re leeftijd.' Het boek van de slagerszoon is in België een best seller, de show blijkt daar en in Nederland ook aan te slaan. Lanoye wordt gefascineerd door het theater en komt daarom vaak vanachter zijn schrijfbureau om zich den volkete tonen en behoorlijk mal te doen. Goethe schreef Clavigo in 1774, in hetzelfde jaar als Het lijden van de jonge Werther. Globe heeft het op het repertoire gezet. Clavigo is een jonge schrijver die het al tot archivaris van de koning (in Madrid) heeft gebracht. Hij laat zijn verloofde, Marie Beau- marchais in de steek, daarbij gesteund door zijn vriend Carlos. De carrière gaat voor het meisje en de huwelijksmarkt is toch belangrijk uitgebreid nu het Clavigo voor de wind gaat. Maries broer, uit Frank rijk, weet Clavigo echter weer met marie te verzoe nen. Carlos, geschokt door deze ontwikkeling, verleidt Clavigo opnieuw tot een breuk met Marie met het argument dat hij zijn carrière aan het hof anders wel kan vergeten. Marie sterft als ze van zijn verraad hoort. Artistiek regisseur Ronald Klamer over het stuk: 'De figuur van Clavigo interesseert ons door wat hij met zijn fixatie op carrière-maken allemaal in zichzelf kapot maakt, wat dat allemaal aan karakterloosheid oplevert. Bij mijn generatie genoten is carrière maken weer in. Ik zie ze, als echte workoholics, als een gek bezig om zich te bewijzen. Het is een levensstijl met een eigen esthetiek. Er is sprake van uniformering.' 36 november M Een literaire performance van twee Belgische dich ter/schrijvers, met bijvoorbeeld gedichten als Je kan er niet een close-reading op toepassen van Tom Lanoye (uit de bundel Bagger Jaaaa, zegt hij, die gedichten van jou zijn niet mis: gevat, niet zonder inhoud, een frisse vorm. Maar, no hard feelings, hoop ik, échte poëzie is nog wat anders. Neem nu Hughes C. Pernath b.v., dat is pas een dichter. Je leest zijn tekst een twaalfde keer, en je weet nog niet alles wat er staat. De ontstellende diepte van zo'n man. En bovendien is hij al dood. Herman Brusselmans heeft dezelfde behoefte om met zijn schrijfsels de boer op te gaan. Zijn verhalen over gekte en geweld lenen zich daar uitstekend toe. Inmiddels zijn van hem verschenen de verhalenbun del Hetzinnelozezeilenenderoman Prachtige ogen. Binnenkort komt een nieuwe roman uit: De man die werk vond. Brusselmans heeft een hoge productie, hij schrijft zo'n veertig bladzijden per dag. 'Schrij ven'. vindt hij, 'dat is geen werken, je kunt er gewoon bij blijven zitten. Prei planten en spitten, dat noem ik werken.' Tom Lanoye: Een slagerszoon met een brilletje Foto Michiel Hendryckx The Phone Booth (theater) De uit twee personen bestaande theatergroep T Phone Booth brengt voor een breed publiek de voorstelling De laatste toerist. De spelers, Tony Maples en Paula Cole, zijn Amerikaans, maar de taal hoeft niet zo'n probleem te zijn. Op dit ogenblik wordt er nog druk gerepeteerd en erg loslippig is Phone Booth niet over de voorstelling. De grote lijn dat mag. Ene Mary Wannabe (Wilzijn) wint een Madonna Lookalike in een Amerikaans tienerblad. Ze mag een reis maken naar" Europa. Ondanks bezwaren van haar moeder, die op haar weg allemaal kid-nappers, terroristen en hoge doses radio-activi teit ziet, gaat dappere Mary op weg. Ze wordt verliefd op een Franse reisleider en zo maakt ze op een heel andere manie kennis met Europa als ze zich had voorgesteld/ De komedie heeft een verrassende ontknoping. Diana Ozon (gedichten) Diana Ozon was oprichtster van de eerste Neder landse punkclub (DDT666) en eigenaresse van het levende punk- en graffitimuseum Gallerie Anus. Maar met dichten houdt ze zich het meest bezig. Ze gaf in eigen beheer vijf dichtbundels uit, waarna een uitgever twee bundels voor haar uitgaf: Laag bij de gronds en De obscure camera. Een aantal gedichten uit de laatste bundel sierden een schutting op het Amsterdamse Waterlooplein (een opdracht). Haar nieuwste bundel heet Hup de zee. (Tijdens de CJP- toernee is deze bundel verkrijgbaar voor 12,50 op vertoon van het Cultureel Jeugd Paspoort. De normale prijs is ƒ17,50). Overigens schreef Diana Ozon ook historische artikelen over subculturen, onder meer over punk. Diana Ozon Foto Madeleen Ladee De Piek Vlissingen: EEN SLAGERSZOON MET EEN BRILLETJE vrij. 14 nov. 21.00 uur. 't Beest Goes: LANOYE en BRUSSELMANS do. 27 nov. 21.00 uur. CJP TOERNEE za. 29 nov. 21.30 uur. november 37 Dansen, zingen, ouwehoeren, maakt niet uit. Al beseft hij wel dat hij enige beperkingen heeft: zijn stem klinkt wat gebarsten, dus hij zingt niet als Sinatra, slank is hij ook niet, dus het dansen kan beter. In Een slagerszoon herinnert Lanoye zich allerlei uit zijn jeugd en die van zijn voorouders. Zo passeren de eerste en de tweede wereldoorlog, de jaren vijftig en de uitbundigheid rond de Brusselse wereldexpositie. Ongerijmd en absurd soms, ontroe rend ook hier en daar, en de vaart wordt erin gehouden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 19